Tåg 9-23 sid 5. Varifrån stammar uppgiften? (Järnväg allmänt)
Var kan den uppgiften komma ifrån?
Var kan den uppgiften komma ifrån?
Uppgifterna kommer från Modell & Vorbild nr 1 2023 Modell & Vorbild 1 2023
Har nyss läst nämnda nummer. I artikeln om Västervik står det där att "...vändskivan vid rundstallet togs troligen bort i samband med breddningen på 1960-talet" (jo, det stämmer nog), men att "kransen har legat kvar och nu läggs en ny skiva in". Men detta skedde väl för flera år sedan!? En skiva som kommer från Spångenäs med ursprung Roslagsbanorna väl? Och att denna läggs in "kanske inte för att kunna använda rundstallet utan mer för att kunna vända lok". Alltså; tänker jag fel här, men rundstallet i Västervik har väl i flera år använts av TJF/ FAS för mer än bara att vända fordon!? T o m innan skivan hade återinlagts?
Så här såg det iallafall ut runt rundstallet och skivan 2012 respektive 2015:
SJ Z4p 318 och SJ L18p 3147 i Västervik i augusti 2012
SJ Cp 340 i Västervik i september 2015
/ L G
Har nyss läst nämnda nummer. I artikeln om Västervik står det där att "...vändskivan vid rundstallet togs troligen bort i samband med breddningen på 1960-talet" (jo, det stämmer nog), men att "kransen har legat kvar och nu läggs en ny skiva in". Men detta skedde väl för flera år sedan!? En skiva som kommer från Spångenäs med ursprung Roslagsbanorna väl? Och att denna läggs in "kanske inte för att kunna använda rundstallet utan mer för att kunna vända lok". Alltså; tänker jag fel här, men rundstallet i Västervik har väl i flera år använts av TJF/ FAS för mer än bara att vända fordon!? T o m innan skivan hade återinlagts?
Så här såg det iallafall ut runt rundstallet och skivan 2012 respektive 2015:
SJ Z4p 318 och SJ L18p 3147 i Västervik i augusti 2012
SJ Cp 340 i Västervik i september 2015
/ L G
Originalskivan från smalspårstiden i Vk revs i samband med breddningsarbetena 1964 och endast ett normalspår drogs över gamla skivgropen för att härbärgera den lokala växlingslokomotorn som då var en Z43 och senare en Z65. när jag var medlem i TJF och satt i styrelsen så fick vi tips om en annan smalspårig vändskiva nämligen den som låg vid Vetlanda smalspårsstall. Vi fick köpa den av SJ och transporterade den plus tillhörande vattenhästen till Verkebäck för tillfällig förvaring där. Det gjordes en ny vändskivekrans i betong vid gamla lokstallet i Vk och anpassades till stallportarna efter en liten förlängning av skivan för att kunna vända RB-vagnar samt Yp-bussar. Vändskivan har legat i Vetlanda sedan 1939 för att tidigare ha legat i Ydrefors mellan år 1924-1939 då Ydrebanan nedlades. Men skivan har även ett förflutet från Roslagsnätet innan Ydrefors men vet ej var. Palle;-)
Vändskivan har legat i Vetlanda sedan 1939 för att tidigare ha legat i Ydrefors mellan år 1924-1939 då Ydrebanan nedlades. Men skivan har även ett förflutet från Roslagsnätet innan Ydrefors men vet ej var. Palle;-)
Så var det ja, Palle! Jag blandade ihop Ydrefors med Spångenäs, men det var ju samma bana, sådär; Spångenäs- Vimmerby- Ydrefors. Och den kom till Småland och VYJ från SRJ-bolaget som ersatte äldre och kortare vändskivor i (bl a?) Gimo, Hallstavik och Norrtälje (?) med större efter att "Stortyskarna" (SRJ 27-29) levererats 1920 (Stockholm Ö, Rimbo och Faringe hade redan sådana då) varvid man sålde de kortare. Till bl a (?) VYJ då. Frågan om vilken som via Vetlanda hamnade i Västervik har varit uppe på detta forum förut, men jag kommer inte ihåg vad vi kommit fram till... Ola Almqvist däremot brukar ha koll -och var väl t o m inblandad i denna diskussion- så han kanske vet/ minns?
/ L G
Vändskivan har legat i Vetlanda sedan 1939 för att tidigare ha legat i Ydrefors mellan år 1924-1939 då Ydrebanan nedlades. Men skivan har även ett förflutet från Roslagsnätet innan Ydrefors men vet ej var. Palle;-)
Så var det ja, Palle! Jag blandade ihop Ydrefors med Spångenäs, men det var ju samma bana, sådär; Spångenäs- Vimmerby- Ydrefors. Och den kom till Småland och VYJ från SRJ-bolaget som ersatte äldre och kortare vändskivor i (bl a?) Gimo, Hallstavik och Norrtälje (?) med större efter att "Stortyskarna" (SRJ 27-29) levererats 1920 (Stockholm Ö, Rimbo och Faringe hade redan sådana då) varvid man sålde de kortare. Till bl a (?) VYJ då. Frågan om vilken som via Vetlanda hamnade i Västervik har varit uppe på detta forum förut, men jag kommer inte ihåg vad vi kommit fram till... Ola Almqvist däremot brukar ha koll -och var väl t o m inblandad i denna diskussion- så han kanske vet/ minns?
/ L G
Helt fel var det inte med Spångenäs. Men samma bana, nja. Det är inte första gången någon försöker göra en bana längre än vad den historiskt varit.
Här skrevs det om vändskivan. 15 år sedan...
Den korta versionen (d.v.s. utan att behöva gräva fram papperskopior) är att vändskivan i november 1923 såldes av SRJ till VYJ där den lades in i Ydrefors. 1940 togs den upp och lades i upplag i Spångenäs grusgrop. 1948 såldes den till SJ och fraktades till Vetlanda. Den inlades 1951 sedan den gamla vändskivan skadats. 1987 transporterades den till Verkebäck och 2006 inlades den i Västervik. Bilder finns här.
En bild från Västervik 1964 finns här.
Var den var inlagd på SRJ-tiden borde gå att hitta i SRJ-arkivet i Arninge/Täby. Det var bara det där med tid och tillfälle. De gånger jag varit där på senare år har andra saker haft prioritet.
Var den var inlagd på SRJ-tiden borde gå att hitta i SRJ-arkivet i Arninge/Täby. Det var bara det där med tid och tillfälle. De gånger jag varit där på senare år har andra saker haft prioritet.
SRJs årsberättelser berättar att 1918 lades en 15 meters vändskiva in i Vallentuna. 1920 byttes vändskivan i Hallstavik mot en 15 meters från Vallentuna. Hittar inget vändskivebyta närmare 1923.
/tell