Stationer(hållplatser) nära varandra (Järnväg allmänt)
Rödaled och Nosaby ca 800 meter.
De båda stationerna i Skepparslöv ca 1300 meter.
Lund södra och Lund östra ca 1200 meter.
Malmö C och Malmö V ca 300 meter.
Kan vi få fler exempel ?
av mormorsgruvan, Wednesday, December 06, 2023, 07:43 (359 dagar sedan)
Rödaled och Nosaby ca 800 meter.
De båda stationerna i Skepparslöv ca 1300 meter.
Lund södra och Lund östra ca 1200 meter.
Malmö C och Malmö V ca 300 meter.
Kan vi få fler exempel ?
av Heller, Wednesday, December 06, 2023, 08:00 (359 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Rödaled och Nosaby ca 800 meter.
De båda stationerna i Skepparslöv ca 1300 meter.
Lund södra och Lund östra ca 1200 meter.
Malmö C och Malmö V ca 300 meter.
Kan vi få fler exempel ?
Hållplatserna Fagersand (km 24.211) och Långsjön (anlagd av VHVJ, km 23.810) ligger ju hyfsat nära varandra.
av Harald, Wednesday, December 06, 2023, 10:41 (359 dagar sedan) @ Heller
På GSJ fanns sex stycken inom knappt 3 km:
Brottkärr 10,5
Lilla Amundön 10,8
Amundön 11,1
Amundön södra 11,9
Billdal 12,8
Billdal södra 13,3
Mellan Släp och Munkekullen var det 500 m.
av mormorsgruvan, Wednesday, December 06, 2023, 11:41 (359 dagar sedan) @ Harald
Infördes dessa hållplatser då Säröbanan övergick till rälsbussdrift ?
av Harald, Wednesday, December 06, 2023, 12:43 (359 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Billdal södra anlades när rälsbussdriften hade startat. Amundön södra anlades 1958 och samtidigt lades Lilla Amundön ned, så de två fanns inte samtidigt. Övriga är från banans start eller några få år därefter.
av Lennart Petersen, Wednesday, December 06, 2023, 19:51 (358 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Rödaled och Nosaby ca 800 meter.
De båda stationerna i Skepparslöv ca 1300 meter.
Lund södra och Lund östra ca 1200 meter.
Malmö C och Malmö V ca 300 meter.
Kan vi få fler exempel ?
En sträcka som brukar nämnas är Nynäshamn-Nynähamn färjeterminal. 0.4km enligt järnvägsdata.
Och på Eddavägslinjen fanns några hållplatsavstånd på 0,2-0,3km
För annan trafik så lär det finnas exempel på busshållplatser på 50m avstånd vilket förklaras av att de ligger på varsin sida om en starkt trafikerad väg.
av Överkörmästaren, Wednesday, December 06, 2023, 20:15 (358 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Sickla - Nacka på Saltsjöbanan är 529 m. Men Nacka har nog haft sitt sista uppehållståg är jag rädd.
av Morshyttan, Wednesday, December 06, 2023, 22:41 (358 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Rödaled och Nosaby ca 800 meter.
De båda stationerna i Skepparslöv ca 1300 meter.
Lund södra och Lund östra ca 1200 meter.
Malmö C och Malmö V ca 300 meter.
Kan vi få fler exempel ?
Saltsjöbanan hade i äldre tider ca 250 meter mellan Dalaröbryggan-Saltsjöbadens stn (gamla läget ca 250 meter :) .
I viss litteratur anges t.o.m 150 meter mellan stationerna om man ska ange Saltsjöbadens stations nya läge.
Men då ingen egentlig tidtabellsenlig trafik ska ha förekommit så är den uppgiften upp till diskussion ;-) .
Dalaröbryggan anser jag vara lite intressant då den sägs varit både hållplats och ändstation beroende på vilken trafik som pågick, men då jag inte behärskar titulaturen så noterar jag det bara :-) ;-) :-D .....
av S-O Johansson, Thursday, December 07, 2023, 15:07 (358 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Med trafik idag platsar väl Lerum-Aspedalen, 995 m, och Aspedalen-Aspen, 1436 m, mellan Alingsås-Göteborg.
