Buddnakk - inte ens Inlandsbanans minsta stationshus (Järnväg allmänt)

av Rasmus Axelsson, Friday, December 08, 2023, 13:14 (481 dagar sedan)

När jag har kört förbi Buddnakk på norra delen av Inlandsbanan, har tågvärdarna sagt att detta var Inlandsbanans och Sveriges, men kanske även världens minsta stationshus.

Som smått fyrkantig järnvägshistoriker på hobbynivå tillika byggnadsantikvarie och lokförare med viss erfarenhet av järnvägsbyggnader, reagerade jag på det i mina öron orimliga i påståendet men blev nyfiken på vad som låg bakom uppgiften.

Källor till påståendet
I guidematerialet om Buddnakk stod det då

"Här till vänster finns Inlandsbanans, Sveriges och kanske världens minsta stationshus"

Detta verkar baseras på Christina Falkengårds "Inlandsboken: en resehandbok om Inlandsbanan och Inlandsvägen" som har givits ut i flera upplagor. I upplagan från 2005 står detta om Buddnakk

"Inlandsbanans, kanske världens, minsta järnvägsstation"

För några dagar sen kunde författaren inte minnas den exakta källan till detta påstående.

I en tidigare version av wikipediaartikeln om Buddnakk preciserades det att

"Buddnakk är den minsta järnvägsstationen efter Inlandsbanan på sträckan Sorsele-Arvidsjaur. Den är även Sveriges minsta järnvägsstation, räknat på byggnadens storlek (cirka 2 m²)

Definitioner
Precis som i många andra fall är definitioner avgörande för en givande analys. Mig veterligen finns det varken enhetliga definitioner av begreppen "stationshus" eller "järnvägsstation", som dessutom skulle kunna tillämpas i ett globalt perspektiv med hänsyn till "kanske världens minsta stationshus".

Svenska akademins ordbok beskriver orden stationshus och järnvägsstation ur ett svenskt "civilt" perspektiv.

Station?
Enligt underlaget till "Järnvägsdata 2009" var Buddnakk ett så kallat stoppställe under perioden 1966-1977-05-22, men platsen tycks även ha fungerat som inofficiell hållplats efter dess. Jag har ännu inte funnit någon bangårdskarta eller annan källa som visar att det har funnits sidospår eller andra järnvägsbyggnader på platsen.

Buddnakk kan därför knappast kallas för (järnvägs)station, varken ur järnvägens egna terminologi eller SAOBs synsätt

Stationshus?
Enligt min erfarenhet innehöll de flesta stationshus byggda före mitten av 1900-talet tre väsentliga delar

  • minst en väntsal för allmänheten
  • icke publika expeditionslokaler
  • bostadsutrymmen för platsens föreståndare

Detta kan självklart ifrågasättas, men vad innehåller byggnaden vid Buddnakk? Enligt bilder från Buddnakk på banvakt.se tycks det vara en osiolerad träkur med bänkar längs väggarna utan tydliga spår av tidigare mellanväggar.

Byggnaden vid Buddnakk kan därför inte kallas för stationshus, varken enligt ovanstående eller SAOBs synsätt

Minsta byggnaden för persontrafik?
Tyvärr har jag ännu inte hört talas om någon som med säkerhet kan påstå att de känner till alla modeller av järnvägsbyggnader som har funnits, varken i Sverige eller i världen. Utan den kunskapen blir det näst intill omöjligt att dra slutsatser om storleken på byggnaden i Buddnakk.

Wikipedia hävade tidigare att byggnaden var drygt två kvadratmeter stor, vilket skulle innebära drygt 1,41 m i kvadrat. I somras mätte en tågvärd byggnaden till drygt 2 x 2,5 meter vilket är drygt fem kvadratmeter.

Vid Hansjö och Storstupet fanns det hållplatskurar som kan ha varit på omkring två kvadratmeter.

Hittills har jag funnit hållplatskurar vid Inlandsbanans hållplatser Antasstugan, Bryngelhögen och Järvtandberget som verkar ha varit byggda efter SJ-ritning 12278 med planmåttet 2 x 2 meter. En sådan kur står förmodligen kvar i Lillhamra.

