Järnvägsstol (?) (Historiskt material)

av Granis, Friday, November 17, 2023, 12:43 (459 dagar sedan)

En liten undring på detta forum, riktad till Den Samlade Kunskapen. Även om stolar då :-)

SRJmf har i sin ägo en ”klassisk järnvägsstol”. Rimligen. Eller? Den är i varje fall gammal (och sliten), och dynan är försedd med texten ”SJ” samt symbolen Tre Kronor.

Med/ trots begränsade kunskaper i Statens Järnvägars ”grafiska profil” (också) genom åren reagerar jag väl ändå på hur dessa framställs. Främst då typsnitt och kronorna som ej är direkt kopplade till bokstäverna. Jag skulle hellre sett en krona ovanför bokstäverna, då stämmer det bättre med sånt jag minns och förknippar med detta. Vad nu det vill säga.

Kan det vara en händig stinshustru (typ) som vävt denna dyna efter eget huvud s a s? Eller har nån sett nåt dylikt, t o m en sån här stol, i nåt annat ”officiellt” (järnvägs)sammanhang?

/ L G

[image]

[image]

Järnvägsstol (?)

av Ola Almquist, Friday, November 17, 2023, 15:00 (459 dagar sedan) @ Granis

Tyget är i alla fall synnerligen järnvägsmässigt.
Exempel

Järnvägsstol (?)

av Granis, Friday, November 17, 2023, 15:11 (459 dagar sedan) @ Ola Almquist

Intressant. Ja, det var kombinationen "SJ" + Tre Kronor (och inte en ovanför bokstäverna) som gjorde mig osäker. Fast här, i vagnen, är det väl samma tyg? Även om de tre kronorna här är... tätare, på nåt sätt? Kan man dra slutsatsen att nån tagit tyg -eller hela dynan rentav- från en förstaklassvagn och satt den på en stol? Kanske i samband med att vagnen skrotades eller byggdes om?

/ L G

Järnvägsstol (?)

av Göran Kannerby, Friday, November 17, 2023, 19:47 (459 dagar sedan) @ Granis

Intressant. Ja, det var kombinationen "SJ" + Tre Kronor (och inte en ovanför bokstäverna) som gjorde mig osäker. Fast här, i vagnen, är det väl samma tyg? Även om de tre kronorna här är... tätare, på nåt sätt? Kan man dra slutsatsen att nån tagit tyg -eller hela dynan rentav- från en förstaklassvagn och satt den på en stol? Kanske i samband med att vagnen skrotades eller byggdes om?

Kan det inte vara så att hela stolen ingått i en vagnsinredning? Kanske snarare 2 kl (på den tiden det även fanns 3 kl) än 1 kl i så fall.

Järnvägsstol (?)

av Jan Frelin, Sunday, November 19, 2023, 19:06 (457 dagar sedan) @ Granis

Jag tänkte på den här inredningen, som faktiskt är en tredje klass salong:
Interiör BCo9

Helt stämmer det dock inte.

Järnvägsstol (?)

av Ola Almquist, Friday, December 08, 2023, 21:50 (438 dagar sedan) @ Göran Kannerby

Kan det inte vara så att hela stolen ingått i en vagnsinredning? Kanske snarare 2 kl (på den tiden det även fanns 3 kl) än 1 kl i så fall.

Tygprov

Bo10

Bo4

[link]https://digitaltmuseum.se/021018037853/statens-jarnvagar-sj-bo4-1506-efter-ombyggnad