OBS! Vi måste söka undantag från kravet om ATC!!! (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Ami, Wednesday, May 20, 2009, 13:59 (5674 dagar sedan)

Hejsan,
Transportstyrelsen har i dagarna skickat ut följande brev:

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Jarnvag/JTF/undantag_fran_jtf_atc_090520.pdf

Jag hoppas att ni har uppmärksammat detta!

Kravet baseras på JTF bilaga 8 H, 1.3 - andra punkten.

Detta innebär att alla ni som kör på BVs järnvägsnät utan ATC måste söka
dispens snarast!

Det innebär även, vad jag kan se, att om vi genomför ett arrangemang får vi
vi köra 200 km i en riktning, övriga färder, t ex att dra en vagn till
verkstad eller liknande är det 50 km i en riktning som gäller!

/Ami

OBS! Vi måste söka undantag från kravet om ATC!!!

av nicke, Wednesday, May 20, 2009, 17:06 (5673 dagar sedan) @ Ami

Innebär detta slutet för "Mälaren runt" som NJM och SÅS genomför varje år!? Eller kan "...200 km i en riktning" vridas och vändas på? Vi byter ju riktning efter halva sträckan, dock inte samma väg tillbaka, men likväl hemmåt...:-D

OBS! Vi måste söka undantag från kravet om ATC!!!

av morrgan, Wednesday, May 20, 2009, 17:16 (5673 dagar sedan) @ nicke

Innebär detta slutet för "Mälaren runt" som NJM och SÅS genomför varje år!? Eller kan "...200 km i en riktning" vridas och vändas på? Vi byter ju riktning efter halva sträckan, dock inte samma väg tillbaka, men likväl hemmåt...:-D

Mitt svar är att man skall inte ställa frågor som myndigheten inte vill ha, för då slipper myndigheten svara. Kör på som vanligt enligt den hävd som råder, tills myndigheten säger något annorlunda.
Nu kan de järnvägsföretag det gäller få en allmän dispens från något som inte gäller, det kanske krisar sig 1.1.2011 men det får vi ta då.

morrgan

Instämmer med föregående

av Carl-Erik Olsson @, 08, Wednesday, May 20, 2009, 17:45 (5673 dagar sedan) @ morrgan

Innebär detta slutet för "Mälaren runt" som NJM och SÅS genomför varje år!? Eller kan "...200 km i en riktning" vridas och vändas på? Vi byter ju riktning efter halva sträckan, dock inte samma väg tillbaka, men likväl hemmåt...:-D


Mitt svar är att man skall inte ställa frågor som myndigheten inte vill ha, för då slipper myndigheten svara. Kör på som vanligt enligt den hävd som råder, tills myndigheten säger något annorlunda.
Nu kan de järnvägsföretag det gäller få en allmän dispens från något som inte gäller, det kanske krisar sig 1.1.2011 men det får vi ta då.

morrgan

Jag tänkte nyss svara ungefär på samma sätt som morrgan, som uppenbarligen hann före. Som byråkrat själv är man ju tacksam för frågor man slipper, för då slipper man ju också fundera ut svar.
Men jag funderar på var den där 20-milsgränsen egentligen kommer ifrån. Jag har för mig att det någon gång tidigare stod 25 mil, som av någon anledning ändrades till 20 i SJF 010.19 för att samordna några föreskrifter, vilka dessa nu kan ha varit. Kanske var det på SJF 690-tiden, men vad kan det ha varit för något mer som man skulle samordna med då?
Dåvarande myndigheten, om det var SJ, eller om J hade hunnit bildas då, verkar ju inte ha tagit hänsyn till något mer än just körsträckan enkel resa.
Riskbedömning värd namnet finns däremot t ex i den utredning om ATC som har tagits fram i JHRF-regi och som väl vi alla i veterantågsbranschen (duger detta uttryck då, om vi nu händelsevis inte skulle råka vara tillräckligt "museala"?) har tagit del av och i vissa fall säkert har utnyttjat i våra egna föreskrifter. Den utnyttjas ju dessutom i JHRF-svaret på det ATC-kravförslag som gick ut på remiss i vintras, men som tydligen inte har officiellt kommenterats.
/CEO, km-räknare hos SÅS

