Lokångpannor (Revisionsfrågor - hjälp med tips)
Från Australien, nog gångbart världen över.
Från Australien, nog gångbart världen över.
Har bara hunnit ögna igenom som hastigast - verkar ju ambitiöst o bra... Enligt förordet har the Aussies drygt 100 ånglok i gång i dag. Inte illa.
Undras just hur deras svåra pannolycka på tidiga 90-talet har påverkat skeendet - dom kanske, bland annat därför, t o m är bättre på sånt här med "reglerade ångloksföreskrifter" än ngn annan just nu...! Smällen (år 1992 el ngt sånt) bestod i att en av sifonerna inne i fyrboxen på en stor modern maskin m oljeeldning och rätt högt tryck brast under gång! Den våldsamma ångbildningen slog t o m ut den halvpermanenta fyrluckan och skållade lokps svårt - en av dom dog visst sen... Burr.
HRA i England har liknande dokument. Jag har dem inte digitalt just nu men om man googlar Heritage railway Association och boiler så borde man hitta dem. Det kanske är dags för oss i Sverige att gå samman och beskriva best practice (skötsel, underhåll, revision)?
/ Tobias
Nu har jag tröskat igenom hela paketet med Ång-Rules från Australien - ett förnämligt arbete!
Huvudvikten ligger vid praktiska tips angående pannskötsel och mindre, återkommande reparationer/hanteringsmoment typ tubbyten, stagbultsbyten och säkerhets- o spolpluggsskötsel samt avställning/förvaring av pannor. Mycket läsvärt och o-teoretiskt och verkligen FÖRKLARANDE, med bra bildmaterial! (En hel del utrymme ägnas åt cirkulationstuber och sifoner, vilket vi inte har så stor glädje av i Sv. - säkerligen en följd av den ruggiga olyckan dom hade där borta för en femton år sen.)
Jag ska se om jag kanske orkar översätta alltihop i sommar, så kunde vi distribuera resultatet så småningom... Lite korr-fel finns med i denna prel. utgåva; jag hoppas redaktionen får bort dom, för dom gör framställningen lite komplicerad här o där, åtm. för folk som inte är vana att läsa ångloksengelska.
Avsnittet smältpluggar förvånade mej dock en smula - ska mejla redaktionen o diskutera den detaljen. Dels har australiensarna för sej att kanalen i en s-plugg måste vara stor o grov (bilder på misshandlade och/eller illa gjorda pluggar visas), dels tycks dom aldrig ha gängat dom på kanalens insida (före förtenning o igjutning, alltså). Detta är faktiskt en alldeles utmärkt tumregel, som gör att insatsen håller bättre tätt.