70-tal i färg: Nedlagd infartssignal. (Bana)
Nedför mot Ljusfallshammar(Hjortkvarn-Finspång).
Foto den 20 april 1975
Nedför mot Ljusfallshammar(Hjortkvarn-Finspång).
Foto den 20 april 1975
En vagnslast står och väntar på vardagen.
Foto i Ljusfallshammar den 20 april 1975.
Hm. Udda dragfordon får man väl säga...
(Ursäkta! Kunde inte låta bli. ;-))
Roliga bilder från fascinerande banor!
N4p3161 med lgt7722 väntar på att förbigås av 1601Y Öb-NrÖ och 1602Y NrÖ-Öb, som möttes i Prästköp. Loket hade tydligen dubbla koppelanordningar.
Skruvkopplet och motsvarande krok på sidorna av klemmingkopplet användes för att få en mindre ryckig gång. Det fanns även varainter där själva klemmingkopplet utfördes spännbart med hjälp av en skruv.
Skruvkopplet och motsvarande krok på sidorna av klemmingkopplet användes för att få en mindre ryckig gång.
Installerades på en hel del passvagnar + en del lok...
...Det fanns även varianter där själva klemmingkopplet utfördes spännbart med hjälp av en skruv.
Yes. Så även med hästskokoppel! = Avståndet från koppeltapp till stötplan kunde varieras = mindre glapp i "kringlorna".
Skruvkopplet och motsvarande krok på sidorna av klemmingkopplet användes för att få en mindre ryckig gång.
Installerades på en hel del passvagnar + en del lok...
Spännbara koppel av olika slag förekom även på godsvagnar.