YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny (Järnväg allmänt)

av Fredrik Lundström, Saturday, November 25, 2023, 19:50 (371 dagar sedan)

Rälsbussen YBo5p 893 provkördes idag Västervik - Jenny. Provkörningen utföll till belåtenhet och nu återstår endast småsaker innan rälsbussen kan tas i trafik. Själv har undertecknad inte tillfört nånting i renoveringen, annat än lite ekonomiska donationer och glada tillrop. Det är en kärntrupp personer i föreningen som nu kan se målsnöret på ett arbete tog tre år och kostade över 1,9 miljoner kronor. Mycket har vi själva finansierat, men bland annat har Riksantikvarieämbetet bidragit med 230.000 för boggierenoveringen, bland övriga som bidragit kan nämnas Gustav Adolfs fond för svensk kultur, TFL Licenssvets och Förlösa Ekonomi. En insamling bland medlemmarna gav långt över 50.000 för att få nya säten och ryggstöd och till det ska räknas flera större privata donationer från medlemmar och andra intresserade

Facebook-film (ingen inloggning krävs)

Några månader tidigare provkördes vagnen på bangården i Västervik: En till facebook-film

Bilder på hur rälsbussen såg ut innan renoveringen finns här

Renoveringen har inneburit kompletta genomgångar och reparationer av boggier med alla ingående komponenter, hjulaxlar, lager, växellådor, kardaner, motor, koppling, bromssystem, bränslesystem, ja, i princip allt under rambalken har renoverats eller bytts ut. Ovanför rambalken har man genomfört en omfattande rostsanering, isvetsning av ny plåt, total genomgång av inredning och slutligen omlackering. En modernare värmepanna och vattenburet värmesystem har monterats, så att vagnen går att använda även på vintern. Vi kör ju en hel del chartertåg på vintrarna vid olika tillfällen.

Lite historik kring rälsbussen, hämtat från TJFs hemsida:

YBo5p 893 levererades till Linköping för trafik på före detta Mellersta Östergötlands Järnvägar, men flyttades till Västervik 1960. Efter flytten till Västervik användes den på sträckorna Västervik-Åtvidaberg-Kimstad samt Hultsfred-Västervik. Efter att norra banan breddats Västervik-Åtvidaberg och i övrigt lagts ned 1964 inskränkte sig användandet till sträckan mellan Hultsfred och Västervik. 1975 flyttades den till Växjö i samband med att driften av SJ:s två kvarvarande smalspårsbanor med persontrafik samordnades. Den kom därefter att trafikera sträckan Växjö-Hultsfred-Västervik. Efter att persontrafiken mellan Växjö och Västervik lagts ned den 20 augusti 1984 ställdes vagnen av i Växjö innan den 1985 såldes till Föreningen Rädda Smalspåret. 1987 såldes den vidare till det nybildade bolaget Växjö-Hultsfred-Västerviks Järnväg AB (VHVJ) och användes i bolagets trafik.

Efter att VHVJ gått i konkurs 1992 såldes rälsbussen tillsammans med bolagets övriga fordon till Småländska Smalspåret AB. 1997 såldes den sedan vidare till Föreningen Smalspåret Växjö-Västervik som deponerade den hos Tjustbygdens Järnvägsförening (TJF). Den användes i trafiken 1998. Eftersom rälsbussens boggier och hjul var hårt slitna kom den därefter bara att användas i begränsad omfattning till 2002 då den ställdes av. 2017 kunde TJF ta över ägandet av rälsbussen och renoveringen kunde påbörjas 2020.

Mvh

//Fredrik, TJF

YBo5p 893, bild från SJ-tiden

av Farbror Mossa, Monday, November 27, 2023, 11:18 (369 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Så här såg den ut en gång i tiden. YP 893 i Hultsfred på morgonen 17 maj 1979, med lite tilltryckt tak.

[image]

YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny

av Micke Carlsson, Monday, November 27, 2023, 11:31 (369 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

[image]

Hultsfred 1983 eller -84.

[image]

Växjö påsk 1983.

YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny

av Herbert Paalberg, Monday, November 27, 2023, 12:56 (369 dagar sedan) @ Micke Carlsson

[image]

Hultsfred 1983 eller -84.

