Nynäshamn/Lövlunds lokstall (Byggnad)

av Micke Carlsson., Wednesday, April 15, 2009, 07:06 (5803 dagar sedan)

Här kan man köpa sig ett lokstall om man vill. Men det är långt till närmsta spår... Priset känns lite väl optimistiskt (för säljaren) men man ska aldrig säga aldrig!

Lokstallet i Lövlund

Nynäshamn/Lövlunds lokstall

av Kurt G. Möller, Sthlm, Sunday, April 19, 2009, 10:52 (5798 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Det är marken som kostar - ca 1 000 kr / kvadraten är väl rätt normalt i utkanten av en stad...

Ack ja, vilka minnen - här stod fullt med avställda ånglok utanför, för 54 år sedan; den vackra 7:an, lok 9, fd ÖCJ, två, nej TRE Cc/Cd-lok åsså driftloken N-tank 8, H3 1 och B 2...

av Anders Ö ..../NJM, Sunday, April 19, 2009, 18:12 (5798 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Jo nog är det marken som är värdet, byggnaden ståtar väl inte med något större värde. Nu eller iaf senaste åren har den huserat en del husbilar och båtar.

Men jag håller nog inte med om att den skulle vara i utkanten av tätorten, månne mot havet då :-D

av Micke Carlsson., Sunday, April 19, 2009, 20:05 (5798 dagar sedan) @ Anders Ö ..../NJM

250 kr/kvm är väl mer normalt pris för icke förorenad mark i utkanten av Nynäs... (Hammarhagen o därikring) Ja töcker dä ä durt, jag.

Nynäshamn/Lövlunds lokstall (bild)

av Ingwar Åfeldt, Sunday, April 19, 2009, 20:26 (5798 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

[image]

Jag vill minnas att jag tog bilden av stallet i slutet av 60-talet. B-lok 1281 på besök.

M v h
Ingwar

av Anders Ö ..../NJM, Sunday, April 19, 2009, 21:33 (5798 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

250 kr/kvm är väl mer normalt pris för icke förorenad mark i utkanten av Nynäs... (Hammarhagen o därikring) Ja töcker dä ä durt, jag.

Icke förorenad mark är nog inte defintionen av denna mark ;o)))
Men den är möe möe nära en internationell hamn (Gotland) och det kan tänkas att Dyr-lunds byrå vankar guldvaskning i bistra tider...

Tvärs genom den tårta som förr var vändskivan går nu en värmekulvert + lite annat...visst fick vi en del reservdelar från skivan upp till Ngd??

av Micke Carlsson., Monday, April 20, 2009, 07:35 (5798 dagar sedan) @ Anders Ö ..../NJM

Ja, gjutgodset utom balkcentrumdelen men inkl pivån och lager, tror jag? Resten är ju bara handelsjärn men vi har ju alla gjutdelar till en helt ny skiva med dessa och med den centrumgördel m m vi sparade från bytet i Ngd. Vad vi nu ska med det till, men kanske dags att byta vändskiva igen framåt år 2100?