YBo5p 893 provkörd Västervik-Jenny (Järnväg allmänt)
Du har säkert rätt i årtalen, jag har bara minnen, inga anteckningar. Men jag reste upp hela veckopengen påskarna och sommarloven 1983-84 på denna bana, ett av de bättre besluten jag tagit. Palle skällde på mig för att jag satt på förarplats i bakre hytten med sidorutan öppen så det dammade in.
Du är förlåten Micke för tilltaget så här 40 år sedan jag är inte långsint, jag vet hur "nördar" kan bete sig. Att det dammade utmed banan kan jag förstå då vi i ps påtalade för banverket om dåligt spårläge så banan blev faktiskt lite upprustad med delvis nya slipers och nytt grus i de värsta groparna. Min gamla kamrat på banverket i Vk Nils-Allan Johansson som kom från gamla SJ-Buss i Vk blev banmästare och han sade då till mig, du Palle ser du ngt ställe där det ligger lite risigt till så säg till mig så skickar jag ut "mina gubbar" och fixar problemet. Det var andra tider då men det ändrades till det sämre när gamla "Banverket" försvann och det nya "Trafikverket" bildades och alla duktiga medarbetare försvann med allt sitt kunnande. Idag har Trafikverket inga pengar att åtgärda ens "trädsäkring" utmed järnvägen men längs vägarna finns det kulor.;-)