Lartigue monorail (Järnväg allmänt)

av mamma Ulla, Monday, December 04, 2023, 20:37 (453 dagar sedan)

Hittade en gammal film från monorailbanan på Irland. Hoppas det fungerar med en länk till facebook, för mig går det bra och jag har inget konto.

Bringing Ireland's Past to Life

Filmen finns på twitter också:
Nitter

Lartigue monorail

av Torbjörn Jansson, Tuesday, December 05, 2023, 15:06 (452 dagar sedan) @ mamma Ulla

Hittade en gammal film från monorailbanan på Irland. Hoppas det fungerar med en länk till facebook, för mig går det bra och jag har inget konto.

Bringing Ireland's Past to Life

Filmen finns på twitter också:
Nitter

Hej!
Jag blev lite nyfiken och hittade denna hemsida. En förening har byggt upp en replika på 1 km av denna bana på annan plats och dessutom byggt en kopia av ett av loken men dock dieseldrivet. Man har även byggt ett museum över denna märkliga företeelse.
Hemsida:
https://lartiguemonorail.com/
Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lartigue_Monorail

Torbjörn

Lartigue monorail

av Överkörmästaren, Sunday, December 10, 2023, 22:54 (447 dagar sedan) @ mamma Ulla

Hittade en gammal film från monorailbanan på Irland. Hoppas det fungerar med en länk till facebook, för mig går det bra och jag har inget konto.

Bringing Ireland's Past to Life

Filmen finns på twitter också:
Nitter

Ball uppfinning, måste ha löst många av problemen med vanliga banor med två räler. Jag gillar speciellt lösningen för plankorsning som är med precis i slutet. Växlarna var antagligen så enkla att det kändes direkt onödigt att visa dem på bild.

Fick denna praktiska konstruktion några efterföljare?

Lartigue monorail

av Leif B, Monday, December 11, 2023, 16:27 (446 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Hittade en gammal film från monorailbanan på Irland. Hoppas det fungerar med en länk till facebook, för mig går det bra och jag har inget konto.

Bringing Ireland's Past to Life

Filmen finns på twitter också:
Nitter


Ball uppfinning, måste ha löst många av problemen med vanliga banor med två räler. Jag gillar speciellt lösningen för plankorsning som är med precis i slutet. Växlarna var antagligen så enkla att det kändes direkt onödigt att visa dem på bild.

Fick denna praktiska konstruktion några efterföljare?

Det fanns inga växlar. Det fanns krökta vändskivor som vändes 180 grader och på så vis fungerade som växlar. Några av bilderna här illustrerar sådan omväxling.

Det byggdes en bana i Frankrike 1895, men den kånkade 1899 utan att kommit i trafik. Kartskiss och ett par bilder. Fler bilder och franska text. Om man klarar franskan kan få reda på varför systemet inte blev någon succé här.

Den första och längsta banan byggdes dock redan 1881 i Algeriet men hade ingen persontrafik och inga lok. Dragkraft var mulor. Fler kortare och kortlivade banor fanns också för gruvor och på utställningar, exempel nämns på Wikipedia.