Min gamla arbetskollega Karl-Henry Bengtsson (Storsjö) på plattformen i Hf med sitt tåg 2153 Vö-Vk. Tyvärr får jag säga att Littr Ybo5p hade de sämsta arbetsplatsmiljöerna som jag har mött i min 45-åriga lokförarkarriär och då har jag kört otroligt många ferroviala fordon under åren mao inget jag saknar överhuvudtaget :-( Det stora lyftet kom med Y1 då all traktion försvann under golvet :-)

Palle i Vika.

YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny

av Göran Kannerby, Monday, November 27, 2023, 13:40 (369 dagar sedan) @ Herbert Paalberg


Min gamla arbetskollega Karl-Henry Bengtsson (Storsjö) på plattformen i Hf med sitt tåg 2153 Vö-Vk. Tyvärr får jag säga att Littr Ybo5p hade de sämsta arbetsplatsmiljöerna som jag har mött i min 45-åriga lokförarkarriär och då har jag kört otroligt många ferroviala fordon under åren mao inget jag saknar överhuvudtaget :-( Det stora lyftet kom med Y1 då all traktion försvann under golvet :-)

Palle i Vika.

Gällde det även körning från manöveränden? De sista SJ-åren kopplade man väl motorändarna mot varandra för att man som förare skulle slippa samsas med motorn.

YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny

av tobbe, Monday, November 27, 2023, 22:38 (369 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Karl-Henry Bengtsson var den förare som jag åkte med mellan Hultsfred -Västervik med lånad videokamera på vårkanten innan SJ lade ner trafiken. Han berättade en del gamla skrönor från förr samt att han även hade kört på linjen Spångenäs - Vimmerby. Han berättade glatt om gamla driftplatser under färden. I Spångenäs klev (vad jag vill minnas?) den sista kvinnliga tågklareraren i Spångenäs (om jag fattade det rätt) som berättade om överliggningen "Maserkulla" där bl.a. Karl-Henry hade övernattat. Hon medåkte till Västervik
där jag sedan bytte tåg till Bjärka-Säby och bytte för färd mot Hultsfred f.v.b. Nässjö > Stockholm. Jag startade min resa i Stockholm > via Alvesta >Växjö > Hultsfred > Västervik > Bjärka-Säby > Hultsfred > Nässjö > Stockholm. Vilka minnen dessa bilder från förr ger:-P :-P
Den yngre förare som körde mellan Växjö - Hultsfred hemmahörande i Alvesta var inte speciellt talför under resan o filmningen, tyvärr:-| Denna resa måste ha varit på försommaren 1984.
tobbe

YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny

av Herbert Paalberg, Tuesday, November 28, 2023, 11:06 (368 dagar sedan) @ tobbe

Karl-Henry Bengtsson var den förare som jag åkte med mellan Hultsfred -Västervik med lånad videokamera på vårkanten innan SJ lade ner trafiken. Han berättade en del gamla skrönor från förr samt att han även hade kört på linjen Spångenäs - Vimmerby. Han berättade glatt om gamla driftplatser under färden. I Spångenäs klev (vad jag vill minnas?) den sista kvinnliga tågklareraren i Spångenäs (om jag fattade det rätt) som berättade om överliggningen "Maserkulla" där bl.a. Karl-Henry hade övernattat. Hon medåkte till Västervik
där jag sedan bytte tåg till Bjärka-Säby och bytte för färd mot Hultsfred f.v.b. Nässjö > Stockholm. Jag startade min resa i Stockholm > via Alvesta >Växjö > Hultsfred > Västervik > Bjärka-Säby > Hultsfred > Nässjö > Stockholm. Vilka minnen dessa bilder från förr ger:-P :-P

