Rampning för hand i Fågelsta? (Järnväg allmänt)
Jag hittade denna filmen på Smalspårsarkivet. När Kö vagnarna rampas av i Fågelsta sker det inte med Z65:an, den ser man stillastående trots att Kö vagnarna rullar av överföringsvagnarna.
Hur gick detta till? Knuffades vagnarna av med handkraft av växlingspersonalen och varför valdes denna metod här? Vad jag tidigare sett vid avrampning så sköt man ihop Q37:orna och drog av normalspårsvagnarna med normalspårsloket.
https://smalsparsarkivet.se/film/godstrafiken-mellan-vadstena-och-fagelsta/
Det lutar väl lite, så att normalspårsvagnarna rullar av överföringsvagnarna av egen kraft. Hade någon vagn stannat för tidigt, t ex i en skarv mellan två överföringsvagnar, så hade man väl fått hjälpa till med Z65, men så länge det rullade bra gick det väl enklare på detta sätt.