Balder och Helga (Fordon: lok)

av Kirby, Tuesday, December 12, 2023, 19:28 (327 dagar sedan)

Hej!

Jag söker efter information över smålspåriglok Balder och Helga som var byggt av O&K. Dom hade spårvidd av 780mm och var köpt av ÅmÅJ i mitten av 20-talet.

Tack på förhand.

Kirby

Balder och Helga

av janis08, Sunday, December 17, 2023, 10:02 (322 dagar sedan) @ Kirby

Dessa smalspåriga ånglok är fortfarande ett mysterium. Sökning på de bägge loknamnmen på Internet ger inget resultat, namnen är för vanliga. En koll i boken "O&K Dampflokomotiven Lieferverzeichnis 1892-1945" (1978) ger inget svar. Ånglok med 780 mm spårvidd är ovanliga, men däremot dyker det upp 785 mm. Är du säker på att loken var tillverkade av OK? I boken "Svanskog II" av Carl-Axel Högmer (1982) finns en artikel om byggandet av Åmål-Årjängs Järnväg. Smalspår syns på flera bilder och en dålig bild visar ett ånglok bakifrån.
Bifogar en bild som visar ett smalspårigt ånglok vid byggandet av ÅmÅJ. I Riksarkivet finns en annan bild på ett smalspårigt ånglok vars namnskylt kan tydas som "ALTIER" ?[image]

Balder och Helga

av Kirby, Sunday, December 17, 2023, 12:49 (322 dagar sedan) @ janis08

Hej!

Tack för svaret.

Namnen kommer from Hans Keller, men spårvidd finns i några dåtids källor. Bilder som jag har sett inte visa gnistsläckare som finns i er bild.

Kirby

[image]

Balder och Helga

av Ola Almquist, Sunday, December 17, 2023, 19:48 (322 dagar sedan) @ Kirby

Hej!

Tack för svaret.

Namnen kommer from Hans Keller, men spårvidd finns i några dåtids källor. Bilder som jag har sett inte visa gnistsläckare som finns i er bild.

Kirby

[image]

Tillverkarskylten ser inte ut som O&K. Snarare Krauss, men det fanns andra tillverkare som använde sig av liknande.

Här finns en bild på ett liknande lok (men med smalare spårvidd?).

Balder och Helga

av Kirby, Tuesday, December 19, 2023, 14:05 (320 dagar sedan) @ Ola Almquist

Här är en annan bild. Kanske det hjälper.

Kirby

[image]

Balder och Helga

av Kirby, Sunday, December 17, 2023, 17:18 (322 dagar sedan) @ janis08

Hej igen!

Några frågar.

Var hittade du bilder i inlägget?
Var hittade bilder i Riksarkivet?

Bilden i Högmers bok (s217) ser ut som bilderna jag har sett annars stans.

Tack
Kirby

Balder och Helga

av Ola Almquist, Sunday, December 17, 2023, 19:44 (322 dagar sedan) @ janis08

Dessa smalspåriga ånglok är fortfarande ett mysterium. Sökning på de bägge loknamnmen på Internet ger inget resultat, namnen är för vanliga. En koll i boken "O&K Dampflokomotiven Lieferverzeichnis 1892-1945" (1978) ger inget svar. Ånglok med 780 mm spårvidd är ovanliga, men däremot dyker det upp 785 mm. Är du säker på att loken var tillverkade av OK? I boken "Svanskog II" av Carl-Axel Högmer (1982) finns en artikel om byggandet av Åmål-Årjängs Järnväg. Smalspår syns på flera bilder och en dålig bild visar ett ånglok bakifrån.
Bifogar en bild som visar ett smalspårigt ånglok vid byggandet av ÅmÅJ. I Riksarkivet finns en annan bild på ett smalspårigt ånglok vars namnskylt kan tydas som "ALTIER" ?[image]

Titta på sidan 18 i Sidospår 4/09. Är det samma bild? Den föreställer loket Balder, enligt texten vid bygget av DVVJ.

Lokets sotskåp liknar mer Jung-loken på Island än O&K-lok. Kan det vara ombyggt?

Balder och Helga

av janis08, Tuesday, December 19, 2023, 18:28 (320 dagar sedan) @ Ola Almquist

Som svar på sign Kirby kan jag säga följande. Bilden som föreställer ångloket Balder framifrån kommer från en numera avliden järnvägsintresserad person i Lund. Jag fotograferade av hans bild men tyvärr fanns där inga anteckningar mer än att fotot är från ÅmÅJ:s byggnad. Ångloket liknar det som finns på sidan 18 i Sidospår 4/2009.
Bilden från Riksarkivet verkar vara identisk med ovan nämnda bild i Sidospår 4/2009.