Instämmer med föregående

av morrgan, Wednesday, May 20, 2009, 18:01 (5673 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Innebär detta slutet för "Mälaren runt" som NJM och SÅS genomför varje år!? Eller kan "...200 km i en riktning" vridas och vändas på? Vi byter ju riktning efter halva sträckan, dock inte samma väg tillbaka, men likväl hemmåt...:-D


Mitt svar är att man skall inte ställa frågor som myndigheten inte vill ha, för då slipper myndigheten svara. Kör på som vanligt enligt den hävd som råder, tills myndigheten säger något annorlunda.
Nu kan de järnvägsföretag det gäller få en allmän dispens från något som inte gäller, det kanske krisar sig 1.1.2011 men det får vi ta då.

morrgan


Jag tänkte nyss svara ungefär på samma sätt som morrgan, som uppenbarligen hann före. Som byråkrat själv är man ju tacksam för frågor man slipper, för då slipper man ju också fundera ut svar.
Men jag funderar på var den där 20-milsgränsen egentligen kommer ifrån. Jag har för mig att det någon gång tidigare stod 25 mil, som av någon anledning ändrades till 20 i SJF 010.19 för att samordna några föreskrifter, vilka dessa nu kan ha varit. Kanske var det på SJF 690-tiden, men vad kan det ha varit för något mer som man skulle samordna med då?
Dåvarande myndigheten, om det var SJ, eller om J hade hunnit bildas då, verkar ju inte ha tagit hänsyn till något mer än just körsträckan enkel resa.
Riskbedömning värd namnet finns däremot t ex i den utredning om ATC som har tagits fram i JHRF-regi och som väl vi alla i veterantågsbranschen (duger detta uttryck då, om vi nu händelsevis inte skulle råka vara tillräckligt "museala"?) har tagit del av och i vissa fall säkert har utnyttjat i våra egna föreskrifter. Den utnyttjas ju dessutom i JHRF-svaret på det ATC-kravförslag som gick ut på remiss i vintras, men som tydligen inte har officiellt kommenterats.
/CEO, km-räknare hos SÅS

Det där med 20-mils gräns vill jag med bestämdhet hävda att då klarar man att köra gammelt tåg utan ATC från Stockholm till Gävle och åter. Detta är grunden till det beslut man tog på SJ när det begav sig och som vi får leva med än idag.

morrgan

Fyndigt!

av Johan Vinberg, Bromsten, Wednesday, May 20, 2009, 18:47 (5673 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Riskbedömning värd namnet finns däremot t ex i den utredning om ATC som har tagits fram i JHRF-regi och som väl vi alla i veterantågsbranschen (duger detta uttryck då, om vi nu händelsevis inte skulle råka vara tillräckligt "museala"?) har tagit del av och i vissa fall säkert har utnyttjat i våra egna föreskrifter.

Fyndig och kul side-kick! :-D

Hilsen
Johan

OBS! Vi måste söka undantag från kravet om ATC!!!

av Micke Carlsson., Friday, May 22, 2009, 09:58 (5672 dagar sedan) @ nicke

200-kmgränsen är inga problem på den körningen, begränsningen gäller f ö redan idag för de allra flesta av oss (som har lagt ett häng på en äldre 010.19). Det nya är som ami säger att man måste söka en dispens för att få fortsätta på samma sätt.

"Bort" och "hem" behöver inte gå på samma sträckor, grödinge ena hållet, gamla banan andra hållet t ex. Eller norr om mälaren ut, söder om mälaren hem. Nema problema.

OBS! Vi måste söka undantag från kravet om ATC!!!

av HP, Wednesday, May 20, 2009, 18:49 (5673 dagar sedan) @ Ami

Ja, det var tusan. Trodde det skulle vara lugnt ett år eller så nu.

Problemet som nu en del kommer att drabbas av är 50 km-gränsen vid tåg utan resande, med andra ord behövliga transport- och tomkörningar.

Torde väl drabba främst de som ej har ATC-lok, men samtidigt ett transportbehov utanför resandetågen.

Konstaterar Henrik Reuterdahl

OBS! Vi måste söka undantag från kravet om ATC!!!

av Lå4p, Wednesday, May 20, 2009, 19:20 (5673 dagar sedan) @ HP

Ja egentligen är vi tillbaka till ruta 1 från i vintras....
Hur kom man nu på detta?
Biter man sig i tummen om det skulle uppstå behov av hjälplok och företag inte redan har dispans??

