Är det Fredriksberg hoppas vi på fler bilder, även inifrån stallet. Nu kommer jag inte ihåg när "konsortiet" hämtade ångloket HFJ 11 där, men vid den tidpunkten, som var just tidigt 70-tal, fanns ju även den rälsbil ÖSlJ nu har plus ett par (?) "Krupp-dieslar" i och/ eller runt stallet.
Det fanns en gång i tiden planer på att göra ett järnvägsmuseum kring stallet, men det föll på att man inte klarade av det (orkade? ville?) och/ eller att kommunen hellre ville ha det till brandstation. Planer som det heller inte blev nåt av med?
I vilken utsträckning hembygdsföreningen var inblandade i museiplanerna vet jag inte, men enligt initiativtagaren till lokets räddning och därmed "konsortiets" bildande, Herbert Fredriksson, så hade dessa fått eller skulle få HFJ 11 av HFJ/ Billerudskoncernen men då hört sig för hos en skrothandlare om att [b]sälja [/b]det vidare! Detta hade gjort Billeruds representant irriterad, och då Herbert med otrolig (lycklig) tajming råkat ringa just då fick han på stående fot erbjudande att köpa loket till det skrotpris hembygdsföreningen erbjudits. [i]And the rest is history[/i], som fransmännen säger....
/ L G :-)