På Tjustbanan Linköping-Västervik finns Tjustskolan-Västervik station, 867 m, inom Västervik driftplats.På Tjustbanan finns även Basthagen-Åtvidaberg, 1771 m. Tjustskolan trafikeras för närvarande inte men står med i KLT linjetabell. I Basthagen görs uppehåll med ett tåg i varje riktning per dag..
av Jim Hansson, Thursday, December 07, 2023, 19:42 (357 dagar sedan) @ S-O Johansson
Med trafik idag platsar väl Lerum-Aspedalen, 995 m, och Aspedalen-Aspen, 1436 m, mellan Alingsås-Göteborg.
På Tjustbanan Linköping-Västervik finns Tjustskolan-Västervik station, 867 m, inom Västervik driftplats.På Tjustbanan finns även Basthagen-Åtvidaberg, 1771 m. Tjustskolan trafikeras för närvarande inte men står med i KLT linjetabell. I Basthagen görs uppehåll med ett tåg i varje riktning per dag..
Rosengård-Persborg 1053 m.
Jim
av Göran Kannerby, Friday, December 08, 2023, 08:46 (357 dagar sedan) @ Jim Hansson
Med trafik idag platsar väl Lerum-Aspedalen, 995 m, och Aspedalen-Aspen, 1436 m, mellan Alingsås-Göteborg.
På Tjustbanan Linköping-Västervik finns Tjustskolan-Västervik station, 867 m, inom Västervik driftplats.På Tjustbanan finns även Basthagen-Åtvidaberg, 1771 m. Tjustskolan trafikeras för närvarande inte men står med i KLT linjetabell. I Basthagen görs uppehåll med ett tåg i varje riktning per dag..
Rosengård-Persborg 1053 m.
Jim
Karlskrona C - Bergåsa 2 192 m (trodde det var närmare)
av Anders.k., Friday, December 08, 2023, 12:06 (357 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Med trafik idag platsar väl Lerum-Aspedalen, 995 m, och Aspedalen-Aspen, 1436 m, mellan Alingsås-Göteborg.
På Tjustbanan Linköping-Västervik finns Tjustskolan-Västervik station, 867 m, inom Västervik driftplats.På Tjustbanan finns även Basthagen-Åtvidaberg, 1771 m. Tjustskolan trafikeras för närvarande inte men står med i KLT linjetabell. I Basthagen görs uppehåll med ett tåg i varje riktning per dag..
Rosengård-Persborg 1053 m.
Jim
Karlskrona C - Bergåsa 2 192 m (trodde det var närmare)
Om jag inte minns helt fel brukar väl Örebro C- Örebro Södra vinna dessa inlägg när dom kom upp på Postvagnen, men jag minns inte hur stort/litet avståndet är.
Uddevalla C- Uddevalla Östra är inte långt i mellan heller.
M.V.H Anders.k.
av Göran Kannerby, Friday, December 08, 2023, 14:02 (357 dagar sedan) @ Anders.k.
Med trafik idag platsar väl Lerum-Aspedalen, 995 m, och Aspedalen-Aspen, 1436 m, mellan Alingsås-Göteborg.
På Tjustbanan Linköping-Västervik finns Tjustskolan-Västervik station, 867 m, inom Västervik driftplats.På Tjustbanan finns även Basthagen-Åtvidaberg, 1771 m. Tjustskolan trafikeras för närvarande inte men står med i KLT linjetabell. I Basthagen görs uppehåll med ett tåg i varje riktning per dag..
Rosengård-Persborg 1053 m.
Jim
Karlskrona C - Bergåsa 2 192 m (trodde det var närmare)
Om jag inte minns helt fel brukar väl Örebro C- Örebro Södra vinna dessa inlägg när dom kom upp på Postvagnen, men jag minns inte hur stort/litet avståndet är.
Uddevalla C- Uddevalla Östra är inte långt i mellan heller.
M.V.H Anders.k.
Mellan Örebro-stationerna är det 894 m
Mellan Uddevalla-stationerna är det 1 398 m
av Harald, Friday, December 08, 2023, 15:54 (357 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Med trafik idag platsar väl Lerum-Aspedalen, 995 m, och Aspedalen-Aspen, 1436 m, mellan Alingsås-Göteborg.
