Någon som har foto från Sthlm C innan 1925? (Byggnad)
Läst på lite och verkar som det var 1925 som spåren flyttades ut ifrån Sthlm C , så ifall nån kanske har ett foto och publishera från innan det hände skulle det uppskattas mycket.
av Mats J, Wednesday, May 13, 2009, 18:10 (5774 dagar sedan)
Läst på lite och verkar som det var 1925 som spåren flyttades ut ifrån Sthlm C , så ifall nån kanske har ett foto och publishera från innan det hände skulle det uppskattas mycket.
av Mattias Jansson , Wednesday, May 13, 2009, 20:16 (5774 dagar sedan) @ Mats J
Den här fanns i forumet för några månader sedan.
av Mats J, Wednesday, May 13, 2009, 21:35 (5774 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Tackar måste ha missat den men tänkte mer inne i hallen, ifall någon kan tänkas ha.
av tiosextiosju , Thursday, May 14, 2009, 01:01 (5774 dagar sedan) @ Mats J
Axel Swinhufvud på Karlavägen hade en sån bild som han sålde. Interiör banhallen. 1912 kanske
av Björn Rundqvist , Vallentuna, Thursday, May 14, 2009, 01:46 (5774 dagar sedan) @ tiosextiosju
Swinhuvuds lilla fotoaffär var ngt speciellt. Var finns hans samling nu? På stadsmuseum?
rnd
av Baloo, Thursday, May 14, 2009, 07:07 (5774 dagar sedan) @ Mats J
Ska tydligen vara från 1913... Den visar dessvärre bara en del av hallen. Kanske bidrar med något iaf! :-)
av Leif B, Thursday, May 14, 2009, 09:16 (5773 dagar sedan) @ Baloo
www.abc.se/~m10039/bygg/stock-2.gif[/link]]Ska tydligen vara från 1913...[/link] Den visar dessvärre bara en del av hallen. Kanske bidrar med något iaf! :-)
Bilden som Baloo länkade till
<a href="http://www.abc.se/~m10039/bygg/stock-2.gif"[/link]Bilden som Baloo länkade till[/link]
Men den bilden visar ju den "nya" hallen från 1926 - den som vi har kvar idag, så den kna inte vara från 1913.
Den gamla hallen innan dess hade ett mycket enklare tak med takås - och tågen höll till där inne då.
/Leif
av Leif B, Thursday, May 14, 2009, 09:27 (5773 dagar sedan) @ Leif B
Ska tydligen vara från 1913...[/link] Den visar dessvärre bara en del av hallen. Kanske bidrar med något iaf! :-)
Men den bilden visar ju den "nya" hallen från 1926 - den som vi har kvar idag, så den kna inte vara från 1913.
Den gamla hallen innan dess hade ett mycket enklare tak med takås - och tågen höll till där inne då.
/Leif
PS Jag får inte länkfunktionen att fungera - men prova med nedanstående länk så ska bilden kunna beskådas.
http://www.abc.se/~m10039/bygg/stock-2.gif
/Leif igen
av Mats J, Thursday, May 14, 2009, 15:23 (5773 dagar sedan) @ Leif B
Precis det hade varit roligt och se.
av Mattias Jansson , Thursday, May 14, 2009, 17:03 (5773 dagar sedan) @ Leif B
www.abc.se/~m10039/bygg/stock-2.gif[/link]]Ska tydligen vara från 1913...[/link] Den visar dessvärre bara en del av hallen. Kanske bidrar med något iaf! :-)
<a href="http://www.abc.se/~m10039/bygg/stock-2.gif"[/link]Bilden som Baloo länkade till[/link]Men den bilden visar ju den "nya" hallen från 1926 - den som vi har kvar idag, så den kna inte vara från 1913.
/Leif
Fast jag har blivit alltmer fundersam kring det där med att tågen skulle ha kört in i det som idag är stora hallen. Kan det inte föreligga ett smärre missförstånd? Jag menar så här: om man tittar på länkade bild som alltså är från ca 1920 så ser man såvitt jag kan se stationshusets spårsida, och FRAMFÖR det finns det en banhall vilken definitivt inte finns kvar idag. Är det inte troligare att det var i DEN hallen man körde in före 1925 snarare än i det som idag är stora hallen?
För det har jag länge tyckt låter väldigt konstigt, om inte annat för att man ändå aldrig någonsin kan ha kört därifrån söderut. Och det var trots allt helt klart det som var den viktigare riktningen redan 1871 när det hela öppnade. Varför skulle man ha byggt en maffig hall norrut, medan tågen söderut rimligtvis måste ha varit hänvisade till utomhusavgångar? Det stämmer liksom inte.
