Dg 105 på Linköping C 1960 (Fordon: lok)
Här kommer mitt bidrag till den långa raden av D-lok som visats på forumet. Loket verkar vara i ursprungsskick med gaveldörr, övergångsbrygga och luftvissla.
av H R Lorin, Wednesday, November 15, 2023, 11:44 (524 dagar sedan)
Här kommer mitt bidrag till den långa raden av D-lok som visats på forumet. Loket verkar vara i ursprungsskick med gaveldörr, övergångsbrygga och luftvissla.
av Svante W, Wednesday, November 15, 2023, 12:00 (524 dagar sedan) @ H R Lorin
Förutom Mk2 med isolatorer..
av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, November 15, 2023, 12:07 (524 dagar sedan) @ H R Lorin
Här kommer mitt bidrag till den långa raden av D-lok som visats på forumet. Loket verkar vara i ursprungsskick med gaveldörr, övergångsbrygga och luftvissla.
Trevligt! Beträffande luftvissla en fråga: De byttes väl ut efterhand men när på ett ungefär kan den sista luftvisslan ha ersatts på D-loken? Under tidigt 1960-tal i vart fall vill jag minnas mig ha hört signalering med luftvissla från lok som gick på f.d. MKontJ. Jag bodde i närheten.
av Stig Lagergren, Wednesday, November 15, 2023, 13:00 (524 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén
Här kommer mitt bidrag till den långa raden av D-lok som visats på forumet. Loket verkar vara i ursprungsskick med gaveldörr, övergångsbrygga och luftvissla.
Mycket trevlig bild. Mera sånt, tack!
Vilken är resgodsvagnen? (fråga till Thomas Tell)
av Thomas Tell, Wednesday, November 15, 2023, 22:11 (524 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Här kommer mitt bidrag till den långa raden av D-lok som visats på forumet. Loket verkar vara i ursprungsskick med gaveldörr, övergångsbrygga och luftvissla.
Vilken är resgodsvagnen? (fråga till Thomas Tell)
Den är svår.
/tell
av Per Ljungberg, Wednesday, November 15, 2023, 13:02 (524 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén
Jag tror att jag i ett tidigare inlägg skrivit att de sista loken med luftvissla var lok som snart skulle slopas. Runt 1963-64 fanns bl.a. Bs i linjetjänst och Öd 644 i växlingstjänst med vissla. Så sannolikt hade alla D-lok fått sina visslor utbytta före 1963.
av Da, Wednesday, November 15, 2023, 17:13 (524 dagar sedan) @ Per Ljungberg
1961 var året då de flesta luftvisslor bytte mot tyfon. Undantaget var lok som i närtid skulle slopas. Vad jag däremot inte vet är varför detta byte? Ansåg man luftvisslan för vek i en miljö med ökat buller. Tyfonen stämd i E moll hörs i alla fall bättre.
av Svante W, Thursday, November 16, 2023, 08:14 (524 dagar sedan) @ Da
Byttes även buffertar till m27 i samma veva, omkr -61 till 63?
av el_vikingo, Thursday, November 16, 2023, 08:16 (524 dagar sedan) @ Da
Tror jag någonstans snappat upp att det var problem med isbildning vintertid.
av Harald, Thursday, November 16, 2023, 12:51 (523 dagar sedan) @ Da
... Tyfonen stämd i E moll hörs i alla fall bättre.
Menar du stämd i Ess (sänkt E)? Dur eller moll kräver ett ackord, och det har väl inte tyfonen.
av Da, Thursday, November 16, 2023, 16:45 (523 dagar sedan) @ Harald
Du har nog rätt, ett sänkt E. Moll kräver som du skriver ett ackord.
Kan inte musik när det kommer in på det teoretiska så bra.:-)
av Per Ljungberg, Thursday, November 16, 2023, 19:15 (523 dagar sedan) @ Da
Om den smala spalten där luften släpps ut och bildar tonen blir delvis igensatt av smuts så låter visslan illa. Detta hände då och då så ljudet blev otydligt. Detta kan ha bidragit till att de byttes ut.
av Bertil Bengtsson, Friday, November 17, 2023, 17:01 (522 dagar sedan) @ H R Lorin
Det här blir ju litet OT, men ändå.
Det enda trä-D jag någonsin såg i Boden under 50-talet och början av 60-talet (jag flyttade till huvudkommunen 1964 efter lumpen 1963-64), var just D 105.
Gissa om jag blev snopen! Jag minns inte om det var sommar eller vinter. Sorry, ingen bild, jag var sexton år och hade ingen kamera.
Vad gjorde det i Nårrpåtten?
Berra
av Stig Lagergren, Saturday, November 18, 2023, 10:32 (521 dagar sedan) @ H R Lorin
Här kommer mitt bidrag till den långa raden av D-lok som visats på forumet. Loket verkar vara i ursprungsskick med gaveldörr, övergångsbrygga och luftvissla.
När bilden togs hade loket inte så lång tid kvar i livet. Slopades 1962. Vad hände?
av D Olson, Saturday, November 18, 2023, 14:15 (521 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Dg 105 drog ett godståg som kolliderade bakifrån med ett persontåg som stod inne på Linghem station. Reparerade inte, slopades i december 1962.
av David Sohlberg, Saturday, November 18, 2023, 14:55 (521 dagar sedan) @ D Olson
Dg 105 drog ett godståg som kolliderade bakifrån med ett persontåg som stod inne på Linghem station. Reparerade inte, slopades i december 1962.
Olyckan inträffade 1961-03-29. Loket slopades 1962-12-29 och ska ha skrotats samma år.
av K Lemming, Sunday, November 19, 2023, 14:12 (520 dagar sedan) @ David Sohlberg
Dg 105 drog ett godståg som kolliderade bakifrån med ett persontåg som stod inne på Linghem station. Reparerade inte, slopades i december 1962.
Olyckan inträffade 1961-03-29. Loket slopades 1962-12-29 och ska ha skrotats samma år.
Skrotade man det inom 2 dagar efter slopningsbeslutet då? 😲
av Överkörmästaren, Sunday, November 19, 2023, 15:37 (520 dagar sedan) @ K Lemming
Dg 105 drog ett godståg som kolliderade bakifrån med ett persontåg som stod inne på Linghem station. Reparerade inte, slopades i december 1962.
Olyckan inträffade 1961-03-29. Loket slopades 1962-12-29 och ska ha skrotats samma år.
Skrotade man det inom 2 dagar efter slopningsbeslutet då? 😲
Det kan väl för all del ha skrotats före slopningsdatumet…
av Wk, Sunday, November 19, 2023, 19:07 (520 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Ja, som en av de äldre järnvägs-forskarna påpekade 'en gång i tiden', så blir det tyvärr vissa 'fel' om man enbart har de formella uppgifterna att gå på. Dokumentation och verklighet följdes inte alltid 100% - då som nu - även om jag har en känsla av att 'egna initiativ' straffas hårdare idag...