tobbe

Jo Karl-Henry eller Storsjö-Bengtsson som vi officiellt kallade honom var en rolig kollega, vi bodde båda i Johannesdal i södra delen av Vk där jag växte upp men han var många år äldre än jag. Han kunde många historier om banorna och vi körde många Vk-turer under årens lopp. Bl.a så körde han str. Spä-Vib fram till sep.1958 då den lades ned. Den kvinnliga platsvakten du träffade i Spä var Karin Axelsson som även ansvarade för överliggningen i Spä med städ/bäddning under trafiktiden var gift med Tkl Bertil Axelsson Tuna och sedemera placerad i Jenny fram till sin pension, de var mycket trevliga båda två och Karin blev gammal närmare 100-år. Överliggningen i Spä finns kvar än idag som privatbostad och har namnet "Mossekulla". Själv växte jag upp längs smalspåret och åkte med mina föräldrar med järnvägen redan på NVHJ-tiden förstatligad 1 juli 1949 och det blev många resor till bl.a Hällerum där vi hade estniska bekanta samt även till Vimmerby med bl.a gamla NVHJ X1 (SJ Xp 715) som gick i trafik fram till 1952 för att bl.a ersättas av Märsta-Ybo4p. Världen är liten, att man många år senare själv skulle tjänstgöra på "smalan" hade man ingen aning om då.;-)

YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny

av tobbe, Tuesday, November 28, 2023, 17:35 (368 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Tack "Palle" för din berättelse och jag minns K-H som en mycket social och serviceminded person och den resan har jag i gott minne när jag tittar på videoinspelningen. Minns att han blev imponerad över den inlånade/medhavda videokameran (Panasonic M7)då jag vid den tiden jobbat i Radio/Tv-branschen men jag själv imponerades mest av hans beskrivning av då nedlagda driftplatser under resans gång. Du o jag sågs vid ett tillfälle under 1990-talets första hälft då jag jobbade som plins/tm på Cst inför en vardande Hjulmarknad (trol. stadshuset) vid ankomsten till spår 19 i Nässjöföreningens tsä med Västerviksgänget.Vi stötte sedan på varandra igen på marknaden.;-) ;-)
tobbe

YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny

av Ola Almquist, Monday, November 27, 2023, 13:52 (369 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Trevligt! Tack!

[image]

Hultsfred 1983 eller -84.

1983 i så fall eftersom 893 har A-änden mot söder.

[image]

Växjö påsk 1983.

Är det inte 1984? Från och med 1983-12-01 skulle det gå två YP i alla tåg, med A-ändarna mot varandra. Uppgift från Yngve Nilsson i Västervikingen 3/1983. 893 har här B-änden mot söder.

YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny

av Herbert Paalberg, Monday, November 27, 2023, 14:22 (369 dagar sedan) @ Ola Almquist

Trevligt! Tack!

[image]

Hultsfred 1983 eller -84.

1983 i så fall eftersom 893 har A-änden mot söder.

[image]

Växjö påsk 1983.


Är det inte 1984? Från och med 1983-12-01 skulle det gå två YP i alla tåg, med A-ändarna mot varandra. Uppgift från Yngve Nilsson i Västervikingen 3/1983. 893 har här B-änden mot söder.


Jo eftersom jag var skyddsombud för åkande ps så var det jag som drev igenom frågan om multning motorände mot motorände vid körningar med Ybo5p för att skona hörseln för förarps. Vidare så drev jag frågan om bättre belysning så vi fick ny belysningsarmatur i båda ändarna beviljat samt även bättre isolering av motorhuvarna varvid resultatet blev otroligt tyngre huvar som till viss del dämpade oljudet från järnspisarna Scania D812 som satt i knähöjd en halvmeter från öronen. Jag har fortfarande kvar pappersexercisen där jag fick igenom förarkollektivets krav, men som sagt tidigare det är inget fordon jag saknar idag efter drygt 5-års statligt harvande på trefoten. Det bästa och finaste vi i dag fortfarande har rullande på dieselbanorna är våra få Y2/IC3 "Kustpilarna" snart 30 år gamla men än har inget slagit dessa utomordentliga fordon. Ursäkta sidospåret! Palle i Vika.

YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny

av Micke Carlsson, Monday, November 27, 2023, 16:43 (369 dagar sedan) @ Ola Almquist

Du har säkert rätt i årtalen, jag har bara minnen, inga anteckningar. Men jag reste upp hela veckopengen påskarna och sommarloven 1983-84 på denna bana, ett av de bättre besluten jag tagit. Palle skällde på mig för att jag satt på förarplats i bakre hytten med sidorutan öppen så det dammade in.

YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny

av Herbert Paalberg, Monday, November 27, 2023, 17:18 (369 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Du har säkert rätt i årtalen, jag har bara minnen, inga anteckningar. Men jag reste upp hela veckopengen påskarna och sommarloven 1983-84 på denna bana, ett av de bättre besluten jag tagit. Palle skällde på mig för att jag satt på förarplats i bakre hytten med sidorutan öppen så det dammade in.

