OFWJ ångvagn/dressin med godssläpvagn (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Christer Fredriksson @, Monday, May 04, 2009, 23:20 (5793 dagar sedan)

Presenterar här en bild på OFWJ ångvagn/ångdressin No 1, samt en bild på den godssläpvagn som tillverkades samtidigt, dvs 1883. Godssläpvangen var vit och var i första hand avsedd för transport av mjölk på sträckan Nyköping-Oxelösund. Under den främre fotstegsbrädan ses kopplet för släpvagnen.
Fotot troligen taget 1883 och platsen är vändskivan utanför OFWJ verkstad i Eskilstuna.
I bakgrunden ses tendern på ett av OFWJ loken 8-15 stående på infartsspåret till verkstadens vändskiva.

Min fråga är nu: Tillverkade OFWJ några släpvagnar, person eller gods, till de ångvagnar/ångdressiner man tillverkade för andra banor?

[image]

[image]

OFWJ ångvagn/dressin med godssläpvagn

av tiosextiosju @, Tuesday, May 05, 2009, 00:49 (5793 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Kan inte den där avdelningen men har en bild nånstans där den där ångvagnen dras av två hästar ute i Sundbyholm. Bakrunden till detta var at en kollega på Fortifikationsförvaltningen kom rusande med andan i halsen och sa att han hittat nåt "tågaktigt" inspikat i sin sommarkåk. Som varande arkitekt hade han ett ungefärligt hum om yttre skillnader på järnvägsfordon och hus.
Åkte med och besiktigade fyndet och tyckte att det mest av alt liknande en kiosk. Först på tillbakavägen till kontoret kom jag på vad det var förnågot han hade inbyggt i huset, Sen gav det ena det andra.

av Henrik Mundt @, Skåne, Tuesday, May 05, 2009, 07:38 (5793 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Egendomlig men tidsenlig skapelse!! Finns det någon som vill berätta hur kraften från pannan kom ner i hjulen. Ser ingen rörelse av traditionel karaktär. Eller är kareten inte färdig, kanske???

av Mikael Edlund, Tuesday, May 05, 2009, 13:29 (5792 dagar sedan) @ Henrik Mundt

Jag kanske ser helt fel. Men är det här verkligen OFWJ ångv 1. Får det inte att stämma med bilden i historiskt.nu. 7 mot 8 sidofönster t.ex. Skulle det kunna vara ViBJ 1 ? Ej färdig. Eller vad vet jag?
WAJ ser mer ut som OFWJ 1.
Släpvagnen däremot märkt OFWJ.

av Christer Fredriksson @, Tuesday, May 05, 2009, 15:51 (5792 dagar sedan) @ Mikael Edlund

Jag instämmer i frågeställningen!
Vilken Jvg fick gjutna skyltar på sina ångvagnars / ångdressiners sidor?
Var övriga banors ångvagnar från OFWJ / Munktells var försedda med kopplingsanordning?
OFWJ ångvagnar/ångdressiner hade i varje fall på 1890-talet plåtskyltar.
Dessutom så saknas ju allt maskineri under vagnen! Hade OFWJ gjort sitt arbete och man väntade på Munktells återstående arbeten?! Eller monterades maskineriet på plats vid leverensen?! Finnes någon dokumentation hos Munktells eller köpande bana om hur leverensen utfördes, montörer, mm?! OFWJ anger inget om detta!

Ännu en gång, det är inte alltid texten på kortens baksidor som anger det rätta!

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Tuesday, May 05, 2009, 16:32 (5792 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Det är något skumt här. Jag har en bild i min dator av obekant ursprung (vykort??) från E-tuna ca 1899. Taget från vagnstak(?) snett över bangården och där står ett lastat malmtåg. Men litet länge bort, vid stationshuset står en Munktellare med gjuten skylt på den synliga sidan och jag får det till 7 fönster.

Kan man ha haft målade skyltar som sattes på för offertändamål? På släpvagnen står det ofwj målat men....?

Det tycks också som om vagnen saknar ångpanna, ser ingen skorsten och det tycks vara för fri sikt genom vagnen.

Här har någon snubblat över ett av livets stora mysterier, om man själv grubblar blir man svårmodig.:-( Löses lämpligen i gruppsamtal via detta forum. Någon som är mycket hemma på Munktells ångvagnar? Översikt med bilder?

rnd

av Mikael Edlund, Tuesday, May 05, 2009, 18:05 (5792 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Om det nu är ViBJ 1 (vilket är troligt. Ingen annan nr.1 gjordes hos OFWJv. Enligt ånglok tillv. i Sverige hade WAJ nr.2. Sedan är vagnen betydligt kortare än de senare , med 1A1 som OFWJ 2).
Kanske (också p.g.a. spårvidden) monterades korg - maskineri/underede vid leverans.
Om nu de två fotografierna är tagna vid samma tillfälle är det väl inget som hindrar att OFWJ's släpvagn tillverkades året efter, 1884 (samma år som ViBJ1).
Kanske fördes diskussioner om att även leverera en släpvagn till ViBJ? Och man utrustade den med kopplingsanordning. Kanske finns i ViBJ handlingar en liten offert tillsammans med 2 foton?
Hypoteser.

av Christer Fredriksson @, Tuesday, May 05, 2009, 22:12 (5792 dagar sedan) @ Mikael Edlund

Det skiljer sig också en hel del med attiraljerna på taket från OFWJ 1.
Jag har svårt att tänka mig att den skulle ha varit smalspårig, ty korgbredden
ser ju ut att vara anpassad för bredspår. Vagnen måste ju ha haft utvändiga
cylindrar och vevaxlar. Som du säger så verkar den sakna ångpanna, även om
något finnes mot andra sidan, ej upptaget fönster, dvs ett fönster mindre på
andra sidan. Vi får leta upp flera bilder och fler källor!

Förstoring av nummerskylten ger bara vid handen att den övre halvans namn är
ett långt namn och ett kortare, samt på den nedre halvan ett längre namn.
För att förstora ytterligare måste man ha tillgång till negativet för kortet och
ej bara en bra kopia.

av Anders Sandgren, Tuesday, May 05, 2009, 23:05 (5792 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jag tycker det ser ut som någon form 'verkstadshjul' som korgen står på, den ser inte heller riktigt klar ut. Det riktiga ramverket är nog någon annanstans och väntar på maskineri, panna och korg. Maskineriet gjordes väl hos Munktell för dessa.
Korgen avviker i fönsterantal mm från såväl OFWJ-vagnen som WAJ-vagnen. Storleken passar ViBJ-vagnen.
Finns någon bild på ViBJ-vagnen? Överlevde den konkursen in i KVBJ eller försvann den annorstädes?

av tiosextiosju @, Wednesday, May 06, 2009, 06:38 (5792 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Den här är ju avrustad. Maskineri och panna är bortplockat. Vagnarna brukade väl ha liggande cylindrar och en utvändig slidstyrning med en rätt stor excenterskiva.
Är den tänkt som släpfordon till något annat i ångvagnsväg? Jag tror inte det. Inte med de hjulen. Jag kan inte se någon bromsanordning. Det borde åtminstone finnas en skruvbroms. Dom där hjulen åker man inte på linjen med. Tveksamt om man ens tar korsningen i en växel, jo det kanske man gör.

Å andra sidan. Det finns eller fanns inga kravspecifikationer betr. löpverk undersatta sommarstugor. Varken från järnvägsavdelningen hos Kongl. Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen eller annorstädes.

Verkstadsskivan i Et höll nog 1435 mm även på den gamla goda tiden. Hur fick man förresten ut maskineriet. Var det nåt i stil med system Rowan? man lyfte kanske bara allt som inte var panna och maskineri rakt upp i luften och rullade bort allt som var kvar på spåret. Ungefär som när man bytte folkvagnsmotor på den tiden då folkvagn var folkvagn.

Härkat ser inte nytillverkat eller ens nyreviderat ut. Snarare tvärtom. Väderbitet.

Jag tror att den har verkstadsaxlar med några slags trallhjul under sig och att nästa hjulsats utgörs av vanliga civila kärrhjul.

Om jag får lite tid på mig ska jag försöka få fram en bild där den rullar på en grusväg bakom gamla Brunte nordostvart ut från Eskilstuna. Om det nu är den. kanske även en bild där den tronar på en tomt vid Mälaren.

Ettan sista resa och slutstation

av tiosextiosju ⌂ @, Wednesday, May 06, 2009, 08:43 (5791 dagar sedan) @ tiosextiosju

[image]
Långt innan Västkuststugan både var uppfunnen och nedlagd. Stolt sommarstugeägare. Han har bara ett hundratal meter till badsjön.

[image]
Fungerar nog bra som vinterstuga också. För eskimåer. Men den var någor varmare inuti under ångvagnstiden. Även vintertid. Den försågs senare med en veranda. Idag kan man inte se den. Men den finns. En liten bit av taket låg ett tiotal år på ett tjänsterum i Eskilstuna och luktade gott.
Enligt hörsägen kom en dag en man vandrande längs vägen och ville ha nummerskylten. Den ena eller båda. Vilket han fick. Enligt samma källa sa han att han kom från ett järnvägsmuseum. Källan efterforskade mannen hos lämpligt muséum ganska snart men detta visste inget. Det frågetecknet är dock uträtat.

[image]
Högtidlig procession. Propra karlar. Propra havretraktorer. I kön rullar ytterligare ett hästanspänt ekipage med lite virke. Kanske smorda slanor för den slutliga placeringen.

Ettan sista resa och slutstation

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Wednesday, May 06, 2009, 10:13 (5791 dagar sedan) @ tiosextiosju

Tusen tack,
för bilderna som ju är mycket intressanta.

Finns de någon som är kunnig i Munktells tillverkning och som kan ge oss okunniga en förteckning över ångvagnarna?

