Buddnakk - inte ens Inlandsbanans minsta stationshus (Järnväg allmänt)

av Gunnar Lilienberg, Friday, December 08, 2023, 15:09 (481 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

I ett grannforum var det en debatt för några månader sedan om vad som kan kallas järnvägsstation. Slutsatsen blev att alla platser där tåg gör tidtabellslagda uppehåll för resande, numera betecknas som stationer, inte bara i allmän språkmun utan även av myndigheter, länstrafikbolagen med flera. Att Buddnakk inte har ett stationshus, utan en hållplatskur som antagligen inte är Sveriges minsta, håller jag däremot med dig om.

Anledningen till att Buddnakk en gång fick epitetet ”Sveriges minsta station” kan kanske bero på att stationen var så liten att den inte ens gick att hitta i tidtabellen. :-D Om jag får spekulera, tror jag att Christina Falkegård, som slog hårt på trumman för inlandsbanan i tidningen Land, gav Buddnakk epitetet utan någon omfattande research. Det har nog sedan utvecklat sig till en allmänt accepterad faktoid.

Jag borde kanske tillägga att Christina Falkegård började marknadsföringen av inlandsbanan redan i början av 80-talet, eller om det var lite tidigare än så. Jag gjorde min första resa på banan augusti 1980 och det var mycket folk på tågen. Jag har för mig att det var fem Y1:or i morgontåget norrut från Östersund samt en FV-vagn. Tåget gjorde för övrigt uppehåll i Buddnakk. Jag blev lite brydd eftersom jag inte hittade platsen i kommunickan.

Hela tråden:

[x]
[*]