Nu blir jag tvungen att kolla mina källor!
Före 1953 måste man föra alla internationella expresståg över Stora Bält till Jylland. Här fanns svensk sovvagn, som dock enligt tågplanerna aldrig gick längre än till Korsør. Färjorna begränsade längden på vilka vagnar som kunde föras över Stora Bält, framförallt för att för långa vagnar kunde inte ta sig över ramperna mellan färja och land. Så Korsør - javisst, men resten då?
I den tågplaner som fanns gick det CIWL-vagnar mellan Holland respektive Frankrike ända till Stockholm. Dagarna tillhandahöll regelmässigt av NS och SNCF.
1952 gick hela sju internationella expresståg vägen över Stora Bält och Jylland, men enligt en internationell överenskommelse började man föra över denna trafik till Gedser Großenbrode fr o m 1953. Men så sent som 1953 fördes Skandinavien-Hollandexpressen över Stora Bltleden. med genomgående sittvagnar Stockholm - Hoek van Holland.
Orsaken tycks ha varit att den ordinarie färjan Gedser - Warnemünde DANMARK hade sänkts under kriget, Warnemünde inte var aktuell längre, och någon västtysk färjehamn ännu inte fanns. När färjan togs i bruk igen var det endast för godstrafik på Warnemünde-leden.
Fr o m 1954 var det endast de två expresstågen till Frankrike, Nordexpressen och Skandinavien Paris-expressen. som fördes över Jylland.
1951 påbörjades trafiken Gedser - Großenbrode, men enbart för godsvagnar.
1952 startades en sovvagnskurs Korsør - Hässleholm - Korsør med förbindelse med morgontåget till Stockholm. Denna vagnkurs betjänades mycket riktigt av ACo2c.
1953 framförs denna sovvagn hela vägen Stockholm - Korsør. Det var detta år som färjeleden Gedser - Grosenbrode äntligen började användas, men detta första år endast för Skandinavien-Italienexpressen.
1954 är bara Nordexpressen kvar över Stora Bält och då finns inte vagnomloppet med (f d) ACo2c kvar längre.
Så det fanns nog inga planerade vagnomlopp med denna vagn över Stora Bält utan enbart till Korsør. Och allt berodde som sagt på att vagnen tycks ha varit för lång för att klara färjeramperna på leden, särskilt vid lågvatten.
Det är vad jag har listat ut i varje fall. Jag tar givetvis tacksamt emot nya uppgifter, om detta är tveksamt.