Nittälven (Arkiv/forskning/litteratur)

av Tore Blom, Thursday, November 30, 2023, 15:38 (349 dagar sedan)

I ett av familje/släktalbumen finns denna bild på ett hus rubricerat som NITTÄLVEN. Fick för mig att det är en järnvägsrelaterad "stôva" Är det så?
Jag vet inte vi har haft några släktingar som har verkat i det sammanhanget om än lite järnvägsbyggare på 1890 talet.
Troligen inga släktingar så frågan är om bilden är en generellt känd bild eller ett personligt foto
med ?? om varför den bilden och människorna är i detta album?[image]

Nittälven

av Anders Sandgren, Thursday, November 30, 2023, 17:15 (349 dagar sedan) @ Tore Blom

I ett av familje/släktalbumen finns denna bild på ett hus rubricerat som NITTÄLVEN. Fick för mig att det är en järnvägsrelaterad "stôva" Är det så?
Jag vet inte vi har haft några släktingar som har verkat i det sammanhanget om än lite järnvägsbyggare på 1890 talet.
Troligen inga släktingar så frågan är om bilden är en generellt känd bild eller ett personligt foto
med ?? om varför den bilden och människorna är i detta album?[image]

Jovisst är det en banvaktsstua, närmare bestämt BJ nr 22. Far och son Karlson var banvakter i över 60 år här. Länk till banvakt.se

Nittälven

av Tore Blom, Thursday, November 30, 2023, 17:37 (349 dagar sedan) @ Tore Blom

Ja men så logiskt det blev, med en Karlsson från Holmestad som banvaktsman. Självklart var det bekantskapen som förklarar varför de är på kort i detta album från anfäder från Holmestad. Kanske att det även finns något släktskap som i nuläget inte är känt.

Nittälven

av Sven-Erik B, Thursday, November 30, 2023, 22:15 (348 dagar sedan) @ Tore Blom

Ett vackert hus

Nittälven

av Per Lind, Thursday, December 07, 2023, 23:24 (341 dagar sedan) @ Sven-Erik B

Väldigt likt vår Banvaktstuga, Hulta 1 på linjen Pålsboda-Hjortkvarn - NÖJ.
Smalspårig.
-Per