ASJ Falun 630511 (Fordon: lok)

av Ulf Diehl, Monday, December 18, 2023, 16:30 (339 dagar sedan)

[image]Den 11 maj 1963 besökte SJK ASJ Falun för att titta på tillverkning av bl.a Gbs-vagnar inför besöket på DONJ dagen efter. På området stod ett standard tvåaxligt dieselhydrauliskt lok av ASJs standardmodell utan märkning. ASJ demonstrerade och hyrde ut lok av detta slag vid denna tidpunkt och tyvärr noterade jag inte tillverkningsnummer. Kan någon hjälpa mig ? Det fanns en tillverkningsskylt men bilden tillåter ej att läsa tillverkningsnummer.
Ulf Diehl

ASJ Falun 630511

av A.Svenson, Monday, December 18, 2023, 18:46 (339 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Ett snarlikt lok skämmer stationen i Säter utan motor och inte heller anknytning dit. I mellandagar kan jag göra en halvhalt där och kontrollera befintlighet av skylt. (Efter du nu är en seriös järnvägsforskare.)

Anders S

ASJ Falun 630511

av Ulf Diehl, Monday, December 18, 2023, 21:22 (339 dagar sedan) @ A.Svenson

Ett jättesnällt erbjudande, men det hjälper tyvärr inte. Det har funnits ett dussin lok med detta utseende, flertalet vita. Så för att utröna vilket lok som denna dag befann sig på verkstadsgården i Falun behövs att någon, som var mer noggrann än jag, gjorde en anteckning i den medhavda anteckningsboken (eller tog en bild av tillverkningsskylten).
Mest välkänt av dessa lok var nog JLJ 5 och det finns ju fortfarande ett lok av denna typ i drift hos Nordkalk i Köping (Se SLMP 2023 sid 101)
Ulf Diehl

ASJ Falun 630511

av olle sundström, Tuesday, December 19, 2023, 16:10 (338 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Mitt nedanstående inlägg hjälper Dig tyvärr lika lite men kan i alla fall inte skada. Den aktuella lokomotorn stod under en lång tid, säkert tre - fyra år på den plats som fotot utvisar, d. v. s. intill pannhuset.

När farsan och jag cyklade från Hinsnoret "in till sta'n" på sextiotalet kikade vi alltid in på Vagnfabriken (som etablissemanget alltid kallades i Falun) och jag minns hur farsan mumlade någonting om "byggt på spekulation", "kund som hoppat av" etc. Sant eller rykte? Tja, säg det efter 60 år.

Olle S

PS.: farsgubben var ofta tillsyningsman när lok skulle levereras från ASJ ut på Tiskens bangård och kanske nå'n ASJ:are hade pratat bredvid mun om lokomotorskrället.

ASJ Falun 630511

av Ola Almquist, Wednesday, December 20, 2023, 09:21 (337 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Det var inte så svårt. Loket finns avbildat i boken Industrijärnvägar i Dalarna. Bo Gyllenberg fotograferade ASJF 759/1958 i Falun den 11 maj 1963. Loket användes i den egna trafiken men hyrdes också ut till andra industrier, bl.a. till Domnarvet 1961 - 1962. Loket såldes slutligen 1963 till Billeruds AB, Gruvöns bruk i Grums. Det uppges skrotat ca 1980.

Det bör vara samma lok som är med i denna bildserie. Bildtexterna är givetvis felaktiga.

ASJ Falun 630511 - Färgsättning?

av K Lemming, Wednesday, December 20, 2023, 14:57 (337 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det var inte så svårt. Loket finns avbildat i boken Industrijärnvägar i Dalarna. Bo Gyllenberg fotograferade ASJF 759/1958 i Falun den 11 maj 1963. Loket användes i den egna trafiken men hyrdes också ut till andra industrier, bl.a. till Domnarvet 1961 - 1962. Loket såldes slutligen 1963 till Billeruds AB, Gruvöns bruk i Grums. Det uppges skrotat ca 1980.

Det bör vara samma lok som är med i denna bildserie. Bildtexterna är givetvis felaktiga.

Någon som vet hur loket var målat? På bilderna ser man att det är tvåfärgat men det är väldigt liten nyansskillnad mellan dom två färgerna på dom svartvita bilderna