B 1430 med OKB-tender. Försök till klarlägganden (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Tuesday, November 14, 2023, 23:53 (375 dagar sedan) @ Thomas Tell

B 1430 gick med tender 1509 mellan 1945 - 1948 (precis som TT skriver)
1948 tillkopplades tender som anges vara f.d HHJ 1. Enligt skrivelse är det dock inte klarlagt att tendern ursprungligen kommer från HHJ 1 som levererades med två axlig tender och fick en tre axlig först 1914.
Tendern var dock märkt 1 och var tillkopplad HHJ 1 som skrotades i Vislanda 1947. beslutades då att ange tendern som f.d HHJ 1.
Loket ställdes av 1959 och försvinner samtidigt i Str77. Oklart om det överfördes då till beredskapsfordonsparken.
Oavsett detta återtogs loket i trafik som driftånglok inom 35 Ms senast 1960. Feltryck i Str 77 som inte återtar loket i sina utgåvor. Loket fick även en revision något år senare. Därav bilden på loket i Falun 1962.
Avställdes som driftånglok formellt 1963-09 och fördes över till att bli beredskapslok.
Ställdes upp i Banketorp. Därefter Jakobshyttan, Sala och Falun
1977-12-27 Slopas loket för skrotning.
1978 transporteras loket till Vännäs och en skrivelse från SJ finns som anger att loket kalltryckts och provkörts med gott resultat inför en ifrågasatt försäljning till järnvägsmuseiförening.
Ett par dagar senare 1978-11-20 ny skrivelse att slopning upphävs och att loket återgår till att bli beredskapslok. Ställdes därefter upp i Renviken (Rensjön är en felskrivning i tråden).
1992 transporterades loket till Grängesberg och deponerades hos GBBJ i Grängesberg. Syftet då var främst att tillvarata lokets BGb panna 2499 till föreningens lok TGOJ Gb 95. Loket driftsattes och tender byttes till A tender. Tender f.d HHJ 1 skrotades.
Loket gick i trafik som B 1430 ett par år men skrotades 2005-2006. Lokets BGb panna sparades och finns möjligen kvar i Grängesberg.
Enligt personal från GBBJ hade loket dåliga gångegenskaper vilket var ytterligare ett skäl att skrota loket.


Hela tråden: