WFJ Tankar kring vagnpark och ’nedskräpning’ (Bana)
Någon skrev här i annan tråd om att han hade besökt stationsområdet i Vadstena och att han tyckte det såg välvårdat ut, han förstod således inte anklagelserna om nedskräpning.
Hade han förväntat sig att hela bangården var fylld med godispapper och ölburkar ??
Nej, nedskräpningen i detta fall handlar om något annat. Det är ett ord som används i syfte att beskriva en för vissa mindre tilltalande miljö. Det handlar alltså inte om skräp. Det är snarare vagnparken som är bekymmret.
Alltså dagens situation för WFJ är allvarlig, men det är inte första gången WFJ varit utsatt för hot om avhysning.
Om vi går tillbaka till mitten på 80-talet, så handlade dåtidens museijärnvägsdebatt om byggandet av äldrebostäderna på området Gustav Wasas väg.
Planen gick ut på att bebygga fotbollsplanen vid Södra vägen samt hela stationsområdet. Denna byggnadsplan var Tommy Palmqvists skötebarn och den skulle definitivt sätta punkt för WFJs verksamhet. Efter något år av debatter i kommunstyrelsen och påtryckningar av WFJ, så uppenbarade sig alternativ 2, dvs. att enbart fotbollsplanen skulle bebyggas och museijärnvägen bevaras. Alternativ 2 klubbades, Tommy P slet sitt hår och fick se sig besegrad.
Nåväl, äldrebostäderna byggdes och WFJ fick maka på sig, dvs. ett spår revs och dressinboden flyttades.
Nu började anklagelserna om ’nedskräpning’, men det handlade inte om det utan om WFJs uppställda vagnpark som skymde sikten mot slottet.
[IMG]http://www.wfj.se/nyheter/2008/02/18/SANY0005_480x360.JPG [/IMG]
Om man inte är järnvägsentusiast, så kan man ha viss förståelse för det. Det ser mindre tilltalande ut att få se gamla personvagnar med pressening på när man blickar ut genom köksfönstret.
Problemet är alltså vagnparken. Hur lösa detta? Visst vore det bra om kommunen kunde upplåta det gamla rälsbussgaraget åt WFJ, så hade problemet varit ur världen, men tyvärr så vill kommunen inte det. Alltså, återstår 2st alternativ: Avyttra vagnparken eller köra ut några av vagnarna till Aska eller Fågelsta, där de inte sticker lika mycket på i ögonen på folk.
I och med att läget är prekärt, så borde man besluta något om vagnarna snarast.
Sen kan man fråga sig: Varför denna mängd vagnar? Varför behövs roslagsbanevagnarna som inte ens varit i närheten av att trafikera det östgötska smalspårsnätet? MÖJ 1000, Amerikavagnen och FWÖJ-vagnen borde gott och väl täcka resandebehovet på somrarna. De är också väldigt intressanta ur östgötaperspektiv och lockar folk. NKLJ-finkorna samt grusvagnarna känns mindre relevanta, eller är de oumbärliga vid banarbete eller liknande?
Just vagnar som bara står till ingen nytta stjälper WFJ mer än hjälper.