Den här är ju avrustad. Maskineri och panna är bortplockat. Vagnarna brukade väl ha liggande cylindrar och en utvändig slidstyrning med en rätt stor excenterskiva.
Är den tänkt som släpfordon till något annat i ångvagnsväg? Jag tror inte det. Inte med de hjulen. Jag kan inte se någon bromsanordning. Det borde åtminstone finnas en skruvbroms. Dom där hjulen åker man inte på linjen med. Tveksamt om man ens tar korsningen i en växel, jo det kanske man gör.
Å andra sidan. Det finns eller fanns inga kravspecifikationer betr. löpverk undersatta sommarstugor. Varken från järnvägsavdelningen hos Kongl. Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen eller annorstädes.
Verkstadsskivan i Et höll nog 1435 mm även på den gamla goda tiden. Hur fick man förresten ut maskineriet. Var det nåt i stil med system Rowan? man lyfte kanske bara allt som inte var panna och maskineri rakt upp i luften och rullade bort allt som var kvar på spåret. Ungefär som när man bytte folkvagnsmotor på den tiden då folkvagn var folkvagn.
Härkat ser inte nytillverkat eller ens nyreviderat ut. Snarare tvärtom. Väderbitet.
Jag tror att den har verkstadsaxlar med några slags trallhjul under sig och att nästa hjulsats utgörs av vanliga civila kärrhjul.
Om jag får lite tid på mig ska jag försöka få fram en bild där den rullar på en grusväg bakom gamla Brunte nordostvart ut från Eskilstuna. Om det nu är den. kanske även en bild där den tronar på en tomt vid Mälaren.