Färgsättning BCo1 tidigt 50-tal (och lanterninvagnar allmän) (Fordon: vagnar)

av Rubensgården, Tuesday, December 12, 2023, 12:58 (347 dagar sedan)

Var de klassindelade lanterninvagnarna fortfarande tvåfärgade i slutet av 40 och början av 50-talet? Kan man generellt säga att personvagnar hos SJ hade en viss kulör kring den här tiden? Hur var det med post/ reagodsvagnar som varit tvåfärgade?

Färgsättning BCo1 tidigt 50-tal (och lanterninvagnar allmän)

av Niklas Bygdestam, Wednesday, December 13, 2023, 00:21 (346 dagar sedan) @ Rubensgården

Var de klassindelade lanterninvagnarna fortfarande tvåfärgade i slutet av 40 och början av 50-talet? Kan man generellt säga att personvagnar hos SJ hade en viss kulör kring den här tiden? Hur var det med post/ reagodsvagnar som varit tvåfärgade?

De plåtklädda trävagnar som vid leverans var målade i klassfärger var ca 1950 ommålade i SJ-brunt. I princip kan det sägas att SJ hade blivit enhetligt i färgerna, dvs antingen var den teakvagnar eller så var det plåtklädda vagnar, dvs antingen plåtklädda trävagnar eller stålvagnar och dessa var SJ-bruna. Plåtklädda trävagnar och stålvagnar hade alltså samma färgsättning ca 1950.

av Thomas Tell, Wednesday, December 13, 2023, 09:54 (346 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

De plåtklädda trävagnar som vid leverans var målade i klassfärger var ca 1950 ommålade i SJ-brunt. I princip kan det sägas att SJ hade blivit enhetligt i färgerna, dvs antingen var den teakvagnar eller så var det plåtklädda vagnar, dvs antingen plåtklädda trävagnar eller stålvagnar och dessa var SJ-bruna. Plåtklädda trävagnar och stålvagnar hade alltså samma färgsättning ca 1950.

Det fanns inga vagnar med litt BCo1 hos SJ sedan 1920-talet. BCo1 hette de när de hade kvar möjligheten att bädda i andra klass.

Klassfärgerna tog bort 1924 hos SJ.
/tell

av Rubensgården, Wednesday, December 13, 2023, 11:09 (346 dagar sedan) @ Thomas Tell

Tack, då blir det brunt. Vilken littera är korrekt? Helst hade jag haft 3 klass i hela men jag antar att det blir en BC vagn?

Färgsättning BCo1 tidigt 50-tal... Littera?

av Thomas Tell, Thursday, December 14, 2023, 10:38 (345 dagar sedan) @ Leif B

Tack, då blir det brunt. Vilken littera är korrekt? Helst hade jag haft 3 klass i hela men jag antar att det blir en BC vagn?

Enligt Järnvägsmuseet hade vagn 1032 littera BCo5c 1931-56. Thomas, är det fel?

Perl har inte gjort den versionen av BCo1 utan den aktuella modellen, BCo1 modell 1897, blev BCo3 när sovmöjligheten togs bort.
/tell

Färgsättning BCo1 tidigt 50-tal... Littera?

av Ola Almquist, Thursday, December 14, 2023, 14:34 (345 dagar sedan) @ Thomas Tell

Enligt Järnvägsmuseet hade vagn 1032 littera BCo5c 1931-56. Thomas, är det fel?

Perl har inte gjort den versionen av BCo1 utan den aktuella modellen, BCo1 modell 1897, blev BCo3 när sovmöjligheten togs bort.
/tell

Enligt särtryck 77 ombyggdes den sista, 1030, till BCo5b 1935 och därefter utgick littera BCo1. Det var som Thomas skrivit ovan en annan version.

av Ola Ahlström, Wednesday, December 13, 2023, 16:53 (346 dagar sedan) @ Rubensgården

Då jag tror mig veta att du bygger mj-modeller underlättar det att ge ett svar om du specificerar vad det är för modell och från vilken producent då åsyftar.

Ola Ahlström
Malmö

av Rubensgården, Thursday, December 14, 2023, 05:39 (345 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Perl 102.

av Thomas Tell, Thursday, December 14, 2023, 10:27 (345 dagar sedan) @ Rubensgården

Perl 102.

Vad står det för littera på asken?
/tell

av Ola Ahlström, Thursday, December 14, 2023, 14:05 (345 dagar sedan) @ Thomas Tell

Enligt Svensk MJ-Wiki sammanställning över Perls modeller är art nr 102 SJ BCo1/BCo3 utgiven år 2000.

Ola Ahlström
Malmö

av Rubensgården, Thursday, December 14, 2023, 15:42 (345 dagar sedan) @ Thomas Tell

BCo1. Då får den bli BCo3 om den ska leva kvar på femtiotalet. Tänkte låta den gå i trafik ihop med Märklin trävagn och kanske lite blandat tåg.

av BJ, Thursday, December 14, 2023, 15:46 (345 dagar sedan) @ Rubensgården

Från mitten av 20 talet var alla plåtklädda vagnar brunröda.

Ett tipps. SMJ boken: Personvagnar med träkorg 1891-1908 ger alla svar på frågor om SJ vagnar vid tiden. Ta hem alla Personvagnsböckerna som SMJ har.
https://www.smj.org/produkt-kategori/bocker/

av Rubensgården, Thursday, December 14, 2023, 15:49 (345 dagar sedan) @ BJ

Tack för tips. Försöker köpa all litteratur jag kommer över men detta med personvagnar tycker jag är svårt ändå.