Drygt ett år med projekt Järnvägshistoriskt register (Arkiv/forskning/litteratur)
Under drygt ett års tid har jag arbetat ideellt med ett digitalt projekt som för tillfället har den något storvulna titeln "Järnvägshistoriskt register" och som jag haft i tanke under något mer än ett decennium. Just nu driver jag detta projekt på egen hand men framöver hoppas jag dels kunna släppa in flera personer i arbetet och dels att projektet görs oberoende av mig som privatperson.
Tanke
Tanken är kortfattat att försöka kartlägga de fasta objekt som har funnits längs de svenska järnvägarna och koppla dessa objekt till platser (och koordinater) samt i viss mån generella beskrivningar (i dagsläget kallade byggnadstyper). Platserna är i sin tur kopplade till bandelar men även andra indelningar av järnvägsnätet är möjliga om så önskas.
Projektet syftar kanske till att kunna ge en bild av järnvägens kulturarv och hur mycket av det som finns kvar idag?
Ett s.k. API gör det möjligt att koppla bland annat Järnvägsmuséets bilder hos Digitalt museum till registrets olika delar, men just nu är den funktionen mycket trög.
Projektet spretar rejält eftersom jag egentligen inte har någon exakt avgränsning för vad som kan räknas som ett fast objekt. Jag har bland annat registrerat järnvägsbyggnader, lastanordningar (plattformar, lastkajer, kranar, m.m.), vändskivor, broar, ställverksapparater, fristående namnskyltar men även icke järnvägsbyggnader som kunde finnas vid järnvägen (privata magasin, hotell och kolbryggor).
Framöver finns det egentligen ingen hejd på vilken ytterligare information som kan kopplas till registret, det är mest en fråga om tid...
Objekt
Kvistbro banvaktstuga är ett exempel på ett objekt i registret.
Byggnadstyp
Kvistbro banvaktstuga är i sin tur ett exempel på en byggnadstypen "Banvaktstuga ÖrSJ (Örebro-Svartå järnväg)".
Plats
Kvistbro banvaktstuga ligger vid platsen Kvistbro där jag hittills har funnit 17 andra fasta objekt.
Bandel
Platsen Kvistbro ingår i bandel 306 Hidingebro-(Svartå).
Nuläge
Antalet järnvägsbyggnader som har funnits i landet kan räknas i åtskilliga tiotusental medan jag inte har någon aning om antalet övriga fasta objekt.
I skrivande stund har jag registrerat 1639 objekt vid 324 av de 9077 platser som finns i registret, varav majoriteten (1068 stycken) är järnvägsbyggnader. Sträckorna Örebro-Svartå, Orsa-Sveg-Brunflo, Sveg-Hede och Östersund-(Hoting) är någorlunda systenatiskt genomgångna utefter de källor jag hittills har tillgång till såsom bangårdsritningar, statliga teknisk-ekonomiska redogörelser, foton och egna iakttagelser.
Framtid
Jag kommer nog aldrig se detta register klart under min livstid om jag fortsätter göra detta på egen hand, såvida jag inte förblir frisk under de kommande 80 åren samt hittar någon som kan finansiera mitt uppehälle under den tiden, det vill säga...
Eventuella intressenter som vill bidra är varmt välkomna att höra av sig till mig via den modifierade e-postadressen rasmus:punkt:axelsson:snabel-a:gmail:punkt:com