Rampning för hand i Fågelsta? (Järnväg allmänt)

av K Lemming, Friday, November 17, 2023, 00:27 (460 dagar sedan)

Jag hittade denna filmen på Smalspårsarkivet. När Kö vagnarna rampas av i Fågelsta sker det inte med Z65:an, den ser man stillastående trots att Kö vagnarna rullar av överföringsvagnarna.

Hur gick detta till? Knuffades vagnarna av med handkraft av växlingspersonalen och varför valdes denna metod här? Vad jag tidigare sett vid avrampning så sköt man ihop Q37:orna och drog av normalspårsvagnarna med normalspårsloket.

https://smalsparsarkivet.se/film/godstrafiken-mellan-vadstena-och-fagelsta/

Rampning för hand i Fågelsta?

av Överkörmästaren, Friday, November 17, 2023, 17:16 (459 dagar sedan) @ K Lemming

Jag hittade denna filmen på Smalspårsarkivet. När Kö vagnarna rampas av i Fågelsta sker det inte med Z65:an, den ser man stillastående trots att Kö vagnarna rullar av överföringsvagnarna.

Hur gick detta till? Knuffades vagnarna av med handkraft av växlingspersonalen och varför valdes denna metod här? Vad jag tidigare sett vid avrampning så sköt man ihop Q37:orna och drog av normalspårsvagnarna med normalspårsloket.

https://smalsparsarkivet.se/film/godstrafiken-mellan-vadstena-och-fagelsta/

Det lutar väl lite, så att normalspårsvagnarna rullar av överföringsvagnarna av egen kraft. Hade någon vagn stannat för tidigt, t ex i en skarv mellan två överföringsvagnar, så hade man väl fått hjälpa till med Z65, men så länge det rullade bra gick det väl enklare på detta sätt.

Rampning för hand i Fågelsta?

av johanw, Saturday, November 18, 2023, 10:48 (458 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag hittade denna filmen på Smalspårsarkivet. När Kö vagnarna rampas av i Fågelsta sker det inte med Z65:an, den ser man stillastående trots att Kö vagnarna rullar av överföringsvagnarna.

Hur gick detta till? Knuffades vagnarna av med handkraft av växlingspersonalen och varför valdes denna metod här? Vad jag tidigare sett vid avrampning så sköt man ihop Q37:orna och drog av normalspårsvagnarna med normalspårsloket.

https://smalsparsarkivet.se/film/godstrafiken-mellan-vadstena-och-fagelsta/


Det lutar väl lite, så att normalspårsvagnarna rullar av överföringsvagnarna av egen kraft. Hade någon vagn stannat för tidigt, t ex i en skarv mellan två överföringsvagnar, så hade man väl fått hjälpa till med Z65, men så länge det rullade bra gick det väl enklare på detta sätt.

Som jag uppfattar det så är det bara en vagn som knuffas (det är ett lite klipp i filmen just vid knuffen) så den rullar ett stycke (den närmast Z4p), övriga vagnar skjuts genom att spärrblocken närmast smalspårsloket på överföringsvagnarna är kvar i läge tills både överföringsvagnen och normalspårsvagnen skjutits ihop så de nått vagnen framför.

När hela tågsättet är ihopskjutet och kopplat så drar Z65 av normalspårssättet (ganska fort...).

Jag förmodar att smalspårspersonalen har fullt ansvar till dess normalspårsättet är ihopkopplat och överföringsvagnarna är ihopskjutna och säkrade.

När man rampar av är det förhållandevis enkelt och kan ske oberoende i olika moment, men vid pårampning så måste ju antal överföringsvagnar i rampen vara rätt i antal, åtminstone inte för få.

Jag har varit vid rampen i Finspång på 80-telet och där gjorde vid avrampning smalspårspersonalen sitt, medan normalspårspersonalen växlande på industrierna. När normalspårsperonalen kom tillbaka därifrån så hämtade man normalspårssättet och kopplade ihop godståget mot Kimstad som på em. hämtades av en T44

En lutande ramp vill man nog helst undvika.

VH /J

Rampning för hand i Fågelsta?

av Överkörmästaren, Saturday, November 18, 2023, 12:12 (458 dagar sedan) @ johanw

Jag hittade denna filmen på Smalspårsarkivet. När Kö vagnarna rampas av i Fågelsta sker det inte med Z65:an, den ser man stillastående trots att Kö vagnarna rullar av överföringsvagnarna.

Hur gick detta till? Knuffades vagnarna av med handkraft av växlingspersonalen och varför valdes denna metod här? Vad jag tidigare sett vid avrampning så sköt man ihop Q37:orna och drog av normalspårsvagnarna med normalspårsloket.

https://smalsparsarkivet.se/film/godstrafiken-mellan-vadstena-och-fagelsta/


Det lutar väl lite, så att normalspårsvagnarna rullar av överföringsvagnarna av egen kraft. Hade någon vagn stannat för tidigt, t ex i en skarv mellan två överföringsvagnar, så hade man väl fått hjälpa till med Z65, men så länge det rullade bra gick det väl enklare på detta sätt.


Som jag uppfattar det så är det bara en vagn som knuffas (det är ett lite klipp i filmen just vid knuffen) så den rullar ett stycke (den närmast Z4p), övriga vagnar skjuts genom att spärrblocken närmast smalspårsloket på överföringsvagnarna är kvar i läge tills både överföringsvagnen och normalspårsvagnen skjutits ihop så de nått vagnen framför.

När hela tågsättet är ihopskjutet och kopplat så drar Z65 av normalspårssättet (ganska fort...).

Jag förmodar att smalspårspersonalen har fullt ansvar till dess normalspårsättet är ihopkopplat och överföringsvagnarna är ihopskjutna och säkrade.

