Nästan alla äldre "större" elektrolok hade en puckel på taket. De sista var väl Ma. Då var det väl vanligen transformatorn och dess anslutningar som krävde utrymme i höjdled.
Vad beträffar Oe/Of så är den enda anledningen jag kan finna till puckeln, att man anordnade tryckluft och "multipelslangar" ovanför kortkopplingsändens dörr - och då behövde man en "puckel". Observera att pucklarna var pilformade - dvs "strömlinjeformade"!
Se bifogade ritningar på Oe och Of. Oe hade tyskt maskineri, Of svenskt; skillnaden bestod dels i antalet kopplingssteg (Oe väl grovt) och kylningen (Oe sög luft nerifrån, genom motorerna och upp genom taket; motorerna blev nedsmutsade av skit från spåret och eftersom luften sögs genom motorerna blev motorerna "genomsmorda" av olja från motorlagren med överslag som följd). De gick som en dammsugare i spåret! ASEA vände på luftströmmen genom motorerna på Of och ändrade luftkanalerna, samt gjorde fler kopplingssteg. Oe byggdes om till att motsvara Of, de blev Of2. Exteriört är loken lika, men inuti var det relativt stora skillnader i luftkanaler ända fram till slopning och skrotning. Synd att inget lok är sparat.
Lok 80 är en ASEA-byggd Of.
Ritningen på Oe visar exteriören till höger (på tyskt vis), ritningen på Of visar exteriören till vänster (på svenskt vis).
Jämför luftkanalerna.
Oe
Of
Berra