Varför sadeltankslok? (Järnväg allmänt)

av Jim Hansson, Saturday, December 16, 2023, 15:49 (279 dagar sedan)

Hej!

Varför valde man konstruera vissa ånglok med sadeltank? Jag kan tänka mig att en anledning är att strålningsvärmen från pannan ska ha en förvärmande effekt på matarvattnet.
Jim

Varför sadeltankslok?

av BD, Saturday, December 16, 2023, 16:28 (279 dagar sedan) @ Jim Hansson

Hej!

Varför valde man konstruera vissa ånglok med sadeltank? Jag kan tänka mig att en anledning är att strålningsvärmen från pannan ska ha en förvärmande effekt på matarvattnet.
Jim

En anledning kan ha varit att invändigt maskineri blev åtkomligare än om loket haft sidotankar.

Varför sadeltankslok?

av Anders Sandgren, Saturday, December 16, 2023, 16:32 (279 dagar sedan) @ BD

Hej!

Varför valde man konstruera vissa ånglok med sadeltank? Jag kan tänka mig att en anledning är att strålningsvärmen från pannan ska ha en förvärmande effekt på matarvattnet.
Jim


En anledning kan ha varit att invändigt maskineri blev åtkomligare än om loket haft sidotankar.

Även med utvändiga cylindrar hade man gärna invändig slidstyrning.

Varför sadeltankslok?

av Gunnar Lilienberg, Saturday, December 16, 2023, 19:24 (279 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Då kommer ju nästa fråga direkt: Varför slutade man tillverka sadeltanklok?

Varför sadeltankslok?

av Lennart Petersen, Saturday, December 16, 2023, 21:23 (278 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Då kommer ju nästa fråga direkt: Varför slutade man tillverka sadeltanklok?


En rå gissning är att man.det vara för dyrt i förhållande till nyttan.
Konstruktionen kom ju på tidiga lok men försvann sedan helt.

Varför sadeltankslok?

av Anders Sandgren, Saturday, December 16, 2023, 21:47 (278 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Då kommer ju nästa fråga direkt: Varför slutade man tillverka sadeltanklok?

En rå gissning är att man.det vara för dyrt i förhållande till nyttan.
Konstruktionen kom ju på tidiga lok men försvann sedan helt.

Sedan är det nog enklare att få större förråd med sidotankar. Ramtanklok var nog rätt små.
De flesta sidotankloken hade nog utvändigt maskineri men undantag finns, inte minst J-loken. Och så finns ju trecylindriga sidotanklok.
En intressant utveckling är de fyra första 'Welsh ponies' som byggdes av George England 1863 till Ffestiniog-banan. Från början hade de sidotankar men då förråden inte räckte byggdes de till med en sadeltank ovanpå sidotankarna. Loken var egentligen tenderlok då kolförrådet var i tendern. Andra serien från 1867 hade arrangemanget från början. Några fick dessutom en gjutjärnssadel ovanpå sadeltanke för att öka vikten. Tendrrna fick senare vattenförråd också men var rätt små. Det lär också ha förekommit att man ordnat viktökning mha järntackor i vattentankarna.

Varför sadeltankslok?

av Anders Sandgren, Sunday, December 17, 2023, 19:42 (277 dagar sedan) @ Anders Sandgren

En ytterligare fundering kan vara om sadeltankloken hade fördelen att det gick relativt lätt att ta sig fram till cylindrarna och slidskåpen under drift. När cylindrar och slider smordes med smörjkoppar lokalt kan behovet att kunna ta sig fram till dem under drift varit större. Med centralsmörjning (lubrikator, senare smörjpumpar och pressar) var behovet att kunna ta sig fram till cylindrarna under körning betydligt mindre. I gengäld kunde förråden göras större.
En annan sak som kom senare var de högre gångborden som gjorde det lättare att komma åt invändiga maskinerier. Man var i mitten av 1800-talet rädd för en alltför hög tyngdpunkt och undvek att ha högt placerade pannor etc. Sadeltanken höjer förvisso tyngdpunkten men tankloken gick inte så fort så det var nog inget problem.

Varför sadeltankslok?

av Anders Ljung, Saturday, December 16, 2023, 22:08 (278 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Då kommer ju nästa fråga direkt: Varför slutade man tillverka sadeltanklok?

En nackdel med varmt matarvatten är att en injektor får problem, vattnet kokar redan inne i injektorn. Detta är inte ett problem för mekaniska vattenpumpar.

Pannier tanks

av Christer Brimalm, Sunday, December 17, 2023, 17:07 (278 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

En närbesläktad variant var pannier tank. Sådana tillverkades av Great Western Railway i Storbritannien ända fram till förstatligandet 1948 och även efter. Det sista levererades 1955 och var ett Class 1600, se foto.

[image]

Foto Ben Brooksbank
Creative Commons Attribution Share-alike license 2.0

Peckett

av Ola Almquist, Sunday, December 17, 2023, 19:52 (277 dagar sedan) @ Christer Brimalm

En närbesläktad variant var pannier tank. Sådana tillverkades av Great Western Railway i Storbritannien ända fram till förstatligandet 1948 och även efter. Det sista levererades 1955 och var ett Class 1600, se foto.

[image]

Foto Ben Brooksbank
Creative Commons Attribution Share-alike license 2.0

Även sadeltanklok byggdes in på 1950-talet.
Peckett & Sons

Pannier tanks

av Lennart Petersen, Sunday, December 17, 2023, 21:36 (277 dagar sedan) @ Christer Brimalm

En närbesläktad variant var pannier tank. Sådana tillverkades av Great Western Railway i Storbritannien ända fram till förstatligandet 1948 och även efter. Det sista levererades 1955 och var ett Class 1600, se foto.

[image]

Foto Ben Brooksbank
Creative Commons Attribution Share-alike license 2.0

Oj. det måste ju ha varit en rejäl volym i de tankarna.
Man kan ju undra om det var bra med en sådan tyngd och en så hög tyngdpunkt

Pannier tanks

av Leif B, Sunday, December 17, 2023, 21:50 (277 dagar sedan) @ Lennart Petersen

En närbesläktad variant var pannier tank. Sådana tillverkades av Great Western Railway i Storbritannien ända fram till förstatligandet 1948 och även efter. Det sista levererades 1955 och var ett Class 1600, se foto.

[image]

Foto Ben Brooksbank
Creative Commons Attribution Share-alike license 2.0


Oj. det måste ju ha varit en rejäl volym i de tankarna.
Man kan ju undra om det var bra med en sådan tyngd och en så hög tyngdpunkt

Greta Western Railway hade sammanlagt 2 453 sådana "klövjetanklok", så någorlunda användbara måste de varit i alla fall.

De sista sadeltanksloken

av Richard Loe, Tuesday, December 19, 2023, 19:17 (276 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Då kommer ju nästa fråga direkt: Varför slutade man tillverka sadeltanklok?

För att det inte fanns en marknad för ånglok.

De sista tre sadeltankloken med spårvidd 1435mm såldes 1970, två till den brittiska gruvindustrin och den sista (Hunslet tillverkningsnummer 3890) direkt till en museibana.

Det allra sista brittiska sadeltankloket (Hunslet tillverkningsnummer 3902) rullade ut från Hunslet år 1971. Den hade 750mm spårvidd och hade beställts av ett sockerbruk i Indonesien. Loket är bevarad och är åter i Storbritannien.