KHJ-reglementet, nr 18: kap. 5, §§ 65-70 (Järnväg allmänt)
Ja här var det en del intressant...
Vanligt tryck på nya lok vid den här tiden låg normalt på 6-7 kp/cm2.
(Dvs. 80-100 psi.)
Kravet att trycket skall hållas lågt visar att man hela tiden har risken för pannexplosioner i bakhuvudet. Lok med fullt tryck utgör en potentiell bomb.
Antalet pannexplosioner ökade kraftigt vid den här tiden och kom upp i en takt på storleksordningen 5 olyckor per år vilket hölls i flera decennier.
Problemet var ofta att lok inte hade vare sig tillförlitlig manometer eller distinkt avblåsande säkerhetsventil.
Para. 67 känner vi igen: vi tjatar alltid om: regulatorn stängd, omkastaren i mittläge, bromsen tillsatt (samt även pysarna öppna).
Men uttrycket: "slagit maskinen ur lås / putting the Engine out of gear" är intressant. Det låter som man avser den äldre formen av gaffelstyrning där fram resp. backexcentrarna krokas fast vid slidstången. Detta alltså innan de blev förenade av Howes kuliss. Kulissen var dock standard sedan ca. 15 år vid det här laget.
Instruktionerna präglas av bristen på tillförlitlighet hos loken:
- Loket skall kilas fast under uppeldning (lita inte på bromsen).
- Trycket skall sänkas när det inte oundgängligen behövs för dragkraften.
- Det är straffbart att försöka förbättra draget genom att ändra på blästerkonan.
- Rörförbindningar, skarvar och packningar skall dras åt när loket är varmt. (För att täta bättre, de fick packas om ofta.)
- Matarpumparna var en vanlig felkälla (långt innan injektorn kom i bruk).
- Med hot om straff skall föraren förmås att hålla sitt lok funktionsdugligt.
"Cokes" nämns i para. 70 ihop med smuts. Ej översatt till koks på Svenska. Hur var det nu, hade lysgasverk kommit igång och producerade koks vid den här tiden eller fick man importera? Koksen användes för att ge rökfri förbränning, först med eldstadsvalv i fyrboxen så kunde man mer framgångsrikt börja använda stenkol vilket ju har högre värmevärde men som ryker. (Även här kan ju dock gamla formuleringar hänga kvar.)
Dag B