Rälsbussar färgsättning (Fordon: motorvagnar / dressiner)
Vilken person vid SJ:s maskinavdelning, var det som kom på den orange-gula färgsättningen (på Y6 med flera) ?
När blev Yp rälsbussarna ommålade från den gamla till den nya färgsättningen ?
av mormorsgruvan, Thursday, December 14, 2023, 17:52 (343 dagar sedan)
Vilken person vid SJ:s maskinavdelning, var det som kom på den orange-gula färgsättningen (på Y6 med flera) ?
När blev Yp rälsbussarna ommålade från den gamla till den nya färgsättningen ?
av A.Svenson, Thursday, December 14, 2023, 18:22 (343 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Den Yp-buss som blev omålad bör ha var varit bör ha varit 727 som kom från Vikbolandsbanan. 360-361 levererades till Harmångersbanan efter förstatligandet. Misstänker att du inte tänker på de tre Motalabussarna även de om bar litt Yp också en tid. Några andra Yp fanns väl inte?
Anders S
av Lennart Petersen, Thursday, December 14, 2023, 19:56 (343 dagar sedan) @ A.Svenson
Ja det blir lätt lite förvirring om man inte använder rätt littera.
Smalspårsvagnarna hade från början littera YCo5p, sedan YBo5p och vid litterareformen YP .
av A.Svenson, Thursday, December 14, 2023, 20:13 (343 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Hej,
Även förstod Du bäste Lennart att jag svarade på Yp och bara dessa 3 alt. 6 individer även om ditt följde på mitt svar i tråden? För många är det knepigt med Yp och YP men vi är nog överens?
😊 Anders S
av Granis, Thursday, December 14, 2023, 20:41 (343 dagar sedan) @ A.Svenson
Glöm inte "Märstabussarna"; YCo4p -> YBo4p. Som var borta vid litterareformen 1970. På den spårvidden ( =891 mm) och med underlittera "p" då. På spårvidd 1067 mm överlevde de ju (knappt!) in på 1970, och blev då YCo4t -> YBo4t -> Y4T. Av det kan man dra slutsatsen att hade syskonen på 891 mm överlevt till nämnda år skulle de blivit Y4P, och "Hildingbussarna" Y5P. De av denna typ/ tillverkare på 1067 mm blev ju Y5T. YP hade då inte funkat om man fortfarande haft två typer av rälsbussar även på 891 mm.
/ L G
av Ola Almquist, Thursday, December 14, 2023, 21:26 (343 dagar sedan) @ A.Svenson
Den Yp-buss som blev omålad bör ha var varit bör ha varit 727 som kom från Vikbolandsbanan. 360-361 levererades till Harmångersbanan efter förstatligandet. Misstänker att du inte tänker på de tre Motalabussarna även de om bar litt Yp också en tid. Några andra Yp fanns väl inte?
Anders S
Det fanns även två normalspåriga.
Se detta inlägg.
av K Lemming, Friday, December 15, 2023, 17:01 (342 dagar sedan) @ A.Svenson
Den Yp-buss som blev omålad bör ha var varit bör ha varit 727 som kom från Vikbolandsbanan. 360-361 levererades till Harmångersbanan efter förstatligandet. Misstänker att du inte tänker på de tre Motalabussarna även de om bar litt Yp också en tid. Några andra Yp fanns väl inte?
Anders S
Blev 727 ommålad i den orange och gula färgsättningen eller missförstår jag dig?
av Leif B, Friday, December 15, 2023, 17:37 (342 dagar sedan) @ K Lemming
Den Yp-buss som blev omålad bör ha var varit bör ha varit 727 som kom från Vikbolandsbanan. 360-361 levererades till Harmångersbanan efter förstatligandet. Misstänker att du inte tänker på de tre Motalabussarna även de om bar litt Yp också en tid. Några andra Yp fanns väl inte?
Anders S
Blev 727 ommålad i den orange och gula färgsättningen eller missförstår jag dig?
Anders menar säkert att den blev ommålad i SJ-blekgult från tidigare VB/MÖJ-rött.
av A.Svenson, Friday, December 15, 2023, 20:48 (342 dagar sedan) @ Leif B
Tack Leif!
