Spårväg, järnväg och linbana på samma bild i Malmö (länk) (Järnväg allmänt)

av Anders.k., Thursday, December 07, 2023, 16:51 (481 dagar sedan)

Hittade en bild tagen i Malmö där man ser spårvägen till Frihamnen, Järnvägen till Ångfärjestationen och en linbana.

Linbanan blir jag nyfiken på , vad var det för en anläggning , och framförallt vilka punkter gick den mellan och vad var syftet med den ?

Digitalt Museum

M.V.H Anders.k.

Spårväg, järnväg och linbana på samma bild i Malmö (länk)

av Harald, Thursday, December 07, 2023, 17:13 (481 dagar sedan) @ Anders.k.

Hittade en bild tagen i Malmö där man ser spårvägen till Frihamnen, Järnvägen till Ångfärjestationen och en linbana.

Linbanan blir jag nyfiken på , vad var det för en anläggning , och framförallt vilka punkter gick den mellan och vad var syftet med den ?

Digitalt Museum

M.V.H Anders.k.

Det står ju om du rullar ned på sidan. Det är lite fel i bildtexten. Koltåget var inte gasverkets utan spårvägens, men det körde kol till gasverket. Det gick till 1963.

av Peter Andersson, Friday, December 08, 2023, 04:00 (481 dagar sedan) @ Anders.k.

Angående linbanan så står det i bildtexten på Digitalt museum "Fackverkskonstruktionen över gatan är en del av den linbana som gick från Nyhamnen bakom fotografen till Konstgödningsfabriken vid Carlsgatan.".

av Anders.k., Friday, December 08, 2023, 12:08 (481 dagar sedan) @ Peter Andersson

Angående linbanan så står det i bildtexten på Digitalt museum "Fackverkskonstruktionen över gatan är en del av den linbana som gick från Nyhamnen bakom fotografen till Konstgödningsfabriken vid Carlsgatan.".

Hmm, läste nog lite dåligt för jag litar inte riktigt på dom bildtexterna .

M.V.H Anders.k.

[x]
[*]