Lokångpannor - rules - finfina!! (Revisionsfrågor - hjälp med tips)

av Kurt G. Möller, Sthlm, Saturday, April 25, 2009, 16:36 (5695 dagar sedan) @ Tobias B som vanligt utan lösenord

Nu har jag tröskat igenom hela paketet med Ång-Rules från Australien - ett förnämligt arbete!

Huvudvikten ligger vid praktiska tips angående pannskötsel och mindre, återkommande reparationer/hanteringsmoment typ tubbyten, stagbultsbyten och säkerhets- o spolpluggsskötsel samt avställning/förvaring av pannor. Mycket läsvärt och o-teoretiskt och verkligen FÖRKLARANDE, med bra bildmaterial! (En hel del utrymme ägnas åt cirkulationstuber och sifoner, vilket vi inte har så stor glädje av i Sv. - säkerligen en följd av den ruggiga olyckan dom hade där borta för en femton år sen.)

Jag ska se om jag kanske orkar översätta alltihop i sommar, så kunde vi distribuera resultatet så småningom... Lite korr-fel finns med i denna prel. utgåva; jag hoppas redaktionen får bort dom, för dom gör framställningen lite komplicerad här o där, åtm. för folk som inte är vana att läsa ångloksengelska.

Avsnittet smältpluggar förvånade mej dock en smula - ska mejla redaktionen o diskutera den detaljen. Dels har australiensarna för sej att kanalen i en s-plugg måste vara stor o grov (bilder på misshandlade och/eller illa gjorda pluggar visas), dels tycks dom aldrig ha gängat dom på kanalens insida (före förtenning o igjutning, alltså). Detta är faktiskt en alldeles utmärkt tumregel, som gör att insatsen håller bättre tätt.

Hela tråden: