Da multipel på Malmbanan (Järnväg allmänt)

av LasseE, Saturday, December 16, 2023, 08:47 (279 dagar sedan)

Definitivt på 60-talet och även senare, tror jag, gick norrlandstågen med Ma till Boden. Där byttes det alltid till 2 x Da i multipel. Varför då? Var det för att ha marginal för ev. lokfel när man körde genom ofta väglöst land eller fanns det någon annan anledning? Tågen var ofta något kortare norr om Boden men 2 x Da har ju driv på 6 axlar precis som Ma. Kanske Da med koppelstångsdrift har mindre benägenhet att slira i snö. Vad säger expertisen?

Da multipel på Malmbanan

av Rubensgården, Saturday, December 16, 2023, 15:40 (279 dagar sedan) @ LasseE

Ma var framtaget för de kurviga norrlandsbanorna. Da skulle helst gå ”rakt fram.” Kan det ha något med det att göra?

Da multipel på Malmbanan

av Bertil Bengtsson, Saturday, December 16, 2023, 20:03 (278 dagar sedan) @ Rubensgården

Jag tror inte det. När M/Mg kom drog de norrlandstågen mellan Ånge och Boden. De hade visserligen sth 80 km/h men det räckte. När Ma kom tog de över från Mg redan från/till Stockholm, ungefär samtidigt som Da tog över från Dk på malmbanan. Det dröjde flera år innan det blev multade Da.
Inte mycket ändrades annat än att sth blev 90 km/h söder om Boden.
Inte alla tåg blev kortare norr om Boden. Jag har åkt efter två Da norr om Boden och det var 18 vagnar, några fler än före/söder om Boden. Jag tror att 19 Ms helt enkelt ville ha dragkraftsreserv i tågen och lade lokens turer så.
Berra

Da multipel på Malmbanan

av Stig Lagergren, Saturday, December 16, 2023, 20:29 (278 dagar sedan) @ LasseE

Definitivt på 60-talet och även senare, tror jag, gick norrlandstågen med Ma till Boden. Där byttes det alltid till 2 x Da i multipel. Varför då? Var det för att ha marginal för ev. lokfel när man körde genom ofta väglöst land eller fanns det någon annan anledning? Tågen var ofta något kortare norr om Boden men 2 x Da har ju driv på 6 axlar precis som Ma. Kanske Da med koppelstångsdrift har mindre benägenhet att slira i snö. Vad säger expertisen?

Lite märkligt låter det. Var ganska mycket i Abisko/Björkliden på 60- och 70-talen men jag kan inte minnas att jag sett mult. Da där.
Kanske söder om Kiruna.
Var ju förstås bara där sommartid. Kanske var vanligt vintertid.

Da multipel på Malmbanan

av Bertil Bengtsson, Sunday, December 17, 2023, 10:35 (278 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Det är korrekt. Förlåt otydligheten; i Kiruna kopplades postvagnen, restaurangvagnen och - om jag minns rätt - de flesta av sovvagnarna bort innan vidare färd till Narvik. Det räckte gott med ett Da norr om Kiruna!
Da-loken som drog tågen norr om Boden kom från Luleå med anslutande persontåg. De tillhörde 19 Ms i Kiruna.
Det var också ofta så, att sista vagnen/vagnarna i det anslutande tåget från Luleå kopplades till som sista vagnar i tågen norrut från Boden. De "ersatte" de sovvagnar som gick till Luleå, när tågen delades i Boden. Det hade annars bara blivit en enda sittvagn, en AB7, norr om Boden (oräknat cafévagnen).
Berra

Da multipel på Malmbanan

av Bertil Bengtsson, Friday, December 22, 2023, 15:45 (273 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Den här bilden har jag visat förut, men det är länge sedan. Jag tror fotot är taget 1966.
Det visar ankommande tåg norrifrån på ingång mot Boden C, strax N om lokstallet och vid anslutningen till malmtågsspåret. Man kan ana bromsdamm från tåget.
Ca 30 minuter senare var tåget längre och hade en Ma, se nästa bild.

[image]

[image]

De två bilderna visar samma tåg, med ca 30 minuters mellanrum.

Berra