Du är förlåten Micke för tilltaget så här 40 år sedan jag är inte långsint, jag vet hur "nördar" kan bete sig. Att det dammade utmed banan kan jag förstå då vi i ps påtalade för banverket om dåligt spårläge så banan blev faktiskt lite upprustad med delvis nya slipers och nytt grus i de värsta groparna. Min gamla kamrat på banverket i Vk Nils-Allan Johansson som kom från gamla SJ-Buss i Vk blev banmästare och han sade då till mig, du Palle ser du ngt ställe där det ligger lite risigt till så säg till mig så skickar jag ut "mina gubbar" och fixar problemet. Det var andra tider då men det ändrades till det sämre när gamla "Banverket" försvann och det nya "Trafikverket" bildades och alla duktiga medarbetare försvann med allt sitt kunnande. Idag har Trafikverket inga pengar att åtgärda ens "trädsäkring" utmed järnvägen men längs vägarna finns det kulor.;-)

YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny

av Micke Carlsson, Monday, November 27, 2023, 17:30 (369 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Ja vi har ju träffats efter det och du har inte verkat ond på mig, så jag hoppas jag är förlåten :-)

Det blev nog en och annan bild där du är med också.

Roligt var när jag knackade på i verkstaden i Växjö och frågade om man fick titta lite? Farbrorn svarade inte utan sprang in i verkstaden och skrek åt alla: "Hörni, nu har till och med punkarna kommit hit för att titta också!!!"

[image]

YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny

av K Lemming, Wednesday, November 29, 2023, 23:51 (367 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Roligt var när jag knackade på i verkstaden i Växjö och frågade om man fick titta lite? Farbrorn svarade inte utan sprang in i verkstaden och skrek åt alla: "Hörni, nu har till och med punkarna kommit hit för att titta också!!!"


Då var vi iaf två punkare på 80-talet med ett järnvägsintresse. Första Hultsfredsfestivalen 1986 gick jag dag två runt på smalspårsbangården med min ölkasse och järnvägsnördade och botade bakfyllan. 🙂 Ingen av mina polare var intresserade av att haka på.😁

YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny

av Herbert Paalberg, Tuesday, November 28, 2023, 09:32 (368 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Du är förlåten Micke för tilltaget så här 40 år sedan jag är inte långsint, jag vet hur "nördar" kan bete sig. Att det dammade utmed banan kan jag förstå då vi i ps påtalade för banverket om dåligt spårläge så banan blev faktiskt lite upprustad med delvis nya slipers och nytt grus i de värsta groparna. Min gamla kamrat på banverket i Vk Nils-Allan Johansson som kom från gamla SJ-Buss i Vk blev banmästare och han sade då till mig, du Palle ser du ngt ställe där det ligger lite risigt till så säg till mig så skickar jag ut "mina gubbar" och fixar problemet. Det var andra tider då men det ändrades till det sämre när gamla "Banverket" försvann och det nya "Trafikverket" bildades och alla duktiga medarbetare försvann med allt sitt kunnande. Idag har Trafikverket inga pengar att åtgärda ens "trädsäkring" utmed järnvägen men längs vägarna finns det kulor.;-)

En liten korrigering är på sin plats, det blev fel efternamn på banmästaren i Vk, hans namn skall vara Nils-Allan Ekelund och inget annat, ber om ursäkt, rätt skall vara rätt.Palle;-)

YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny

av Göran Kannerby, Tuesday, November 28, 2023, 09:47 (368 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

Du är förlåten Micke för tilltaget så här 40 år sedan jag är inte långsint, jag vet hur "nördar" kan bete sig. Att det dammade utmed banan kan jag förstå då vi i ps påtalade för banverket om dåligt spårläge så banan blev faktiskt lite upprustad med delvis nya slipers och nytt grus i de värsta groparna. Min gamla kamrat på banverket i Vk Nils-Allan Johansson som kom från gamla SJ-Buss i Vk blev banmästare och han sade då till mig, du Palle ser du ngt ställe där det ligger lite risigt till så säg till mig så skickar jag ut "mina gubbar" och fixar problemet. Det var andra tider då men det ändrades till det sämre när gamla "Banverket" försvann och det nya "Trafikverket" bildades och alla duktiga medarbetare försvann med allt sitt kunnande. Idag har Trafikverket inga pengar att åtgärda ens "trädsäkring" utmed järnvägen men längs vägarna finns det kulor.;-)


En liten korrigering är på sin plats, det blev fel efternamn på banmästaren i Vk, hans namn skall vara Nils-Allan Ekelund och inget annat, ber om ursäkt, rätt skall vara rätt.Palle;-)

Och om jag då minns rätt jobbade han 1983 i Linköping.

YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny

av Herbert Paalberg, Tuesday, November 28, 2023, 10:40 (368 dagar sedan) @ Göran Kannerby

En liten korrigering är på sin plats, det blev fel efternamn på banmästaren i Vk, hans namn skall vara Nils-Allan Ekelund och inget annat, ber om ursäkt, rätt skall vara rätt.Palle;-)


Och om jag då minns rätt jobbade han 1983 i Linköping.

Jo dåvarande Banverket i Linköping satt i den röda stugan snett emot Lp stn precis intill södra brofästet över Stångån, när Veolia tog över trafiken på Stång/Tjustbanan 2008 så övertog Veolia dessa lokaler för sin personal och jag själv lämnade SJ efter 33 år och fortsatte köra på Läns-banorna samt Snälltåget.

YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny

av Göran Kannerby, Tuesday, November 28, 2023, 13:26 (368 dagar sedan) @ Herbert Paalberg

En liten korrigering är på sin plats, det blev fel efternamn på banmästaren i Vk, hans namn skall vara Nils-Allan Ekelund och inget annat, ber om ursäkt, rätt skall vara rätt.Palle;-)


Och om jag då minns rätt jobbade han 1983 i Linköping.


Jo dåvarande Banverket i Linköping satt i den röda stugan snett emot Lp stn precis intill södra brofästet över Stångån, när Veolia tog över trafiken på Stång/Tjustbanan 2008 så övertog Veolia dessa lokaler för sin personal och jag själv lämnade SJ efter 33 år och fortsatte köra på Läns-banorna samt Snälltåget.

Kom på att jag blandade ihop honom med Ekroth, en legendarisk Linköpingschef.

YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny

av Heller, Tuesday, November 28, 2023, 08:37 (368 dagar sedan) @ Fredrik Lundström

Ett litet tillägg till Fredriks inlägg: Det arbetades flitigt i verkstaden under lördagen och YBo5p 893 kunde tas i trafik redan lördag kväll. Vagnen gick även i söndagens extratåg, och befanns fungera väl.

[image]
YBo5p 893 främst i tåg 20062 i Västervik den 26 november 2023. Bakre vagnen är 883.

YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny

av Legion44, Wednesday, November 29, 2023, 09:16 (367 dagar sedan) @ Heller

Riktigt fin har den blivit 893:an. Vill dra mig till minnes sommaren 1997 då man åkte några av de sista tågen i just denna rälsbuss på sträckan Växjö-Hultsfred mellan Rottne-Söder om Norrgårda-Klavreström och åter Rottne. Signalerna på banan var då släckta (kom ej ihåg om det var på grund av blixtnedslag eller ej?) och tåget medförde signalvakt.

YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny

av Heller, Sunday, December 03, 2023, 15:18 (363 dagar sedan) @ Legion44

Riktigt fin har den blivit 893:an. Vill dra mig till minnes sommaren 1997 då man åkte några av de sista tågen i just denna rälsbuss på sträckan Växjö-Hultsfred mellan Rottne-Söder om Norrgårda-Klavreström och åter Rottne. Signalerna på banan var då släckta (kom ej ihåg om det var på grund av blixtnedslag eller ej?) och tåget medförde signalvakt.

Tyvärr har jag ingen bild på 893 i den trafiken. Det blev bara en resa med SMAB den sommaren; brorsan och jag åkte till Rottne för att ta en tur till Hultsfred och tillbaka. Vi kom bara till Klavreström, för det fanns ingen förare till tåget som skulle ha gått från Hultsfred på morgonen. Vi åkte med YP 873 och i Klavreström vände den tillbaka mot Rottne, så det var bara att följa med tillbaka.

[image]
SMAB YP 873 i tåg 10980 i Klavreström 9 augusti 1997.