På Tjustbanan Linköping-Västervik finns Tjustskolan-Västervik station, 867 m, inom Västervik driftplats.På Tjustbanan finns även Basthagen-Åtvidaberg, 1771 m. Tjustskolan trafikeras för närvarande inte men står med i KLT linjetabell. I Basthagen görs uppehåll med ett tåg i varje riktning per dag..
Rosengård-Persborg 1053 m.
Jim
Karlskrona C - Bergåsa 2 192 m (trodde det var närmare)
Om jag inte minns helt fel brukar väl Örebro C- Örebro Södra vinna dessa inlägg när dom kom upp på Postvagnen, men jag minns inte hur stort/litet avståndet är.
Uddevalla C- Uddevalla Östra är inte långt i mellan heller.
M.V.H Anders.k.
Mellan Örebro-stationerna är det 894 mMellan Uddevalla-stationerna är det 1 398 m
Enligt linjeboken ligger hållstället Örebro S på km 223+127 och Örebro C på km 224+233. Det blir 1 106 meter. Flera kortare har nämnts tidigare i tråden.
av Överkörmästaren, Friday, December 08, 2023, 16:19 (357 dagar sedan) @ Harald
Det är väl iofs inte självklart att det är en tävling :-)
av Harald, Friday, December 08, 2023, 17:28 (356 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Det är väl iofs inte självklart att det är en tävling :-)
Ditt inlägg har visst hamnat fel. För det är väl det här du kommenterar:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=281358
av Lennart Petersen, Friday, December 08, 2023, 20:23 (356 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Med trafik idag platsar väl Lerum-Aspedalen, 995 m, och Aspedalen-Aspen, 1436 m, mellan Alingsås-Göteborg.
På Tjustbanan Linköping-Västervik finns Tjustskolan-Västervik station, 867 m, inom Västervik driftplats.På Tjustbanan finns även Basthagen-Åtvidaberg, 1771 m. Tjustskolan trafikeras för närvarande inte men står med i KLT linjetabell. I Basthagen görs uppehåll med ett tåg i varje riktning per dag..
Rosengård-Persborg 1053 m.
Jim
Karlskrona C - Bergåsa 2 192 m (trodde det var närmare)
Om jag inte minns helt fel brukar väl Örebro C- Örebro Södra vinna dessa inlägg när dom kom upp på Postvagnen, men jag minns inte hur stort/litet avståndet är.
Uddevalla C- Uddevalla Östra är inte långt i mellan heller.
M.V.H Anders.k.
Mellan Örebro-stationerna är det 894 mMellan Uddevalla-stationerna är det 1 398 m
I Solna kommer det att bli en pendeltågsstation i Hivudsta , väster om bron. Och nya Sundbyberg stn kommer att förskjutas en bit mot Solna (och få en ingång från Solna). känns som ett kort avstånd.
av Lennart Petersen, Friday, December 08, 2023, 21:27 (356 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Enligt Järnvägsdata så är Arlanda S-Arlanda N bara 0,6km så detbär väl en kandidat.
Det är också enda bandel med officiell nolltaxa för den som vill åka mellan terminalerna.
av Ola Almquist, Friday, December 08, 2023, 21:33 (356 dagar sedan) @ Lennart Petersen
I Solna kommer det att bli en pendeltågsstation i Hivudsta , väster om bron. Och nya Sundbyberg stn kommer att förskjutas en bit mot Solna (och få en ingång från Solna). känns som ett kort avstånd.
Apropå Huvudsta så var väl avståndet mellan Huvudsta och Huvudsta C ca 0,7 km.
av Lennart Petersen, Saturday, December 09, 2023, 04:45 (356 dagar sedan) @ Ola Almquist
I Solna kommer det att bli en pendeltågsstation i Hivudsta , väster om bron. Och nya Sundbyberg stn kommer att förskjutas en bit mot Solna (och få en ingång från Solna). känns som ett kort avstånd.
Apropå Huvudsta så var väl avståndet mellan Huvudsta och Huvudsta C ca 0,7 km.
Ja eller 0,6 enligt Järnvägsdata men man kan kanske avrunda lite olika.
Huvudsta Central var ett pampigt namn för en inte särskilt pampig hållplats.