Sedan frågar jag mig var alla passagerarutrymen, väntsalar och annat fanns före 1925 om hela dagens hall var fylld av spår och perronger.
Kan det alltså inte vara så att det är hallen på nedanstående länkad bild som spökar när folk snackar om att man körde in i hallen före 1925? Det gjorde man ju bevisligen, men kanske inte i det som vi idag uppfattar som hallen...
OM det är som jag misstänker, att det där med tåg in i dagens huvudhall beror på ett missförstånd, så kan ju bilden inifrån stationshuset mycket väl vara från 1913.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=22648
av Ola Almquist, Thursday, May 14, 2009, 21:39 (5773 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Nu finns det visserligen en bok om Stockholms central (den har jag inte) där svaren troligen finns och det står kanske något i SJ:s jubileumsskrift från 1931 (den har jag inte tillgänglig just nu, och det välförsedda biblioteket i min närhet är stängt för dagen), men jag kan i alla fall bidra med denna länk:
Gå till år 1925. Dagens hall (med limträbågarna) ligger väl på platsen för banhallen.
Om Sveriges banhallar har Gunnar Sandin skrivit i Spår 1993. Där bör det också finnas något.
M.v.h.
Ola
av Leif B, Thursday, May 14, 2009, 22:10 (5773 dagar sedan) @ Mattias Jansson
Mycket var nog ändå så "konstigt". Jag har försökt sammanfatta historien nedan:
1871
====
När Stockholm C öppnade 1871 körde alla tåg - både söderifrån och norrifrån - genom banhallen. Det var den gamla banhallen med spetsigt tak. Väntsalar etc fanns i själva stationshuset, d v s bl a i nuvarande entréhallen mot Vasagaten (där Forex har ett växlingskontor nu) och norr därom där det bl a är boxar och internetcafé och söder därom där resaturangen ligger nu.
Se nedanstående karta från Rolfs Steens hemsida:
På detta foto från 1871 kan man skymta banhallen spetsiga tak bakom stationsbyggnaden.
1906
====
Efterhand som antalet tåg och resenärer ökade räckte inte utrymmet till och man byggde efterhand ut både antalet spår och utrymmet för resenärer, res- och ilgods m m. År 1906 hade de södergående tågen flyttat ut väster om banhallen och spåren inne hallen kapats av till säckspår. På så vis kunde södra delen av banhallen användas som gångyta för att sprida resenärerna till resp plattform och samtidigt givetvis som vänthall. Man har också byggt nya byggnader för ankommande och avgående ilgods på ömse sidor om stationshuset och på så viss frigjort utrymme i själva stationshuset.
Karta från 1906:
1920
====
År 1920 var principen likadan man trafiken hade ökat så genomgångsbangården hade fått ytterliggare två plattformsspår och växelpartiet vid Tegelbacken byggts om för högre kapacitet. På nedanstående karta från Gunnar Ekevings hemsida framgår också banhallens utsträckning. Man ser också en tunn linje inne i hallen som förmodligen är ett staket med spärrar där bara biljettinnehavare släpptes fram till avgående tåg.
Karta från 1920:
Trafiken fortsatte att öka och åren 1925-27 gjordes en större ombyggnad då Norra säcken flyttades norrut, ut ur banhallen. Den fick rakare och längre plattformar och rundgångsspår för lok mellan vissa spårpar. Under dessa år revs också banhallen och ersattes av den stora vänthall (med tunnformat tak) som vi känner till idag.
1927
====
Karta från 1927 med nya vänthallen:
Jag tackar Rolf och Gunnar från vars fina hemsidor jag lånat illustrationerna!
/Leif
Mer att läsa:
Sammanbindningsbanan på Rolf Stens hemsida
Wikipedia nämner banhallen och vänthallen.
Gunnar Ekevings stockholmssida
av WS, Saturday, May 16, 2009, 10:58 (5771 dagar sedan) @ Leif B
Mycket var nog ändå så "konstigt". Jag har försökt sammanfatta historien nedan:
1871
====
När Stockholm C öppnade 1871 körde alla tåg - både söderifrån och norrifrån - genom banhallen. Det var den gamla banhallen med spetsigt tak. Väntsalar etc fanns i själva stationshuset, d v s bl a i nuvarande entréhallen mot Vasagaten (där Forex har ett växlingskontor nu) och norr därom där det bl a är boxar och internetcafé och söder därom där resaturangen ligger nu.Se nedanstående karta från Rolfs Steens hemsida:
På detta foto från 1871 kan man skymta banhallen spetsiga tak bakom stationsbyggnaden.
