WFJ Tankar kring vagnpark och ’nedskräpning’ (Bana)

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Sunday, February 24, 2008, 16:29 (6136 dagar sedan)

Någon skrev här i annan tråd om att han hade besökt stationsområdet i Vadstena och att han tyckte det såg välvårdat ut, han förstod således inte anklagelserna om nedskräpning.

Hade han förväntat sig att hela bangården var fylld med godispapper och ölburkar ??

Nej, nedskräpningen i detta fall handlar om något annat. Det är ett ord som används i syfte att beskriva en för vissa mindre tilltalande miljö. Det handlar alltså inte om skräp. Det är snarare vagnparken som är bekymmret.

Alltså dagens situation för WFJ är allvarlig, men det är inte första gången WFJ varit utsatt för hot om avhysning.

Om vi går tillbaka till mitten på 80-talet, så handlade dåtidens museijärnvägsdebatt om byggandet av äldrebostäderna på området Gustav Wasas väg.

Planen gick ut på att bebygga fotbollsplanen vid Södra vägen samt hela stationsområdet. Denna byggnadsplan var Tommy Palmqvists skötebarn och den skulle definitivt sätta punkt för WFJs verksamhet. Efter något år av debatter i kommunstyrelsen och påtryckningar av WFJ, så uppenbarade sig alternativ 2, dvs. att enbart fotbollsplanen skulle bebyggas och museijärnvägen bevaras. Alternativ 2 klubbades, Tommy P slet sitt hår och fick se sig besegrad.

Nåväl, äldrebostäderna byggdes och WFJ fick maka på sig, dvs. ett spår revs och dressinboden flyttades.

Nu började anklagelserna om ’nedskräpning’, men det handlade inte om det utan om WFJs uppställda vagnpark som skymde sikten mot slottet.

[IMG]http://www.wfj.se/nyheter/2008/02/18/SANY0005_480x360.JPG [/IMG]

Om man inte är järnvägsentusiast, så kan man ha viss förståelse för det. Det ser mindre tilltalande ut att få se gamla personvagnar med pressening på när man blickar ut genom köksfönstret.

Problemet är alltså vagnparken. Hur lösa detta? Visst vore det bra om kommunen kunde upplåta det gamla rälsbussgaraget åt WFJ, så hade problemet varit ur världen, men tyvärr så vill kommunen inte det. Alltså, återstår 2st alternativ: Avyttra vagnparken eller köra ut några av vagnarna till Aska eller Fågelsta, där de inte sticker lika mycket på i ögonen på folk.

I och med att läget är prekärt, så borde man besluta något om vagnarna snarast.

Sen kan man fråga sig: Varför denna mängd vagnar? Varför behövs roslagsbanevagnarna som inte ens varit i närheten av att trafikera det östgötska smalspårsnätet? MÖJ 1000, Amerikavagnen och FWÖJ-vagnen borde gott och väl täcka resandebehovet på somrarna. De är också väldigt intressanta ur östgötaperspektiv och lockar folk. NKLJ-finkorna samt grusvagnarna känns mindre relevanta, eller är de oumbärliga vid banarbete eller liknande?

Just vagnar som bara står till ingen nytta stjälper WFJ mer än hjälper.

WFJ Tankar kring vagnpark och ’nedskräpning’

av nicke, Sunday, February 24, 2008, 20:59 (6136 dagar sedan) @ Christer Andersson

Jag vet inte om det var mig explicit du syftade på men det jag beskrev var skrot (i annan tråd idag) som doldes under presenningar. Det behövs många ölburkar för att behöva lägga dem under en press... . Det var vagnar och annat tyngre järnskrot jag syftade på. Det trodde jag framgick.

Flertalet JVM-föreningar har ett antal renoveringsobjekt och reservdelar ståendes på sin bangård. Det som i en persons ögon är skrot är i den andres värdefulla vagnar och axlar. Det är inte "bara" att rulla i väg detta; vart?
Alla föreningar har inte fullt med diskreta stickspår eller förråd där detta kan gömmas undan. Har man dessutomfått avslag på bygglov för vagnhallar. Ja då är alla förslag välkommna.

GHJ har haft "lik" ståendes på, eller i anslutning till sin bangård i årtionden.
Ett exempel är "Bautzenvagnen" RB BP 877, förvärvad i mitten på 90-talet.
Den står med GHJ:s alla andra vagnar upptagen i GHJ:s bevarandeplan:

"Den saknar anknytning till Gotland och kommer troligen att fungera som reservdelsförråd till renoveringen av GJ C05 och/eller C04."

För GHJ är den ovärderlig i vår strävan att få en unik boggievagn renoverad och den har nu tack vare bygget av vår nya vagnhall 2 kunnat flyttats utom synhåll in i hallen så länge. Men hur många föreningar är DET förunnat? I annat fall hade den fått stå ute under i bästa fall en press i allas åsyn. Och den är INTE snygg!

Det jag vill ha sagt är att alla "lik" kan man inte göra sig av med av flera anledningar. Står vagnen FÖR avskilt så flyttar knarkare in eller den slås sönder. (Fråga SÅS som i veckan fick hjälp av TVÅ polispiketer att avhysa knarkare ur en stålvagn som i väntan på sin nya ägare stått avskilt). Det ena utesluter inte det andra. Jag har ingen detaljkännedom om WFJ:s målsättning med sin vagnpark, men det jag vet är att de avyttrat ett antal fordon nyligen. Så en större "upprensning" har ju skett.

WFJ Tankar kring vagnpark och ’nedskräpning’

av Jonas Sjöberg, Sunday, February 24, 2008, 23:38 (6136 dagar sedan) @ nicke

Två tankar:
- Presseningar, det kan vara väldig skilnad i utseende på en gammal sliten och sönderblås pressening och en aldeles ny. Nu vet jag inte hur skicket är på WFJ presseningar, men det kan kanske kan vara värt par kronor på att köpa nya och ersätta äldre, och då förstås i enhetlig färg.
- Långtid deposition av vagnar. Kan det finnas andra föreningar som är intresserade av att låna t.ex RB-vagnarna tills ett större behov åter finns av passvagnar??

/Jonas

Statiskt museum?

av Norsten, Monday, February 25, 2008, 14:25 (6135 dagar sedan) @ Jonas Sjöberg

Sen finns ju alltid frågan som kanske just WFJ inte vill höra: Behövs det verkligen så många rullande järnvägsmuseiföreningar i landet?
Det börja faktiskt bli ganska många numer och aktiva medhjälpare tenderar ju bara att minska.

Kanske det skulle räcka med ett statiskt museum i Vadstena med ett snyggt lokstall med lite trevlig inredning och serving likt KURJ med flera.

Jag bara undrar rent allmänt och vill inte peta in en pinne i brasan.

Ture Berg

Statiskt museum?

av Granis, Monday, February 25, 2008, 15:00 (6135 dagar sedan) @ Norsten

Tja, den frågan har ju debatterats just i dessa trådar om och kring WFJ. Bland annat. Fast såvärst mycket debatt blev det ju inte... De flesta skribenter här (innan Norsten kom med? ;-) ) är nog eniga om att detta knappast är någon Dynamisk Väg För Framtiden. Snarare ett nödvändigt ont för att grejer inte ska försvinna (förutsatt att det finns bokstavligt ordentligt tak över verksamheten!). Nåt vidare intresse för verksamheten skapar det inte, och man får problem såväl med besökare som -framförallt- aktiva medlemmar. Och därigenom stöd från omgivningen.

Det är ju också dylika föreningar/ verksamheter som [i]har [/i]störst problem: Som t ex för "Fryksta Clara Elfs Järnvägssällskap" (har kastat in den berömda handduken), Järnvägsmuseet i Hagfors (hankar sig fram genom att ha blivit en mer eller mindre helkommunal verksamhet där man också klämt in ett "rallymuseum" ) och Museet i Linköping/ JMF (hankar sig fram med SvJvm som ägare av fordonen och samlingarna samt kommunen av de fasta anläggningarna). Men inget pekar på nån mer dynamisk utveckling på något av dessa ställen. Snarare tvärtom. Tyvärr, ty dessa museer är ju förvaltare av unika samlingar fordon från speciella banor och järnvägsnät, och borde vara värda ett bättre öde. Men visst: Det som sker är ju bättre än skrotning....

Ganska talande är ju att en förening som Norsten nämner, KUJmf, ju börjar få lite "drag under galoscherna". Se [link=http://www.kujmf.se/]KUJmf´s hemsida[/link]. Och det just genom att -sansat och välgenomtänkt- försöka lämna det statiska museitillståndet genom att få igång sitt ånglok "Patric Reuterswärd" och anskaffande av lokomotorn SJ Z4tu 316. Det handlar dock [b]inte [/b]om att försöka bygga tillbaka hela KURJ (även om deras ordförande säkert inte skulle ha nåt emot det! ;-) ) och anskaffa, typ, sydafrikanska ånglok och vagnar för att klara den kommande trafiken. Nej, det är frågan om att ordna några hundra meter spår i Köpings hamn där det befintliga och för banan autentiska tågsättet skulle kunna få visa upp sig och bjuda (?) på åkturer. Att s a s överta titeln Sveriges Kortaste Museibana efter GHJ! Nåja. Men föga förvånande har man genom sina insatser nu tilldragit sig omvärldens intresse och uppskattning samt genom det också fått fler nya och aktiva medlemmar. Det hade man inte lyckats med om man påstått [i]"näää, vi klarar inte av nåt sånt, vi fortsätter och putsar på grejerna här inne i museet så får folk komma och titta..."[/i]

Påstår

/ L G

Statiskt museum?

av Bert Jakobsson ⌂ @, Vadstena, Monday, February 25, 2008, 15:45 (6135 dagar sedan) @ Granis

Jag är övertygad om att statiskt museum inte är något som medlemmarna i WFJ reflekterar över.

Och hur stämmer det med att kommunen vill lokstallet till det som påstås vara "egna ändamål", hittills helt oidentifierade.

/Bert J

Statiskt museum?

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Monday, February 25, 2008, 22:15 (6135 dagar sedan) @ Norsten

Sen finns ju alltid frågan som kanske just WFJ inte vill höra: Behövs det verkligen så många rullande järnvägsmuseiföreningar i landet?
Det börja faktiskt bli ganska många numer och aktiva medhjälpare tenderar ju bara att minska.

Kanske det skulle räcka med ett statiskt museum i Vadstena med ett snyggt lokstall med lite trevlig inredning och serving likt KURJ med flera.

Jag bara undrar rent allmänt och vill inte peta in en pinne i brasan.

Ture Berg

Statiskt museum? skulle hellre se att hela WFJ försvann istället, vore en skymf mot järnvägen att bara bevara stationsområdet. Det kommer heller inte på fråga, för det är stationsområdet som kommunen vill åt, det har det bästa läget precis vid slottet=höga tomtpriser=klirr i kassan för kommunen. Om WFJ skulle bli ett statiskt museum skulle de få hålla till utanför stan. Varför inte kompromissa? Behåll istället en mindre bit av banan, låt säga till Aska eller Huvudsta. Det är numer knappast realistiskt med trafik till Fågelsta längre. Då slipersbytena knappt nått cykelövergången vid slutet av Villavägen, så känns Fågelsta som flera ljusår iväg. Sliprarna på vägen dit hinner att murkna. Resurserna borde koncentreras till en kortare sträcka. Då hinner man med att underhålla banan. Antagligen kommer planerna med den nya Rv50 ändå att tvinga WFJ till en avkortning.

WFJ -igen

av Granis, Tuesday, February 26, 2008, 10:13 (6134 dagar sedan) @ Christer Andersson

...det är stationsområdet som kommunen vill åt, det har det bästa läget precis vid slottet=höga tomtpriser=klirr i kassan för kommunen. Om WFJ skulle bli ett statiskt museum skulle de få hålla till utanför stan.

Håller med Dig. Miljön är väl dessutom inte -med lokstallet som undantag- "riktigt" K-märkt varför man m h a lite politisk enighet skulle kunna åstadkomma lite allt möjligt på området. Typ "Gästhamnscenter", kafé -och parkering.

Varför inte kompromissa? Behåll istället en mindre bit av banan, låt säga till Aska eller Huvudsta. Det är numer knappast realistiskt med trafik till Fågelsta längre. Då slipersbytena knappt nått cykelövergången vid slutet av Villavägen, så känns Fågelsta som flera ljusår iväg.

Håller inte med Dig. Fortsätter slipersbytet i nuvarande takt lär väl i o f s -som Du påpekar- "problemet lösa sig självt", men siktar man på att komma vidare är det Fågelsta som gäller -eller inte alls. Fågelsta är en naturlig ändstation, framförallt om orten får persontrafik igen på normalspåret. Snacka om bra förutsättningar för WFJ i så fall! Och det verkar "Motala Express" ha fattat. Att avhända sig en sådan framtida möjlighet jämfört med "putinuttande forever" till Aska, eller ännu värre Huvudstad; nej. Då är det lika bra att packa ihop och flytta till en [b]riktig [/b]museijärnväg nån annanstans! :-|

Antagligen kommer planerna med den nya Rv50 ändå att tvinga WFJ till en avkortning.

Inte om man kommer i gång med trafiken! Och det är det kommunen nu vill förhindra, tror jag. Just för att slippa bygga nån viadukt. Annars har ju erfarenheter från "Smalspåret" (Rödsle) visat att vägbyggaren blir (mer eller mindre) tvungen att bygga en bro vare sig man vill eller inte. Och vare sig banan legat i träda eller inte, men just detta tror jag inte på i fallet WFJ.[i] ("Branchen" kan liksom inte ha samma "tur" två gånger! Endera kan WFJ köra när det blir aktuellt med brobygge, eller också har man gett upp). [/i][b]Vill [/b]vägbyggaren dessutom bygga en bro, ja då går det naturligtvis ännu enklare. Såsom för ULJ över nya E4 vid Årsta strax öster om Uppsala.

/ L G

WFJ -Vinna eller försvinna

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Tuesday, February 26, 2008, 11:15 (6134 dagar sedan) @ Granis

Håller inte med Dig. Fortsätter slipersbytet i nuvarande takt lär väl i o f s -som Du påpekar- "problemet lösa sig självt", men siktar man på att komma vidare är det Fågelsta som gäller -eller inte alls. Fågelsta är en naturlig ändstation, framförallt om orten får persontrafik igen på normalspåret. Snacka om bra förutsättningar för WFJ i så fall! Och det verkar "Motala Express" ha fattat. Att avhända sig en sådan framtida möjlighet jämfört med "putinuttande forever" till Aska, eller ännu värre Huvudstad; nej. Då är det lika bra att packa ihop och flytta till en [b]riktig [/b]museijärnväg nån annanstans! :-|

Enligt WFjs hemsida höll man på med slipersbyte strax innan korsningen vid riksväg 50 den 17/4 2006. Idag börjar man [i]närma[/i] sig cykelvägsövergången vid slutet av Villavägen. Alltså har det tagit 1 år att förflytta sig en sträcka på ca 500m. Återstår 9km. Fortsätter man i samma takt når rallarna Fågelsta år 2026 (!). Ska WFJ hinna med att bli trafikdugliga åtmindstone till Huvudsta där antagligen nya Rv 50 kommer att byggas, så behöver man lägga på ett kol. Vi får se hur många som dyker upp på arbetslägret i vår. Samlar man ihop 20 gubbar som jobbar från morgon till kväll under hela påsklovet borde man iaf nå utanför stan.

Visst är Fågelsta en naturlig ändhållplats, men det är tveksamt om några normalspåriga persontåg kommer att stanna där. Dubbelspåret kommer antagligen att innebära pendeltåg i östgötatrafikens regi. Det är inte ens säkert att Skänninge med sina 3000 inv kommer få hållplats, än mindre Fågelstas 200 själar.

Antagligen kommer planerna med den nya Rv50 ändå att tvinga WFJ till en avkortning.


Inte om man kommer i gång med trafiken! Och det är det kommunen nu vill förhindra, tror jag. Just för att slippa bygga nån viadukt. Annars har ju erfarenheter från "Smalspåret" (Rödsle) visat att vägbyggaren blir (mer eller mindre) tvungen att bygga en bro vare sig man vill eller inte. Och vare sig banan legat i träda eller inte, men just detta tror jag inte på i fallet WFJ.[i] ("Branchen" kan liksom inte ha samma "tur" två gånger! Endera kan WFJ köra när det blir aktuellt med brobygge, eller också har man gett upp). [/i][b]Vill [/b]vägbyggaren dessutom bygga en bro, ja då går det naturligtvis ännu enklare. Såsom för ULJ över nya E4 vid Årsta strax öster om Uppsala.

/ L G

Redan nästa år kommer det första spadtaget att tas på den nya kringfarten. Ändå har det varit ganska tyst i pressen om det. En sak är säker: Inom det närmsta året kommer vi få se vad som händer med WFJ: Vinna eller försvinna.

WFJ -Vinna eller försvinna

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Tuesday, February 26, 2008, 11:19 (6134 dagar sedan) @ Christer Andersson

Enligt WFjs hemsida höll man på med slipersbyte strax innan korsningen vid riksväg 50 den 17/4 2006. Idag börjar man [i]närma[/i] sig cykelvägsövergången vid slutet av Villavägen. Alltså har det tagit 1 år att förflytta sig en sträcka på ca 500m. Återstår 9km. Fortsätter man i samma takt når rallarna Fågelsta år 2026 (!). Ska WFJ hinna med att bli trafikdugliga åtmindstone till Huvudsta där antagligen nya Rv 50 kommer att byggas, så behöver man lägga på ett kol. Vi får se hur många som dyker upp på arbetslägret i vår. Samlar man ihop 20 gubbar som jobbar från morgon till kväll under hela påsklovet borde man iaf nå utanför stan.