Och när man väl byggt höghus intill så lade man ner hållplatsen 1960.
Men här var det annars tätt mellan stoppen, Sundbyberg Norra, Solvalla, Divbo, Bromsten fanns.
av Jim Hansson, Sunday, December 10, 2023, 20:13 (354 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Med trafik idag platsar väl Lerum-Aspedalen, 995 m, och Aspedalen-Aspen, 1436 m, mellan Alingsås-Göteborg.
På Tjustbanan Linköping-Västervik finns Tjustskolan-Västervik station, 867 m, inom Västervik driftplats.På Tjustbanan finns även Basthagen-Åtvidaberg, 1771 m. Tjustskolan trafikeras för närvarande inte men står med i KLT linjetabell. I Basthagen görs uppehåll med ett tåg i varje riktning per dag..
Rosengård-Persborg 1053 m.
Jim
Karlskrona C - Bergåsa 2 192 m (trodde det var närmare)
Om jag inte minns helt fel brukar väl Örebro C- Örebro Södra vinna dessa inlägg när dom kom upp på Postvagnen, men jag minns inte hur stort/litet avståndet är.
Uddevalla C- Uddevalla Östra är inte långt i mellan heller.
M.V.H Anders.k.
Mellan Örebro-stationerna är det 894 mMellan Uddevalla-stationerna är det 1 398 m
Fr o m idag kan vi slå Örebro-alternativet med en meter. Lund-Klostergården 893 meter enligt linjebeskrivningen.
Jim
av Ulf Broman, Monday, December 11, 2023, 18:25 (353 dagar sedan) @ S-O Johansson
På Tjustbanan Linköping-Västervik finns Tjustskolan-Västervik station, 867 m, inom Västervik driftplats.På Tjustbanan finns även Basthagen-Åtvidaberg, 1771 m. Tjustskolan trafikeras för närvarande inte men står med i KLT linjetabell. I Basthagen görs uppehåll med ett tåg i varje riktning per dag..
Ja, KLT verkar inte annonsera Tjustskolan, men TJF/Smalspåret hade den med i sommarens tidtabell, och ett chartrat tåg till Julbord i Fårhult i lördags hade uppehåll för ett sällskap påstigande (och senare avstigande) vid Tjustskolan.
av Anders Sandgren, Thursday, December 07, 2023, 20:58 (357 dagar sedan) @ mormorsgruvan
På Sammanbindningsbanan låg hållplatserna tätt (räknat från Stockholms C):
- 0,8 Riddarholmen (800m)
- 1,4 Norra tunnelmynningen (600m)
- 1,9 Södra tunnelmynningen (300m)
- 2,3 Södermalm (400m)
- 2,5 Stockholms S (200m)
av S-O Johansson, Sunday, December 10, 2023, 22:11 (354 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Hur länge fanns de hållplatserna? Hittar Riddarholmen i en tidtabell från 1900.
av Ulf Smedbo, Friday, December 08, 2023, 21:53 (356 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Detta svar är skrivet med glimten i ögat.
Ligger inte Södertälje Syd övre och Södertälje Syd undre (eller heter det nedre?) väldigt nära varandra?
Det var ju inget uttalat krav i frågeställningen att de skulle ligga på samma bana.
av Klas Blomberg, Friday, December 08, 2023, 22:05 (356 dagar sedan) @ Ulf Smedbo
Uppsala C och Uppsala Ö ligger väldigt nära varandra
av Lennart Petersen, Saturday, December 09, 2023, 05:01 (356 dagar sedan) @ Klas Blomberg
Uppsala C och Uppsala Ö ligger väldigt nära varandra
En halv plattformsbredd eller ?
Då får vi väl även räkna Läggesta-Läggesta Nedre
Och. Bor—Bor Norra kanske.
Historiskt också Göteborg med SJ BJ och VGJ stationer
Och Halmstad C -Halmstad Ö
Lund V intill Lund C kanske
Och Helsingborg,Malmö,Trelleborg , det blir nog hur många somhelst.
av Johnny, Saturday, December 09, 2023, 10:28 (356 dagar sedan) @ Klas Blomberg
Uppsala C och Uppsala Ö ligger väldigt nära varandra
Det gjorde även Göteborg C och Göteborg Västgöta.
av Harald, Saturday, December 09, 2023, 17:38 (355 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Det fanns ju ett antal banor med järnvägskoncession men med spårvägsmässig trafik där hållplatserna låg tätt.