Tack också alla för en intressant tråd!

rnd

Ettans sista..men fel fordon likt fbt

av tiosextiosju @, Wednesday, May 06, 2009, 12:01 (5791 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Tusen tack,
för bilderna som ju är mycket intressanta.

Finns de någon som är kunnig i Munktells tillverkning och som kan ge oss okunniga en förteckning över ångvagnarna?

Tack också alla för en intressant tråd!

rnd

Munktellmuséet i Et kan nog. Chefen heter Raskenstam eller så.

Men vagnen på skivan 0ch den som åker häst är ju likt fbt (järnvägsmässig förkortning av en hebreisk fackterm) inte densamma trots ettorna. När man ger sig till att räkna fönster.

av Ola Almquist, Wednesday, May 06, 2009, 12:20 (5791 dagar sedan) @ tiosextiosju

En förteckning över ångvagnarna finns på Historiskt.

Skicka gärna ett mail till Munktellmuseet. De brukar vara hjälpsamma.

M.v.h.
Ola

av Ulf Diehl, Wednesday, May 06, 2009, 13:30 (5791 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det är OFWJ släpvagn till ångdressiner
tillverkad 1892 vid OFWJ:s verkstad för 2.800 kronor. Slopad 1906
Ulf Diehl

av Christer Fredriksson @, Wednesday, May 06, 2009, 15:09 (5791 dagar sedan) @ Ulf Diehl

De har ju olika takutrustning också.

Fotot på OFWJ 1 bakom häst och som sommarstuga är troligen taget då vagnen
slopades 1924.

av Christer Fredriksson @, Wednesday, May 06, 2009, 15:25 (5791 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Skulle det kunna vara en ångvagn tillverkad 1892 som väntar på maskineri?
Eller en ångvagn som skall renoveras?

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Wednesday, May 06, 2009, 16:50 (5791 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jo, jag har också räknat fönster så jag instämmer med föregående talare. Verkar troligt att bilderna tagits vid samma tillfälle. Således 1892 enligt Ulf ovan. Vilka vagnar tillverkades 1892? Och det kan mycket väl vara en 891-vagn med tillfälliga axlar.

Hade 891 invändiga hjul men utvändiga vevar på den drivande axeln? Och normalspåriga utvändiga hjul med vavar på den drivande axeln. För det var väl axelanordning A1? Standardiserat ramverk passande för nomalspå såväl som smalspår?

Här har den utvändiga hjul, utan vevar, kanske påsatta som verkstadshjul.

Bilderna av sommarstugan var i alla fall utmärkta i sin detaljrikedom! Spännande!

av Ulf Diehl, Wednesday, May 06, 2009, 23:04 (5791 dagar sedan) @ Björn Rundqvist

Men är detta så svårt att förstå? OFWJ byggde 1892 en släpvagn nr 1 till sina stora ångdressiner. Dvs en vagn utan ångpanna och maskineri. slopad 1906.

Släpettan

av Anders Sandgren, Wednesday, May 06, 2009, 23:48 (5791 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Jodå, ditt tidigare inlägg förklarade det. Kände inte till denna släpvagn.
Det förklarar hjulsatsen, tämligen lika med 'mjölkvagnen'.
Litet märkligt däremot att bromsar verkar saknas. Men de kanske monterades senare, även draganordningar verkar saknas, men var nog av enklare typ.
Finns det någon bild från dess tid som ju blev tämligen kort.

Byggdes mjölkvagnen samtidigt?

OFWJ ångvagnsmateriel

av Christer Fredriksson @, Thursday, May 07, 2009, 01:40 (5791 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Då var problemet löst!
Presenterar här några ritningskopior på OFWJ ångdressiner/ångvagnar o personsläpvagn som jag direktkopierade i Et 1962 från dåliga originalritningar/skisser.

Ångvagn No 1:
[image]

Ångvagn No 2:
[image]

Ångvagn No 3:
[image]

Släpvagnen No 1:
[image]

OFWJ ångvagnsmateriel

av Björn Rundqvist @, Vallentuna, Thursday, May 07, 2009, 09:37 (5790 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Tackar,

Nu kanske även jag fattar, fast det är svårt. Jag uppfattade UD:s tidigare inlägg som syftande på mjölkvagnen. Man hade således en personsläpvagn också. Med gjuten skylt! Med samma nummer som ångvagn 1! Men nog bör den ha haft broms?

rnd

av Henrik Mundt @, Skåne, Tuesday, May 05, 2009, 18:35 (5792 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

det finns en annan sak som förvånar mig!
På bild 2 ses en vagn för transport av mjölkkannor. Jag är på det klara med att ergonomi är ett senare tiders påhitt - men gränser inte detta till tortyr! Mellan skåp och vägg skulle jag tro att vagnen inuti är ca 1 -1,2 m. Medellängden på folk i dom tiderna var ca 1,70 m. Mao inte speciellt ergonomisk.