1906
====
Efterhand som antalet tåg och resenärer ökade räckte inte utrymmet till och man byggde efterhand ut både antalet spår och utrymmet för resenärer, res- och ilgods m m. År 1906 hade de södergående tågen flyttat ut väster om banhallen och spåren inne hallen kapats av till säckspår. På så vis kunde södra delen av banhallen användas som gångyta för att sprida resenärerna till resp plattform och samtidigt givetvis som vänthall. Man har också byggt nya byggnader för ankommande och avgående ilgods på ömse sidor om stationshuset och på så viss frigjort utrymme i själva stationshuset.Karta från 1906:
1920
====
År 1920 var principen likadan man trafiken hade ökat så genomgångsbangården hade fått ytterliggare två plattformsspår och växelpartiet vid Tegelbacken byggts om för högre kapacitet. På nedanstående karta från Gunnar Ekevings hemsida framgår också banhallens utsträckning. Man ser också en tunn linje inne i hallen som förmodligen är ett staket med spärrar där bara biljettinnehavare släpptes fram till avgående tåg.Karta från 1920:
Trafiken fortsatte att öka och åren 1925-27 gjordes en större ombyggnad då Norra säcken flyttades norrut, ut ur banhallen. Den fick rakare och längre plattformar och rundgångsspår för lok mellan vissa spårpar. Under dessa år revs också banhallen och ersattes av den stora vänthall (med tunnformat tak) som vi känner till idag.
1927
====
Karta från 1927 med nya vänthallen:
Jag tackar Rolf och Gunnar från vars fina hemsidor jag lånat illustrationerna!
/LeifMer att läsa:
Sammanbindningsbanan på Rolf Stens hemsida
Wikipedia nämner banhallen och vänthallen.
Gunnar Ekevings stockholmssida
Ett mycket bra sammandrag över Centralens utformning
genom åren beträffande spårdragningar och banhallar :-) WS.
av Stefan Nilsson, Thursday, May 14, 2009, 15:54 (5773 dagar sedan) @ Mats J
Det går att söka på "centralstation" och andra sökord på:
- http://www.stockholmskallan.se/
- http://www.lansmuseum.a.se/bilder/index.cfm
- http://sl.se/Templates/FMS/FMS_photo_simple.aspx?id=3742
Har ingen aning om man hittar nån bild från gamla banhallen - och du har kanske redan testat där?
av Morshyttan, Thursday, May 14, 2009, 17:39 (5773 dagar sedan) @ Mats J
Ja det är väl ingen ideal bild, men ur albumet "sveriges statsbanors stationshus" från 1921 finns lite med av hallen:-)
i.a.f det bästa jag har att komma med;-) även om det inte är innefrån
staffan g imorshyttan till eder tjänst :-|:-) :-D
av tiosextiosju , Friday, May 15, 2009, 00:12 (5773 dagar sedan) @ Morshyttan
Intressant grej lite vid sidan av.
Då jag skulle skriva ihop en liten grej för Spår-04 om Lok-och vagnhallen i Tomteboda råkade jag snubbla på något som jag uppfattade som intressant - nämligen ett fysiskt samband mellan banhallen vid Stockholm Södra och förråds- och senare museihallen i Tm.
av Claes Thure Moberg, Friday, May 15, 2009, 17:26 (5772 dagar sedan) @ tiosextiosju
Tänk vad man kan lära sig av en sådan här tråd. Jag anser mig som tämligen välinformerad när det gäller "Stockholmiana" men jag har alltid trott att den stora Centralhallen ursprungligen har varit en riktig järnvägshall. Dvs jag har i min enfald trott att "once upon a time" så gick spåren inne under glastaket.
Men bara på ett par dagar har "Järnvägshistoriskt Forum" lärt mig att visst fanns det en hall som tågen gick i. Men den revs i mitten på 1920-talet när man byggde den nya Norra Bangården. Och så ersattes den av den nuvarande stora hallen.
Och det ursprungliga stationshuset står där än i dag. Och med denna kunskap i bakfickan kan man gå runt och föreställa sig hur det var en gång.
Fadern var ju droskis i stan från 1940-talet och framöver och han har berättat att då var det organisert nästan som två stationer i samma komplexet. Det var en droskstation vid tåg söderifrån och en vid tåg norrifrån. Med skilda ingångar och en massa skilda faciliteter. Men banhallen var ju långt före hans tid.