Konstigt är det iaf men samtidigt säger ju bilaga 8 inget om undantag för fordon som helt saknar ATC...en miss i planeringen? ;o))

Ursäkta....

av Johan Vinberg, Bromsten, Wednesday, May 20, 2009, 19:28 (5673 dagar sedan) @ HP

...en utomståendes fundering.

För ett antal år sedan var jag på Fedecrailmöte i Leiden (NL).
Där diskuterades bland annat möjligheten att bilda en "mutual" (försäkringskooperativ).
Hur gör då en "mutual" (ty sådana finns i andra sammanhang t.ex. inom den kommersiella sjöfarten) när den skulle göra en riskbedöming.

Jo - då anlitar man en professionell men fristående riskanalys firma. En sådan fanns med på mötet i Leiden. AON http://www.aon.com/risk-services/enterprise-risk-mgmt.jsp , nederländsk firma men med kontor i hela Europa. Detta företag har som en av tre kärnverksamheter att riskanalysera inom transportsektorn(även järnvägar).

Är det inte dags för JHRF att i detta lägge kosta på en risk-utredning från en proffsfirma typ AON, som förhoppningsvis kan mala ner argumenten kring 50 km/h och 200 km max.sträcka?

Jag har ingen aning om vem som gjor den riskanalys som står omnämnd i tråden ovan. Men jag inbillar mig att det smäller högt med en erfaren firma (typ AON) där man har ett hundratal referenser och säkerligen också kompetenser att peka på.
Inom den gammeltågsbranschen har vi ju annars en tradition att "vi kan klara detta själv" (både av ekonomiska och prestigfyllda skäl). Men låt inte detta "tänk" stå ifägen för att åtminstonde ta in en offert från AON och någon motsvarande firma. :-)

...rekommenderar
Johan

Ursäkta....

av Anders Svensson @, Wednesday, May 20, 2009, 19:49 (5673 dagar sedan) @ Johan Vinberg

...

Jag har ingen aning om vem som gjort den riskanalys som står omnämnd i tråden ovan. ...

Det var Sven Fredén. //Anders

Ursäkta....

av Kritiker, Thursday, May 21, 2009, 00:13 (5673 dagar sedan) @ Johan Vinberg

Är det inte dags för JHRF att i detta lägge kosta på en risk-utredning från en proffsfirma typ AON, som förhoppningsvis kan mala ner argumenten kring 50 km/h och 200 km max.sträcka?

Jo, men möjligtvis till priset av att endast en ännu kortare sträcka visar sig acceptabel...

OBS! Vi måste söka undantag från kravet om ATC!!!

av J Hjelm, Wednesday, May 20, 2009, 22:40 (5673 dagar sedan) @ HP

Ja, det var tusan. Trodde det skulle vara lugnt ett år eller så nu.

Problemet som nu en del kommer att drabbas av är 50 km-gränsen vid tåg utan resande, med andra ord behövliga transport- och tomkörningar.

Torde väl drabba främst de som ej har ATC-lok, men samtidigt ett transportbehov utanför resandetågen.

Konstaterar Henrik Reuterdahl

Och Banverket produktion ;-)

OBS! Vi måste söka undantag från kravet om ATC!!!

av GT, Wednesday, May 20, 2009, 21:30 (5673 dagar sedan) @ Ami

Står ju inte under vilken tidsperiod detta gäller. Efter 200km kan man då avsluta färden med ett uppehåll och sedan påbörja en ny på 200km???

OBS! Vi måste söka undantag från kravet om ATC!!!

av morrgan, Wednesday, May 20, 2009, 21:44 (5673 dagar sedan) @ GT

Står ju inte under vilken tidsperiod detta gäller. Efter 200km kan man då avsluta färden med ett uppehåll och sedan påbörja en ny på 200km???

Typiska sådana här spekulationer är något man inte behöver spekulera i eller på något sätt söka någon förklaring till. Sitt still på tåget och ställ inte frågor som ingen vill ha eller mindre svara på.
morrgan

Observera även!

av J Hjelm, Wednesday, May 20, 2009, 22:47 (5673 dagar sedan) @ Ami

...att Tps på ett "snyggt" sätt nu infört den föreskrift som var på förslag tidigare i år men som Tps valde att skjuta upp då underlaget var för dåligt underbyggt och kritiken från branschen var allt för stor.
Man hävdar i och för sig inte att det är en föreskrift men ordalydelsen är identisk med vad som då föreslogs!