Bolmen stn - 40 år sedan (Byggnad)
Bolmen stn i nov 1983.
Mvh Gunnar
av Gunnar D, Thursday, November 16, 2023, 13:41 (460 dagar sedan)
Bolmen stn i nov 1983.
Mvh Gunnar
av K Lemming, Friday, November 17, 2023, 00:16 (460 dagar sedan) @ Gunnar D
Bolmen stn i nov 1983.
Mvh Gunnar
Nerlagda tomma stationsbyggnader är alltid en trist syn. Finns huset kvar idag?
av Jonny Saljefeldt, Friday, November 17, 2023, 07:36 (459 dagar sedan) @ K Lemming
Bolmen stn i nov 1983.
Mvh Gunnar
Nerlagda tomma stationsbyggnader är alltid en trist syn. Finns huset kvar idag?
Det stod kvar 2019 enligt banvakt.se (reception för Bolmens camping).
av Lennart Fransson, Friday, November 17, 2023, 09:18 (459 dagar sedan) @ K Lemming
Nerlagda tomma stationsbyggnader är alltid en trist syn.
Instämmer, men det finns ju goda exempel. T ex har stationshuset i Lidhult, som jag passerar då och då, under hösten restaurerats exteriört och ser väldigt propert ut.
av Björn Fura, Saturday, November 18, 2023, 23:31 (458 dagar sedan) @ Lennart Fransson
Även i somras fungerade stationshuset som reception för en campingplats.
Det såg ut att vara i gott skick vid vårt besök i början juli månad.
av Göran Kannerby, Friday, November 17, 2023, 11:40 (459 dagar sedan) @ Gunnar D
Inte så mycket arkitektur, men det lilla som finns företer uppenbara likheter med Lagans stationshus. Nära geografiskt men i och med att det var två vitt skilda förvaltningar finns väl inget samband?
av Lennart Petersen, Friday, November 17, 2023, 20:04 (459 dagar sedan) @ Gunnar D
Ack där finns mycket av mina rötter. Morfar bodde i Bolmen så det blev många resor på HBJ , mest med HC bussar men på tidigt 50tal också ånglokståg. Stationshuset renoverades otdentligt på 50talet, fick i gång från gaveln och var imycket gott skick vid nedläggningen. Där köpte man biljett, polleterade cykeln och hämtade posten. Såvitt jag vet är det privatbostad i dag. Ena lokstallet finns kvar och används som samlingslokal av fritidsföreningen. Sågverket är nedlagt och området mot sjön är nu småbåtshamn och ser mycket prydligt ut.