Varmvagnen med limpor och stins. (Järnväg allmänt)
Stinsen G.B. på Eskilstuna station hade vid ett tillfälle på 1950-talet övertalat ägarna Erikssons på Skogaholms bageri att det även skulle gå att transportera limporna på tåg, inte bara med lastbilar. Limporna hade sedan mitten på 1940-talet, när man byggde nytt större bageri, saluförts över stora delar av landet.
Nu skulle det testas:
Vagnen kopplades på i Eskilstuna. Lastades sent på kvällen. Troligt resmål för denna resas limpor var Göteborg. Den gick på natten för att limporna skulle vara färska när de kom fram (likt idag). Dessutom höll man runt 40 grader i vagnen, kanske lite mer, så att limporna fortfarande skulle vara varma när de kom till butiken.
Av någon anledning kom stinsen på att han skulle medfölja denna provtransport – i varmvagnen (!), för att bevisa någonting kanske? Han var i alla fall reglementsenligt klädd, till en början.
Oklart hur lång turen var tänkt för hans del, men redan vid växlingen i Flen var han ”kokt” och fick avbryta resan. Detta skapade visst nöje på morgonen efter bland kollegor/underställda på Eskilstuna station. En av dem var min mor, då TGOJ-resebyråanställd i tjugoårsåldern, som åter berättade denna ”roliga” historia i kväll, med anledning av dagens tidigare tråd om varmvagnar.
Exakt årtal är osäkert, det är ju ungefär 70 år sedan, men det skedde mellan 1952 och 1959, troligen något av de tidigare åren.
Om Skogaholm efter denna värmande ”provtur” använde järnvägstransporter till några destinationer förtäljer inte historien… Resebyrån hade ju inte kontakt med ”Godset”.