Fungerande SJ Z Bjurström 8 med original drivlina? (Järnväg allmänt)
Finns det i vårt land någon fungerande 8 tons Z lokomotor med original växellåda och fordssonmotor? Tanken var ett ljudprojekt. Knappt någon vet vål i dag hur de lät?
av Rubensgården, Monday, December 04, 2023, 17:32 (485 dagar sedan)
Finns det i vårt land någon fungerande 8 tons Z lokomotor med original växellåda och fordssonmotor? Tanken var ett ljudprojekt. Knappt någon vet vål i dag hur de lät?
av mamma Ulla, Monday, December 04, 2023, 18:26 (485 dagar sedan) @ Rubensgården
Är inte den här rätt så original?
Den för ett allmänt väsen i alla fall.
av BD, Monday, December 04, 2023, 18:35 (485 dagar sedan) @ mamma Ulla
Är inte den här rätt så original?Den för ett allmänt väsen i alla fall.
Troligen har den original växellåda men motorn är det inte. Antagligen driver den nuvarande Ford dieselmotorn en hydraulpump som driver en hydraulmotor flänsad till originalväxellådan.
av Anders Sandgren, Monday, December 04, 2023, 19:10 (485 dagar sedan) @ mamma Ulla
Är inte den här rätt så original?Den för ett allmänt väsen i alla fall.
Båda angivna (Ford 592E och Volvo D36) motorerna är dieslar.
Möjligen har den alltjämt den mekaniska transmissionen.
Z3 189 (Bjurström SV15) som finns på NJ hade i början av 70-talet när den tillhörde lokstationen i Nässjö alltjämt Scania 1661 (bensin) med fyrväxlad osynkad manuell växellåda vilket inte gjorde den lättkörd, men det fungerade. Vad den har idag vet jag inte, men jag misstänker att åtminstone motorn är bytt.
av Ola Almquist, Monday, December 04, 2023, 18:39 (485 dagar sedan) @ Rubensgården
Om denna är fungerande vet jag inte men den bör ha motor och växellåda av ursprunglig typ. SJ Z 16 finns, avställd antar jag, på SkJ.
av Rubensgården, Monday, December 04, 2023, 18:44 (485 dagar sedan) @ Ola Almquist
Skj såg väldigt original ut när jag hade chansen att titta in i den. Jag tror dock inte den är körbar. Den i Björneborg är nog närmast mig men vet inte om den lever? Z nummer 9 känns igen på de speciella fönstren som är utbyggda. Den länkade nr9 verkar ha ett annat utförande på hytten. No9 som jag trodde den såg ut:
https://digitaltmuseum.se/021018124406/statens-jarnvagar-sj-z-9
av Ola Almquist, Monday, December 04, 2023, 19:08 (485 dagar sedan) @ Rubensgården
Skj såg väldigt original ut när jag hade chansen att titta in i den. Jag tror dock inte den är körbar. Den i Björneborg är nog närmast mig men vet inte om den lever? Z nummer 9 känns igen på de speciella fönstren som är utbyggda. Den länkade nr9 verkar ha ett annat utförande på hytten. No9 som jag trodde den såg ut:
https://digitaltmuseum.se/021018124406/statens-jarnvagar-sj-z-9
Det var så den såg ut före renoveringen (fast antagligen i sämre skick). Eftersom den lär ha fått hytten ombyggd i ett tidigt skede är frågan om det var särskilt antikvariskt att renovera den till (nästan) leveransutförande.
av Anders Sandgren, Monday, December 04, 2023, 19:12 (485 dagar sedan) @ Ola Almquist
Om denna är fungerande vet jag inte men den bör ha motor och växellåda av ursprunglig typ. SJ Z 16 finns, avställd antar jag, på SkJ.
I "Järnvägsmuseets stjärnor" anges att den har dieselmotor och hydraulisk växellåda.
av johanw, Monday, December 04, 2023, 20:37 (485 dagar sedan) @ Rubensgården
Kanske inte riktigt svar på frågan, men har du sett denna:
https://www.youtube.com/watch?v=-BBlLP-8Dqw&list=PLDI9eGfce8Fj5CPFS0HOr-EXmI0XPmFxV...
Jag har sett någonstans att någon börjat slipa på den på AGJ. Kan vi förvänta oss ett återställande? Oklart om Fordson var med till AGJ och om den finns bevarad.
VH /Johan
av Rubensgården, Tuesday, December 05, 2023, 06:12 (484 dagar sedan) @ johanw
Om någon skulle kunna ordna en till ursprungligt skick så är det dom!
av Sune Göthe, Wednesday, December 06, 2023, 10:59 (483 dagar sedan) @ johanw
AGJ Z är förflyttad till Kvarnabo för förhoppningsvis återställande. Hytten och ramverket är separerade. Det som måste bytas är rätt enkla saker, plåt vinkeljärn och durkplåt. Drivlinan i original finns i förråd. Den motor som följde med till Anten är havererad men renoverad finns i lager. Någon intrsserad?
Sune
av Rubensgården, Wednesday, December 06, 2023, 13:02 (483 dagar sedan) @ Sune Göthe
Intresserad av vad?
av Sune Göthe, Wednesday, December 06, 2023, 13:12 (483 dagar sedan) @ Rubensgården
Intresserad av vad?
Att delta i projektet eller höra hur det går
Sune<
av Rubensgården, Wednesday, December 06, 2023, 14:17 (483 dagar sedan) @ Sune Göthe
Jag skrev till AGJ i går att jag kan hjälpa till ekonomiskt om maskinen blir kvar hos AGJ. Sen kanske man ska se om det finns fler som vill se en original Bjurströmmare i drift och vill sponsra. Någon annan gjorde liknande till golvet på en vagn och dom fick bidrag. Praktiskt har jag svårt att hjälpa till.
av Håkan Zaar, Monday, December 04, 2023, 22:04 (485 dagar sedan) @ Rubensgården
SJ Z 50 är nog original.
Den har en Fordson och originalväxellåda.
Den är till salu dessutom.
(Har två andra diesellok som jag behöver göra nått av och den här hinner jag nog inte med!