Precis så var det jag avsåg. Jag svarade ”Mormorgruvan” på färg på Yp-bussar hos SJ precis som du insåg. Inte boggi-Hildingar, YBo5p eller YP. Jäkligt märkligt som det blir fel här ibland men du hade koll broder!
Intressant att det fanns en tidningsdressin med underlittera ”p” på 1435-banan OKB. Måste varit innan innan förstatligandet av de första 891-banorna
Hälsn.
Anders S
av Leif B, Saturday, December 16, 2023, 15:39 (341 dagar sedan) @ A.Svenson
Tack Leif!
Precis så var det jag avsåg. Jag svarade ”Mormorgruvan” på färg på Yp-bussar hos SJ precis som du insåg. Inte boggi-Hildingar, YBo5p eller YP. Jäkligt märkligt som det blir fel här ibland men du hade koll broder!
Intressant att det fanns en tidningsdressin med underlittera ”p” på 1435-banan OKB. Måste varit innan innan förstatligandet av de första 891-banorna
Hälsn.
Anders S
Hej Anders!
Jo, å tredje sidan så insåg du mycket väl vad Mormorsgruvan avsåg med sin fråga och kunde ha svarat på det. Nu blev det först Granis och Niklas som svarade på Mormorsgruvans fråga.
Jag håller med Niklas att det är lite tjatigt att varje gång någon skriver fel på YP och Yp så ska andemeningen avsiktligt missförstås. Det var kanske roligt första gången...
Hälsningar
Leif
av Björn Arvidsson, Saturday, December 16, 2023, 23:21 (341 dagar sedan) @ Leif B
Tack Leif!
Precis så var det jag avsåg. Jag svarade ”Mormorgruvan” på färg på Yp-bussar hos SJ precis som du insåg. Inte boggi-Hildingar, YBo5p eller YP. Jäkligt märkligt som det blir fel här ibland men du hade koll broder!
Intressant att det fanns en tidningsdressin med underlittera ”p” på 1435-banan OKB. Måste varit innan innan förstatligandet av de första 891-banorna
Hälsn.
Anders S
Hej Anders!Jo, å tredje sidan så insåg du mycket väl vad Mormorsgruvan avsåg med sin fråga och kunde ha svarat på det. Nu blev det först Granis och Niklas som svarade på Mormorsgruvans fråga.
Jag håller med Niklas att det är lite tjatigt att varje gång någon skriver fel på YP och Yp så ska andemeningen avsiktligt missförstås. Det var kanske roligt första gången...
Hälsningar
Leif
Skriver fel och skriver fel. Efter som mormorsgruvan verkar vara ganska insatt i järnvägshistoria så bör han veta att YP och Yp är olika typer av rälsbuss fordon. Ser ganska ofta även folk som är väldigt insatta i div olika järnvägsfordon skriva Yp istället för YP om 1950-tals rälsbussarna, och det är väll bättre att det är rätt littera som används till rätt fordon så inte det blir fel för de som inte är så insatta.
av Olle E, Thursday, December 14, 2023, 19:03 (343 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Om vi snackar stålrälsbussar så från och med YCo5p no 799.
av Granis, Thursday, December 14, 2023, 20:45 (343 dagar sedan) @ Olle E
De tidigast levererade YC/YBo 4/ 5, som levererades gul/ gröna, målades löpande om till den nya orange/ gula målningen vid ordinarie (?) revisioner. I alla händelser lär det/ de sista gul/ gröna fordonet/ fordonen målats om till orange/ gult 1958. D v s samma år som de sista YBo(5)-fordonen levererades. Orange/ gula då, såklart.
/ L G
av Niklas Bygdestam, Friday, December 15, 2023, 04:08 (342 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Vilken person vid SJ:s maskinavdelning, var det som kom på den orange-gula färgsättningen (på Y6 med flera) ?
När blev Yp rälsbussarna ommålade från den gamla till den nya färgsättningen ?
Nu blev det tyvärr en stor del av tråden som handlar om en motorvagn ska heta Yp eller YP istället för svar på frågan....:-(
För att istället svara på frågan:
Vilken person det var som kom på att ändra rälsbussdesignen tror jag blir svårt att få fram. Det är inte ens säkert att det är en enda person bakom detta, det kan vara flera som kom på detta allteftersom. Ändringen tycks nämligen ha gått fram i etapper:
Det verkar ha skett lite i sista stund vid leveransen av tidiga YCo5p och YCo6 som SJ bestämde att gå ifrån den blekgula färgen med större gröna fält i fronten, till den idag så välbekanta färgen i orange och gult.