Har ingen redigeringsfunktion, men det är ju år 2008 idag. Alltså 2 år sen man bytte slipers vid södra vägen.

Bara en reflektion’

av Johan Vinberg, Wednesday, February 27, 2008, 13:26 (6133 dagar sedan) @ nicke

Jag vill inte dra igång ne diskussion eller ifrågasätta GHJ och deras bevarandeplaner. Tvärtom!
Men en liten reflektion kom i mitt huvud när jag läste Nickes


GHJ har haft "lik" ståendes på, eller i anslutning till sin bangård i årtionden.
Ett exempel är "Bautzenvagnen" RB BP 877, förvärvad i mitten på 90-talet.
Den står med GHJ:s alla andra vagnar upptagen i GHJ:s bevarandeplan:

"Den saknar anknytning till Gotland och kommer troligen att fungera som reservdelsförråd till renoveringen av GJ C05 och/eller C04."

När MRO-föreningarna samlades i Uppsala vintern 87/88 för att med RBs VD Björn Dahlborgs välsingnelse fördela "icke ramsäckra" personvagnar mellan sig, sa GHJs representater von der Fine Licht och Ronander hela tiden.
"Vi är bara intresserade av en Fole-vagn, inget annat".

När "röken skingrats" efter diskussionerna om de fyra plattformavgnarna (som stod överst på de flesta av 891-banorenas listor) gick fördelningen av de resterande 20 vagnarna hur lätt som helst.

Plötsligt sa Ronander att man gärna ville ha ett par reservboggier om det blev några sådana över. Sådana fanns vid detta tilfälle, men väl en personvagn fanns kvar som ingen ville ha, dvs RB BP 877. Efter lite övertalning så tyckte Ronander och Licht att det kanske ändå inte var så tokigt med en personvagn till. Man kunde ju köra pssagerare i den tillsvidare...i alla fall....

Vem vet - kanske resandeantlet exploderar den dag linjen Roma-Dalhem ligger färdig..och då är det bra med en personvagn som tar ca 70 sittande...även om den inte har med Gotland att göra!:-)
Men detta är bara en högst personlig reflektion. Inte ifrågasättande av en väl genomtänkt bevarandeplan.

Johan

Njaa, så är det nog inte

av Johan Vinberg, Wednesday, February 27, 2008, 13:47 (6133 dagar sedan) @ Christer Andersson

Varför behövs roslagsbanevagnarna som inte ens varit i närheten av att trafikera det östgötska smalspårsnätet? MÖJ 1000, Amerikavagnen och FWÖJ-vagnen borde gott och väl täcka resandebehovet på somrarna. De är också väldigt intressanta ur östgötaperspektiv och lockar folk.

Tyvärr Christer - så tror jag du gör en liten felbedöming här. Tant Asta från Vifolkagatan i Linköping eller familjen Nilsson från Sandgatan i Norrköping reflektera inte över en sådan sak - i alla fall inte när de på ett tidigt stadium bestämmer sig för att åka på museibanan.

Kanske en och annan tågentusiast (men de fyller näppeligen en trafiksäsongs alla vagnar). Men knappast säger medle-svensson: "Ooooh vi åker till Vadstena för där har de intressanta vagnar från Östgötabanorna".
Kanske en och annan passagerar noterar detta under eller efter besöket - men tro mig - en förkorssande majoritet av museijärnvägspssagerarna är nöjda bara vagnen är eller känns "gammeldags".

Mina påstående smärtar nog många i gammeltågsbranschen som lägger stor möda på att få till originalitet - oftast den största driftkraften bland flera av oss. Så för vår egen skull ska vi givtevis forsätta och odla originaliteten (t.ex. Östgötafordon), men aldrig någonsin tro att det lockar passagerare i sig.

Se på AGJ inte minskade deras resandeantal för att de märkte om alla sina västgötska, småländska och uppländska personvagnar.
Sedan är det ju bra med vagnar som man kan köra passagerare i när det kommer många resenärer och man har två tåg ute på banan - med möten i Aska.:-)

Hilsen
Johan