Byggnaden vid Buddnakk kan därför varken kallas för Inlandsbanans, Sverige eller världens minsta järnvägsbyggnad för persontrafik

Mina slutsatser
Buddnakk har aldrig varit en station eller haft ett stationshus och byggnaden på platsen är inte ens Inlandsbanans minsta avsedd för persontrafik.

Buddnakk - inte ens Inlandsbanans minsta stationshus

av Gunnar Lilienberg, Friday, December 08, 2023, 14:54 (481 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

I ett grannforum var det en debatt för några månader sedan om vad som kan kallas järnvägsstation. Slutsatsen blev att alla platser där tåg gör tidtabellslagda uppehåll för resande, numera betecknas som stationer, inte bara i allmän språkmun utan även av myndigheter, länstrafikbolagen med flera. Att Buddnakk inte har ett stationshus, utan en hållplatskur som antagligen inte är Sveriges minsta, håller jag däremot med dig om.

Anledningen till att Buddnakk en gång fick epitetet ”Sveriges minsta station” kan kanske bero på att stationen var så liten att den inte ens gick att hitta i tidtabellen. :-D Om jag får spekulera, tror jag att Christina Falkegård, som slog hårt på trumman för inlandsbanan i tidningen Land, gav Buddnakk epitetet utan någon omfattande research. Det har nog sedan utvecklat sig till en allmänt accepterad faktoid.

Buddnakk - inte ens Inlandsbanans minsta stationshus

av Gunnar Lilienberg, Friday, December 08, 2023, 15:09 (481 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

I ett grannforum var det en debatt för några månader sedan om vad som kan kallas järnvägsstation. Slutsatsen blev att alla platser där tåg gör tidtabellslagda uppehåll för resande, numera betecknas som stationer, inte bara i allmän språkmun utan även av myndigheter, länstrafikbolagen med flera. Att Buddnakk inte har ett stationshus, utan en hållplatskur som antagligen inte är Sveriges minsta, håller jag däremot med dig om.

Anledningen till att Buddnakk en gång fick epitetet ”Sveriges minsta station” kan kanske bero på att stationen var så liten att den inte ens gick att hitta i tidtabellen. :-D Om jag får spekulera, tror jag att Christina Falkegård, som slog hårt på trumman för inlandsbanan i tidningen Land, gav Buddnakk epitetet utan någon omfattande research. Det har nog sedan utvecklat sig till en allmänt accepterad faktoid.

Jag borde kanske tillägga att Christina Falkegård började marknadsföringen av inlandsbanan redan i början av 80-talet, eller om det var lite tidigare än så. Jag gjorde min första resa på banan augusti 1980 och det var mycket folk på tågen. Jag har för mig att det var fem Y1:or i morgontåget norrut från Östersund samt en FV-vagn. Tåget gjorde för övrigt uppehåll i Buddnakk. Jag blev lite brydd eftersom jag inte hittade platsen i kommunickan.

Inte ens hålplatskur!

av Rasmus Axelsson, Friday, December 08, 2023, 21:19 (481 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Att Buddnakk inte har ett stationshus, utan en hållplatskur som antagligen inte är Sveriges minsta, håller jag däremot med dig om.

Jag har en teori om att huset inte ens byggdes som hållplatskur, utan snarare har ett ursprung som brandbod! För att teorin ska hålla, krävs dock studier och uppmätningar på plats!

Inte ens hålplatskur!

av Jöran Johansson, Saturday, December 09, 2023, 09:41 (480 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Att byggnaden tidigare haft ett annat ändamål än att vara hållplatsstuga verkar uppenbart. De dubbla dörrarna talar för att den varit avsedd att hysa något större än personer, varför inte en brandspruta och annan brandbekämpningsutrustning. Dressinbodar brukar vara lite enklare till utförandet, några brädväggar med bakåt lutande pulpettak var väl det vanligaste. Så brandbod är en intressant teori! Den har förstås i så fall inte byggts som sådan här, utan förts till platsen, frågan är varifrån. Jag vet att du har tankar därom, men du får själv utveckla dem.

Buddnakk - inte ens Inlandsbanans minsta stationshus

av Staffan Eriksson, Friday, December 08, 2023, 22:01 (481 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Även Gruvan har sagts vara "Sveriges minsta station". Det är ungefär samma storlek som Buddnakk och har aldrig haft annat än plåtstins.

Gruvan på Banvakt

[x]
[*]