Lokaltåg i Stockholm 1974 (Järnväg allmänt)
Ett tåg med B6-vagnar anländer till Stockholm den 11 juni 1974.
av Arne Hällqvist, Sunday, December 10, 2023, 14:28 (479 dagar sedan)
Ett tåg med B6-vagnar anländer till Stockholm den 11 juni 1974.
av Olle E, Monday, December 11, 2023, 12:11 (478 dagar sedan) @ Arne Hällqvist
Härlig bild! När försvann sista B6-omloppen runt Stockholm?
av Niklas Bygdestam, Monday, December 11, 2023, 12:29 (478 dagar sedan) @ Olle E
Härlig bild! När försvann sista B6-omloppen runt Stockholm?
Det var väl in på 1990-talet som det fanns kvar ett reservtåg med B6-vagnar. Detta sattes i drift ibland och vana pendlare träffade på detta ibland. I slutet förekom det att B6-tåget drogs av Rc6.
av Ola Almquist, Thursday, December 14, 2023, 01:47 (476 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam
Härlig bild! När försvann sista B6-omloppen runt Stockholm?
Det var väl in på 1990-talet som det fanns kvar ett reservtåg med B6-vagnar. Detta sattes i drift ibland och vana pendlare träffade på detta ibland. I slutet förekom det att B6-tåget drogs av Rc6.
Det upplöstes 1995. Se detta inlägg.
av Leif B, Thursday, December 14, 2023, 10:26 (475 dagar sedan) @ Ola Almquist
Härlig bild! När försvann sista B6-omloppen runt Stockholm?
Det var väl in på 1990-talet som det fanns kvar ett reservtåg med B6-vagnar. Detta sattes i drift ibland och vana pendlare träffade på detta ibland. I slutet förekom det att B6-tåget drogs av Rc6.
Det upplöstes 1995. Se detta inlägg.
Vill minnas att det kördes en vecka eller så varje höst för att kolla att allt funkade inför vintern. Var det bara ett tågsätt på slutet eller var det möjligen två? Tågsättet brukade kallas "Flinta-Expressen" efter en amerikansk tecknad serie.
Innan X10 levererades kördes en hel del insatståg dagligen med lok och B6-vagnar. Tror dock att dessa normalt bara hade ett lok och därför gjorde rundgång innan de ställdes upp inför nästa insats (nästa rusningstid).
Edit: jag ser nu att svaren på mina funderingar finns i den tråd som Ola länkade till.
av Carl-Johan, Monday, December 11, 2023, 17:10 (478 dagar sedan) @ Arne Hällqvist
Da 896 sist i tåg med ett Da först och ett sist med sex eller sju B6 emellan på väg in under Riddarholmen. Det är det reservtåg Karl-Axel Håkansson var så angelägen om att få behålla som reserv när X1/X10 svek. Det var sällan det var ute och körde. Samma dag var det Hjulmarknad i Stadshuset. Okänt år.
av Niklas Bygdestam, Monday, December 11, 2023, 19:04 (478 dagar sedan) @ Carl-Johan
Da 896 sist i tåg med ett Da först och ett sist med sex eller sju B6 emellan på väg in under Riddarholmen. Det är det reservtåg Karl-Axel Håkansson var så angelägen om att få behålla som reserv när X1/X10 svek. Det var sällan det var ute och körde. Samma dag var det Hjulmarknad i Stadshuset. Okänt år.
Det hände faktiskt under dessa allra sista år att detta tåg drogs av Rc6 istället för Da, alltså ett Rc6 i vardera änden då :-)
av Christian Ljunggren, Monday, December 11, 2023, 21:38 (478 dagar sedan) @ Carl-Johan
Om det var samma dag som Hjulmarknaden det året, så var det 1992. Närmare bestämt 92-12-05. I andra änden gick då Da 800.
Mvh
Christian