hallen - ett parallellspår (Byggnad)

av Claes Thure Moberg, Friday, May 15, 2009, 17:26 (5772 dagar sedan) @ tiosextiosju

Tänk vad man kan lära sig av en sådan här tråd. Jag anser mig som tämligen välinformerad när det gäller "Stockholmiana" men jag har alltid trott att den stora Centralhallen ursprungligen har varit en riktig järnvägshall. Dvs jag har i min enfald trott att "once upon a time" så gick spåren inne under glastaket.

Men bara på ett par dagar har "Järnvägshistoriskt Forum" lärt mig att visst fanns det en hall som tågen gick i. Men den revs i mitten på 1920-talet när man byggde den nya Norra Bangården. Och så ersattes den av den nuvarande stora hallen.

Och det ursprungliga stationshuset står där än i dag. Och med denna kunskap i bakfickan kan man gå runt och föreställa sig hur det var en gång.

Fadern var ju droskis i stan från 1940-talet och framöver och han har berättat att då var det organisert nästan som två stationer i samma komplexet. Det var en droskstation vid tåg söderifrån och en vid tåg norrifrån. Med skilda ingångar och en massa skilda faciliteter. Men banhallen var ju långt före hans tid.

Hela tråden: