70-tal i färg: Nedlagd infartssignal. (Bana)
Nedför mot Ljusfallshammar(Hjortkvarn-Finspång).
Foto den 20 april 1975
av JöL, Friday, February 29, 2008, 19:30 (6123 dagar sedan)
Nedför mot Ljusfallshammar(Hjortkvarn-Finspång).
Foto den 20 april 1975
av JöL, Friday, February 29, 2008, 19:32 (6123 dagar sedan) @ JöL
En vagnslast står och väntar på vardagen.
Foto i Ljusfallshammar den 20 april 1975.
av Stefan Nilsson, Friday, February 29, 2008, 21:29 (6123 dagar sedan) @ JöL
Hm. Udda dragfordon får man väl säga...
(Ursäkta! Kunde inte låta bli. ;-))
Roliga bilder från fascinerande banor!
av P.E, Friday, February 29, 2008, 21:35 (6123 dagar sedan) @ JöL
N4p3161 med lgt7722 väntar på att förbigås av 1601Y Öb-NrÖ och 1602Y NrÖ-Öb, som möttes i Prästköp. Loket hade tydligen dubbla koppelanordningar.
av Karlsson, Friday, February 29, 2008, 23:57 (6123 dagar sedan) @ P.E
Skruvkopplet och motsvarande krok på sidorna av klemmingkopplet användes för att få en mindre ryckig gång. Det fanns även varainter där själva klemmingkopplet utfördes spännbart med hjälp av en skruv.
av Kurt Möller, Saturday, March 01, 2008, 12:35 (6122 dagar sedan) @ Karlsson
Skruvkopplet och motsvarande krok på sidorna av klemmingkopplet användes för att få en mindre ryckig gång.
Installerades på en hel del passvagnar + en del lok...
...Det fanns även varianter där själva klemmingkopplet utfördes spännbart med hjälp av en skruv.
Yes. Så även med hästskokoppel! = Avståndet från koppeltapp till stötplan kunde varieras = mindre glapp i "kringlorna".
av Karlsson, Saturday, March 01, 2008, 14:46 (6122 dagar sedan) @ Kurt Möller
Skruvkopplet och motsvarande krok på sidorna av klemmingkopplet användes för att få en mindre ryckig gång.
Installerades på en hel del passvagnar + en del lok...
Spännbara koppel av olika slag förekom även på godsvagnar.