Någon kunnig som kan berätta lite om denna konduktörstång? (Järnväg allmänt)

av Järnvägsandreas, Wednesday, November 22, 2023, 16:17 (500 dagar sedan)

Hej!
Jag fick syn på denna tång på tradera för några dagar sedan och köpte den. Har själv ingen koll på vad just AA 335 står för men det vore kul att få veta vilket årtal, vem tillverkare och beställare var osv. Ska naturligtvis använda tången nästa år då jag är konduktör hos NBVJ.

Här är en bild på tången jag pratar om
[image]

Andreas, aktiv inom NBVJ

Någon kunnig som kan berätta lite om denna konduktörstång?

av Jan-Anders Wihrén, Wednesday, November 22, 2023, 16:38 (500 dagar sedan) @ Järnvägsandreas

Jag tror att detta är en tång som använts av busschaufför men den går givetvis också att använda ombord på tåg för att klippa biljetter med. Vi har flera sådana vid SkJ (som vi sällan använder) utan använder i stället den vanliga typen av konduktörstång för järnväg, där de klippta hålen samlas i en liten behållare som sedan kan tömmas. Dessa tänger har också fyrkantsnyckel som passar till vagnsdörrar m.m. Typen brukar väl kallas för "Mora-tång" även om det finns nytillverkade från utlandet.

av Harald, Wednesday, November 22, 2023, 18:13 (500 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Jag tror att detta är en tång som använts av busschaufför men den går givetvis också att använda ombord på tåg för att klippa biljetter med. Vi har flera sådana vid SkJ (som vi sällan använder) utan använder i stället den vanliga typen av konduktörstång för järnväg, där de klippta hålen samlas i en liten behållare som sedan kan tömmas. Dessa tänger har också fyrkantsnyckel som passar till vagnsdörrar m.m. Typen brukar väl kallas för "Mora-tång" även om det finns nytillverkade från utlandet.

Den kan förstås även ha använts av en busskonduktör, en spårvagnsförare eller en spårvagnskonduktör. Jag har också ett svagt minne av att man hade sådana tänger i järnvägsstationers godsexpeditioner, men jag är inte helt säker på det.

av Gunnar Lilienberg, Wednesday, November 22, 2023, 22:06 (500 dagar sedan) @ Harald

Den kan förstås även ha använts av en busskonduktör, en spårvagnsförare eller en spårvagnskonduktör. Jag har också ett svagt minne av att man hade sådana tänger i järnvägsstationers godsexpeditioner, men jag är inte helt säker på det.

Vad för sorts hål gör tången? Är det runda hål eller fyrkantiga hål med en spets på ena sidan?

av Järnvägsandreas, Wednesday, November 22, 2023, 22:23 (500 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Det verkar som att det blir runda hål

Lägger in en bild på ett hål i papper
[image]

av Gunnar Lilienberg, Thursday, November 23, 2023, 14:49 (499 dagar sedan) @ Järnvägsandreas

Det verkar som att det blir runda hål

Lägger in en bild på ett hål i papper
[image]

Då är det inte någon tång från en resgodsexpedition. Jag vågar mig inte på någon närmare gissning.

av Legion44, Thursday, November 23, 2023, 12:46 (499 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Har dessa tänger aldrig kommit att användas inom järnvägen? För jag har nämligen en likadan som det står signaturen M.Å.J på. Och den är köpt på loppis i Skoghult. Kanske fanns det en busslinje där?

av Järnvägsandreas, Thursday, November 23, 2023, 22:37 (499 dagar sedan) @ Legion44

Jag hittar inget om det när jag googlar lite snabbt men jag tror att det är en busskonduktörs gamla biljett tång som sålts vidare av någon anledning. Kan även vara använd på spårvagn eller i järnvägstjänst men eftersom ingen tycks ha svaret så lär det bli ett olöst mysterium.

av Klas Mårtensson, Saturday, November 25, 2023, 08:25 (497 dagar sedan) @ Järnvägsandreas

Gissar att de instämplade bokstäverna och siffrorna är ägarens initialer och tjänstenummer.

av Överkörmästaren, Saturday, November 25, 2023, 09:47 (497 dagar sedan) @ Klas Mårtensson

Gissar att de instämplade bokstäverna och siffrorna är ägarens initialer och tjänstenummer.

Ägde personalen sådan utrustning?

En alternativ förklaring är att det är ett inventarienummer.

av Järnvägsandreas, Saturday, November 25, 2023, 11:38 (497 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ja någon måste ha haft denna i sin tjänsteutrustning men vilket bolag SL, SJ, någon spårvagns linje men vart i så fall?. Om man bara vet det så kan man nog ta reda på vem AA med tjänstenummer 335 var eller om det är som Överkörmästaren tror.

av Överkörmästaren, Saturday, November 25, 2023, 12:20 (497 dagar sedan) @ Järnvägsandreas

Ja någon måste ha haft denna i sin tjänsteutrustning men vilket bolag SL, SJ, någon spårvagns linje men vart i så fall?. Om man bara vet det så kan man nog ta reda på vem AA med tjänstenummer 335 var eller om det är som Överkörmästaren tror.

Det kan ju vara nästan vad som helst, har du mer ledtrådar t ex var den som du köpte den av bodde?

av Järnvägsandreas, Saturday, November 25, 2023, 13:17 (497 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Ja, endast den att säljaren bor i Dals-Ed

av Harald, Saturday, November 25, 2023, 18:10 (497 dagar sedan) @ Järnvägsandreas

Tången var förstås företagets egendom, fast man hade en personlig tång. Det hände att man bytte tång, t.ex.om den inte klippte rent, vilket verkar vara fallet med den avbildade tången. Så det är mera troligt att det är en inventariebeteckning, än att det är initialer och personalnummer. Att den kommer från SS tror jag inte. Jag kan inte påminna mig att ha sett exakt den modellen där.

En mera udda användning

av Jan Langstrom, Sunday, November 26, 2023, 15:15 (496 dagar sedan) @ Järnvägsandreas

Malmbanans Vänner innehar ett par tänger av denna typ. De användes förr på röntgenavdelningen på lasarettet i Boden (numera rivet) för att märka röntgenfilmer. Med tängerna klipptes hål i filmerna i form av ett V eller H för att markera rätt sida på patienten. I takt med att röntgenbilderna blev digitala, behövdes dessa tänger inte mera och MBV fick tillfälle att överta dem. Av och till anmärker passagerare på intressanta hål i biljetterna.

[x]
[*]