Nytt försök med Strömstad godsbangård (Bana)

av A.Svenson, Blg, Tuesday, May 12, 2009, 11:47 (5775 dagar sedan)

Hej!

Jag gör ett nytt försök med en fråga som var mitt första inlägg på forumet. Jag hade då fått en fråga som nu har dykt upp igen. Förra gången fanns det ingen som ville bidra med någon uppgift men jag gör ett nytt försök efter som det under dessa fyra åren tillkommit många läsare/skribenter.

"[i]I min dagliga gärning som beredskapsplanerare vid Banverket får jag understundom en del frågor slussade till mig från fritidshistoriker och allmänt järnvägsintresserade. Ibland kan jag svara själv och ibland får jag ta hjälp av andra vänner och järnvägsmän man lärt känna under ett kvartssekel vid Statens Järnvägar (inte SJ AB) och Banverket.Nu har min uppskattade kamrat Morrgan tipsat mig om detta intressanta forum så nu hoppas jag på hjälp med följande fråga: När kom Strömstads godsbangård till och var bakgrunden godstrafikal eller av beredskapsskäl. Något spår i närheten skall ha benämnts Rådaspåret, var det ett industrispår eller gick det till en militär anläggning?Jag har inte tillgång till så gamla arkivhandlingar som kan svara på sådant här i Blg. De finns kvar i gamla SJ-arkivet eller har flyttats till riksarkivet. Några lämningar av något spår från Sgd såg jag aldrig under min tid som förare 1981-2001[/i]."

Med vänlig hälsning!
Anders Svenson

Nytt försök med Strömstad godsbangård

av Per Ljungberg, Tuesday, May 12, 2009, 15:14 (5775 dagar sedan) @ A.Svenson

Jag har inget svar, men stenindustrin och fisknäringen var ju betydande i Bohuslän förr och jag kan tänka mig att en del av det som producerades även transporterades på järnväg. Sedan var väl turister som åkte tåg till Strömstad ganska många. Jag vill minnas att det t.o.m var direktvagnar till Strömstad som kopplades av från snälltåg i Herrljunga (med Ub-lok) och sattes till i tåg mot Uddevalla-Strömstad. Är inte själva personbangården i Strömstad väldigt liten också? Så man behövde sannolikt ytterligare en bangård för att ställa upp vagnar på. Det var ju loktåg på den tiden.
Beträffande Ub-loket i Hr så kom det på morgonen från Falköping och gick tillbaka på kvällen. Förmodligen i lokalgodståg. Mina iakttagelser från Hr är från sommaren 1958.
PLj

Nytt försök med Strömstad godsbangård

av Staffan Myrenberg, Friday, May 15, 2009, 17:25 (5772 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Såvitt jag kan komma ihåg byggdes bangården Strömstad Myren åren runt 1962. Min fader arbetade på bantekniska byrån och svarade att det var beredskapsskäl som ledde till bangården. Jag kommer mest ihåg att det stod gamla o-vagnar uppställda på bangården. Någon vagnlasttrafik att tala om har jag inte sett.
När Skånska Cemengjuteriet byggde oljeplattformen i Strömstad lossades cementen i Skee och inte i Strömstad. Silon för cement stod kvar rätt länge efter det äventyret. Vattentornet i Skee revs omkring 1965. Det i Hällevadsholm stod mycket längre på andra sidan stationen.
Under åren 1949 till cirka 1967 åkte jag mycket tåg till Strömstad. Det gick direktvagnar från Stockholm till Strömstad via UVHJ.
I Strömstad fanns för det mesta några fiskvagnar med direkt efter loket. Det var Hs och H-vagnar. Därefter kom en resgodsvagn för styckegods och resgods. Om man studerar vykort finns viss vagnlasttrafik borta vid godsmagasinet på 1950 och 1960-talen. Persontågen drogs mest av D-lok men ibland förekom Hg-lok. Det verkade gå långsammare med Hg-loken. Tåget stoppade på alla stationerna och hållplatserna och en massa resgods lastades och lossades så resan till Uddevalla eller Göteborg tog tid.