En mindre serie YCo5p hann levereras i den tidigare designen i blekgult med gröna fält i fronten, men de var inte många. Även ett mindre antal släp levererades i den designen. Men redan 1953 övergick man till orange och gult.
YCo6 då: Helt klart var de tidiga YCo6 beställda i egentligen precis samma design som tidiga YCo5p, dvs blekgula med samma gröna fält i fronten. Men redan när de första skulle levereras började SJ att ändra sig. När det gäller de tidigaste YCo6 så lär de allra första fordonen faktiskt ha hunnit målas i samma design som tidiga YCo5p i den blekgula färgen med större gröna fält i fronten, men aldrig ha hunnit levereras i den designen. Men det finns bilder som ändå ger ett smakprov hur YCo6 (Y6) faktiskt skulle ha sett ut om de hade levererats i den designen.
Det är dock lite lurigt med de bilder som visar tidiga YCo6 i tidig YCo5p-design: Bilderna är svartvita. SJ skulle nämligen ha ändrat sig i två steg innan de fastställde den slutgiltiga designen i orange och gult. YCo6 skulle ha beställts i blekgult och grönt i precis den design som tidiga YCo5p hann få. Men när de övervägde att ändra sig, så fanns först ett förslag som innebar samma designmönster som den första versionen, men det blekgula skulle ersättas med mer gul färg och det gröna ersattes med orange. Skisser har gjorts i den versionen. Troligen ville sedan SJ förenkla lite, eftersom man sedan valde bort det mönstret och istället valde det vi sedan känner till.
Av den orsaken är det lite av ett frågetecken om de tidiga YCo6 som finns på bild om dessa är blekgula och gröna, eller orangea och gula i ett tänkt utförande.
Eventuellt lär första YCo6 före leverans ha målats i original YCo5p-design med blekgult och grönt, sedan lär någon senare YCo6 ha målats i den första tänkta versionen där blekgult och grönt bytts mot gult och orange men behållit mönstret innan SJ slutligen bestämde sig och dessa tidiga vagnar fick slutgiltig färgsättning hos leverantören (Hägglunds) innan leverans.
De fåtal YCo5p målades om allteftersom under 1950-talet, och precis som redan nämnts lär sista enheten ha målats om 1958.
I Småland finns ju numera ett släp återställt i original YCo5p-design, nämligen rälsbussläpet UBFo3yp 1791 (UBFo3yp 1791 vid leverans). Så idag finns det absolut en chans för alla att få se hur rälsbussarna faktiskt såg ut i den designen.
Se länk: https://www.sprakservice-solna.se/bilder/369.jpg :-)
av Farbror Mossa, Friday, December 15, 2023, 12:11 (342 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam
Det är dock lite lurigt med de bilder som visar tidiga YCo6 i tidig YCo5p-design: Bilderna är svartvita. SJ skulle nämligen ha ändrat sig i två steg innan de fastställde den slutgiltiga designen i orange och gult. YCo6 skulle ha beställts i blekgult och grönt i precis den design som tidiga YCo5p hann få. Men när de övervägde att ändra sig, så fanns först ett förslag som innebar samma designmönster som den första versionen, men det blekgula skulle ersättas med mer gul färg och det gröna ersattes med orange. Skisser har gjorts i den versionen. Troligen ville sedan SJ förenkla lite, eftersom man sedan valde bort det mönstret och istället valde det vi sedan känner till.
Av den orsaken är det lite av ett frågetecken om de tidiga YCo6 som finns på bild om dessa är blekgula och gröna, eller orangea och gula i ett tänkt utförande.
Anders Jansson publicerade en bild på två förslag, det övre antogs efter lite ändringar.
Se bild här
Tråd här
Jag har bara sett (svartvita) bilder på en provmålad ASJ-rälsbuss, den hade ena sidan och ena fronten i en målning, och andra sidan andra fronten i en annan. Målningarna följde om jag kommer ihåg rätt i princip den bild som Anders Jansson visade, med andra ord var det säkerligen orange och gult.
I ASJ-boken finns den ena av bilderna med en felaktig bildtext där det talas om en Särö-vagn.
Någon avvikande målad Hägglundsvagn har jag aldrig sett någon bild på, och aldrig någon YCo6 målad med samma mönster som smalspårsbussarna. Vilket förstås inte är ett bevis för att det aldrig funnits, men det verkar inte särskilt sannolikt.
av Eje Larsson, Saturday, December 16, 2023, 11:03 (341 dagar sedan) @ Farbror Mossa
Det är ju intressant att SJ i samma veva övergav den blekgula färgsättningen med grön rand på sina gummihjulsbussar. Man kanske kan ana ett samband? När jag började åka buss till realskolan 1963 fanns båda färgsättningarna.
av M.Svenson, Saturday, December 16, 2023, 12:45 (341 dagar sedan) @ Eje Larsson
Av vem och var ifrån idéen till Ybo6 bussarnas färgsättning kommer från är nog svårt att finna svaret på. Men betänkas bör nog att redan 1939 så levererades Bergslagernas Järnvägars motorvagn Xa/Xm (senare SJ Xoa3) i en benvit/gul och orange/brandgul färgsättning som har stora likheter med den färgsättning Ybo6 senare fick. Jag tror Sune Nylen tidigere här på forumet visat en färgbild på BJ Xa/Xm.
Mvh Martin :-)
av Ola Almquist, Thursday, December 21, 2023, 23:24 (336 dagar sedan) @ Eje Larsson
Det är ju intressant att SJ i samma veva övergav den blekgula färgsättningen med grön rand på sina gummihjulsbussar. Man kanske kan ana ett samband? När jag började åka buss till realskolan 1963 fanns båda färgsättningarna.
Jag tror inte det. Det var nog snarare paprikatågens färgsättning som inspirerade till ett byte. Den rödorange färgen uppmärksammades i pressen och blev en marknadsföringsmässig framgång.
Kan Rune Hasp ha haft ett finger med i spelet även här?
av Anders Jansson, Friday, December 22, 2023, 11:19 (335 dagar sedan) @ Ola Almquist
I november 1961 informerades Gd Upmark om att prov pågick inför ny färgsättning på SJ biltrafiks bussar. Något som förklarar mångfalden av färgscheman på bussbilder från den tiden.
I december 1962 presenterades ett slutligt förslag för Gd Upmark och det godkändes av honom i januari 1963. Den orange färgen skulle enligt förslaget vara SJ kulör OR som togs fram för Yoa2 och populärt kallades paprikaröd. Beteckningen OR indikerade att kulören låg mellan O (orange) och R (signalröd). Färgbeteckningen blev senare SJ röd 83.
av Leif B, Friday, December 22, 2023, 13:18 (335 dagar sedan) @ Anders Jansson
I november 1961 informerades Gd Upmark om att prov pågick inför ny färgsättning på SJ biltrafiks bussar. Något som förklarar mångfalden av färgscheman på bussbilder från den tiden.
I december 1962 presenterades ett slutligt förslag för Gd Upmark och det godkändes av honom i januari 1963. Den orange färgen skulle enligt förslaget vara SJ kulör OR som togs fram för Yoa2 och populärt kallades paprikaröd. Beteckningen OR indikerade att kulören låg mellan O (orange) och R (signalröd). Färgbeteckningen blev senare SJ röd 83.
Orange är ju en färg som i all fall jag förknippar med 70-talet men på SJ kom den alltså redan på 50-talet.
Även Televerket målade ju sina bilar orange, när började man med det? Och vilken färg hade de innan, svart?
Europeisk utvikning: Som jämförelse så införde många schweiziska trafikföretag orange med mitt brett band fr o m 1974. Färgsättningen infördes på rekommendation av "Förbundet för schweiziska trafikbolag" (VST). Syftet var dels trafiksäkerhet: bussar, spårvagnar, trådbussar och lokaltåg som körde i gaturummet skulle synas bättre och dels en "Corporate Identity" för all kollektivtrafik. Man hoppades också på att kunna utverka ett generellt företräde i trafik för fordon i denna målning. Färgsättningen kom dock aldrig att införas på alla trafikföretag, i många städer ville man behålla sin traditionella färgsättningar och idag är VST-färgsättningen helt borta.