De var:
Norra Lidingö järnväg
Stockholm-Södra Lidingöns järnväg
Saltholmen-Göteborgs järnväg
Helsingborg-Råå-Ramlösa järnväg
av Överkörmästaren, Sunday, December 10, 2023, 10:26 (355 dagar sedan) @ Harald
Det fanns ju ett antal banor med järnvägskoncession men med spårvägsmässig trafik där hållplatserna låg tätt.
De var:
Norra Lidingö järnväg
Stockholm-Södra Lidingöns järnväg
Saltholmen-Göteborgs järnväg
Helsingborg-Råå-Ramlösa järnväg
Djursholmsbanan hade väl också en del korta avstånd.
av Lennart Petersen, Tuesday, December 12, 2023, 19:24 (352 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Det fanns ju ett antal banor med järnvägskoncession men med spårvägsmässig trafik där hållplatserna låg tätt.
De var:
Norra Lidingö järnväg
Stockholm-Södra Lidingöns järnväg
Saltholmen-Göteborgs järnväg
Helsingborg-Råå-Ramlösa järnväg
Djursholmsbanan hade väl också en del korta avstånd.
Förlängningen r till Svalnäs kan ha haft en rekordkort sträcka , Järnvägsdata anger Eddavägen km 11,2 och Djursholm- Svalnäsvägen km 11,3 alltså 100m. Djursholms Svalnäsvägen fanns 1901-1912
En kort sträcka som fortfarande finns är Forsviksbanan 470m
https://www.vastsverige.com/karlsborg/produkter/forsvikstaget/
Och just Göta Kanal har vad som kan vara en rekordkort transportsträcka nämligen en liten färja över kanalen.
av Anders Norén, Tuesday, December 19, 2023, 12:12 (346 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Rödaled och Nosaby ca 800 meter.
De båda stationerna i Skepparslöv ca 1300 meter.
Lund södra och Lund östra ca 1200 meter.
Malmö C och Malmö V ca 300 meter.
Kan vi få fler exempel ?
Gävle S och Gävle C låg ca 500 meter från varandra, mätt från stationshusmitt till stationshusmitt. Mätt mellan perrongändarna kanske avståndet var ännu kortare.
Och idag är det bara drygt 100 meter mellan sydligaste perrongände på Gävle C till stationshuset på Gävle S - låt vara att den sistnämnda stationen inte har haft tidtabellslagd persontrafik sedan 1933. (Mins ett reguljärt tåg gjorde ett oplanerat stopp på Gävle S för resandeutbyte i december 1998 eftersom järnvägen inte var farbar ända fram till Gävle C p.g.a. snö.)
av Lennart Petersen, Tuesday, December 19, 2023, 18:17 (345 dagar sedan) @ Anders Norén
Rödaled och Nosaby ca 800 meter.
De båda stationerna i Skepparslöv ca 1300 meter.
Lund södra och Lund östra ca 1200 meter.
Malmö C och Malmö V ca 300 meter.
Kan vi få fler exempel ?
Gävle S och Gävle C låg ca 500 meter från varandra, mätt från stationshusmitt till stationshusmitt. Mätt mellan perrongändarna kanske avståndet var ännu kortare.Och idag är det bara drygt 100 meter mellan sydligaste perrongände på Gävle C till stationshuset på Gävle S - låt vara att den sistnämnda stationen inte har haft tidtabellslagd persontrafik sedan 1933. (Mins ett reguljärt tåg gjorde ett oplanerat stopp på Gävle S för resandeutbyte i december 1998 eftersom järnvägen inte var farbar ända fram till Gävle C p.g.a. snö.)
Ja den platsar förstås på listan. Och många tåg stannade på bägge stationerna.
När UGJ kom till Gävlebkom man inte längre än till Gävle S. pch först efter några år blev det fysisk förbindelse
Och sedan många konflikter mellan UGJ-OKB och GDG och.ett elegant stationshus byggdes vid Södra men blev bara använt några år.
När SJ tog över 1933 lugnade allt ner sig