När man rampar av är det förhållandevis enkelt och kan ske oberoende i olika moment, men vid pårampning så måste ju antal överföringsvagnar i rampen vara rätt i antal, åtminstone inte för få.

Jag har varit vid rampen i Finspång på 80-telet och där gjorde vid avrampning smalspårspersonalen sitt, medan normalspårspersonalen växlande på industrierna. När normalspårsperonalen kom tillbaka därifrån så hämtade man normalspårssättet och kopplade ihop godståget mot Kimstad som på em. hämtades av en T44

En lutande ramp vill man nog helst undvika.

VH /J

Du har nog rätt, klippningen i filmen är sådan att den döljer väsentliga delar av förfarandet. Kanske med avsikt, gubbarna gillade kanske inte riktigt att bli filmade…

Rampning för hand i Fågelsta?

av johanw, Saturday, November 18, 2023, 14:18 (458 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag hittade denna filmen på Smalspårsarkivet. När Kö vagnarna rampas av i Fågelsta sker det inte med Z65:an, den ser man stillastående trots att Kö vagnarna rullar av överföringsvagnarna.

Hur gick detta till? Knuffades vagnarna av med handkraft av växlingspersonalen och varför valdes denna metod här? Vad jag tidigare sett vid avrampning så sköt man ihop Q37:orna och drog av normalspårsvagnarna med normalspårsloket.

https://smalsparsarkivet.se/film/godstrafiken-mellan-vadstena-och-fagelsta/


Det lutar väl lite, så att normalspårsvagnarna rullar av överföringsvagnarna av egen kraft. Hade någon vagn stannat för tidigt, t ex i en skarv mellan två överföringsvagnar, så hade man väl fått hjälpa till med Z65, men så länge det rullade bra gick det väl enklare på detta sätt.


Som jag uppfattar det så är det bara en vagn som knuffas (det är ett lite klipp i filmen just vid knuffen) så den rullar ett stycke (den närmast Z4p), övriga vagnar skjuts genom att spärrblocken närmast smalspårsloket på överföringsvagnarna är kvar i läge tills både överföringsvagnen och normalspårsvagnen skjutits ihop så de nått vagnen framför.

När hela tågsättet är ihopskjutet och kopplat så drar Z65 av normalspårssättet (ganska fort...).

Jag förmodar att smalspårspersonalen har fullt ansvar till dess normalspårsättet är ihopkopplat och överföringsvagnarna är ihopskjutna och säkrade.

När man rampar av är det förhållandevis enkelt och kan ske oberoende i olika moment, men vid pårampning så måste ju antal överföringsvagnar i rampen vara rätt i antal, åtminstone inte för få.

Jag har varit vid rampen i Finspång på 80-telet och där gjorde vid avrampning smalspårspersonalen sitt, medan normalspårspersonalen växlande på industrierna. När normalspårsperonalen kom tillbaka därifrån så hämtade man normalspårssättet och kopplade ihop godståget mot Kimstad som på em. hämtades av en T44

En lutande ramp vill man nog helst undvika.

VH /J


Du har nog rätt, klippningen i filmen är sådan att den döljer väsentliga delar av förfarandet. Kanske med avsikt, gubbarna gillade kanske inte riktigt att bli filmade…

Kan också ha med filmförbrukning att göra. Film var dyrt och fotografen ville heller kanske inte köra slut på rullen och missa "spektakulära" delar.

Fantastiskt trevlig film btw. :)

VH/J

Länken

av ccgan, Sunday, November 19, 2023, 12:06 (457 dagar sedan) @ K Lemming

Är det inte dumt att lägga upp en länk som kräver inlogg samt medlemsnummer?

Länken

av K Lemming, Sunday, November 19, 2023, 14:22 (457 dagar sedan) @ Bengt Löfgren

https://smalsparsarkivet.se/film/godstrafiken-mellan-vadstena-och-fagelsta/

Är det inte dumt att lägga upp en länk som kräver inlogg samt medlemsnummer?


Det gör den väl inte?


Det behövdes inte från början, men nu gör det det, i varje fall för mig.

Mycket märkligt. Behövs inloggning för mig också nu. Typiskt då jag tänkt titta igen efter att ha läst svaren i tråden.

Länken

av Jørgen Schwartz, Sunday, November 19, 2023, 15:09 (457 dagar sedan) @ K Lemming

https://smalsparsarkivet.se/film/godstrafiken-mellan-vadstena-och-fagelsta/

Är det inte dumt att lägga upp en länk som kräver inlogg samt medlemsnummer?


Det gör den väl inte?


Det behövdes inte från början, men nu gör det det, i varje fall för mig.


Mycket märkligt. Behövs inloggning för mig också nu. Typiskt då jag tänkt titta igen efter att ha läst svaren i tråden.

Der var “Arkivens dag” på Smalspårsarkivet.se. Derfor ingen indlogning. Se her.

Mvh Jørgen

Länken

av Överkörmästaren, Sunday, November 19, 2023, 15:25 (457 dagar sedan) @ Jørgen Schwartz

https://smalsparsarkivet.se/film/godstrafiken-mellan-vadstena-och-fagelsta/

Är det inte dumt att lägga upp en länk som kräver inlogg samt medlemsnummer?


Det gör den väl inte?


Det behövdes inte från början, men nu gör det det, i varje fall för mig.


Mycket märkligt. Behövs inloggning för mig också nu. Typiskt då jag tänkt titta igen efter att ha läst svaren i tråden.


Der var “Arkivens dag” på Smalspårsarkivet.se. Derfor ingen indlogning. Se her.

Mvh Jørgen

Men det var ju en vecka sedan. Är det seglivade cookies som förvirrar oss kanske.