Svensk sovvagn i trafik till Polen? (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Tuesday, May 26, 2009, 21:02 (5751 dagar sedan)

Sedan tidigare känner jag till att några (tre tror jag, har just nu inte tillgång till mina anteckningar) svenska sovvagnar såldes till Polska statsbanorna efter krigsslutet 1945. Jag har sett bilder av vagnarna i Polsk märkning och i trafik mellan Sverige och Polen. Nu blev jag konfunderad när jag hittar två bilder i JVM databas (Jvm KBDB01554 och 01555) där den avbildade vagnen är märkt med destinationsskylt "Stockholm C - Trelleborg F - Odra - Warszawa" men har på på rambalken märkningen "Sverige / Schweden". Detta skulle rimligen betyda att Sverige bidragit med vagnar i den tidigare nämnda trafiken, något som är nytt för mig. Kan någon bekräfta att Svenska sovvagnar trafikerat Stockholm - Warszawa eller kan vagnen vara felmärkt?

Ola Ahlström
Malmö

Svensk sovvagn i trafik till Polen?

av Niklas Bygdestam, Tuesday, May 26, 2009, 21:55 (5751 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Sedan tidigare känner jag till att några (tre tror jag, har just nu inte tillgång till mina anteckningar) svenska sovvagnar såldes till Polska statsbanorna efter krigsslutet 1945. Jag har sett bilder av vagnarna i Polsk märkning och i trafik mellan Sverige och Polen. Nu blev jag konfunderad när jag hittar två bilder i JVM databas (Jvm KBDB01554 och 01555) där den avbildade vagnen är märkt med destinationsskylt "Stockholm C - Trelleborg F - Odra - Warszawa" men har på på rambalken märkningen "Sverige / Schweden". Detta skulle rimligen betyda att Sverige bidragit med vagnar i den tidigare nämnda trafiken, något som är nytt för mig. Kan någon bekräfta att Svenska sovvagnar trafikerat Stockholm - Warszawa eller kan vagnen vara felmärkt?

Ola Ahlström
Malmö

Direkt efter krigsslutet kördes tågfärjetrafik till Gdynia istället för Sassnitz. Denna trafik var provisorisk och som jag förstått saken aldrig tänkt att bli permanent. Detta provisorium berodde på att det tyska järnvägsnätet efter andra världskriget hade blivit så förstört att det var svårt att ha trafik på detta hur som helst. Därför lät man tillfälligt trafik till Polen ersätta trafiken till Tyskland tills banorna i Tyskland hade reparerats så pass att de gick att köra på igen

Det gick svenska vagnar i denna trafik. Man körde dels med de gamla så kallade Sassnitzvagnarna litt Ao2 på denna trafik. Men också de betydligt modernare vagnarna som då hette ACo2c eller som vi är mer vana att de heter WL11 och WL12 användes i trafik till Polen. Det finns bilder på SJ-vagnar när de rullar i Polen

Svensk sovvagn i trafik till Polen?

av Ola Ahlström, Tuesday, May 26, 2009, 22:53 (5750 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Tack för svaret och det genererar en ny fråga.

Jag har bestämt för mig att jag har en bild av dessa vagnar men då i Polsk ägo. Det skulle vara en av de vagnar som Polska statsbanorna köpte begagnade. Det intressanta med bilden är att den tydligen är tagen i Sverige och kan då betyda två saker. Antingen bidrog Polen med sovvagnar i tarfiken mellan Sverige och Polen eller så är vagnen under leverans till polen. Kommentarer/synpunkter?

/Ola

Svensk sovvagn i trafik till Polen?

av Niklas Bygdestam, Tuesday, May 26, 2009, 23:18 (5750 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Tack för svaret och det genererar en ny fråga.

Jag har bestämt för mig att jag har en bild av dessa vagnar men då i Polsk ägo. Det skulle vara en av de vagnar som Polska statsbanorna köpte begagnade. Det intressanta med bilden är att den tydligen är tagen i Sverige och kan då betyda två saker. Antingen bidrog Polen med sovvagnar i tarfiken mellan Sverige och Polen eller så är vagnen under leverans till polen. Kommentarer/synpunkter?

/Ola

Tyvärr sitter jag inte med nummer precis nu. Men ett par SJ-vagnar ska ha sålts eller övertagits av PKP. Det ska ha varit den äldre vagnstypen som användes för internationell trafik. Har för mig att det var ett par Ao2-vagnar som PKP tog över. Det fanns två generationer Ao2. Dels 1909 års typ (Ao2a) och dels 1914 års typ (Ao2b). Har för mig att det var vagnar av 1914 års typ (Ao2b) det rörde sig om här

Men jag kan ha fel nu om vissa sakuppgifter så om någon har rätt uppgifter så rätta mig gärna. Det var nämligen länge sedan sist som jag läste om detta så jag kan minnas fel på någon punkt

Svensk sovvagn i trafik till Polen?

av Ola Ahlström, Wednesday, May 27, 2009, 07:36 (5750 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

"Har för mig att det var vagnar av 1914 års typ (Ao2b) det rörde sig om här"

Jag har för mig samma sak, men det jag nu undrar över var om dessa vagnar, nu i Polsk ägo, som gick i trafiken mellam Sverige och Polen?

/Ola

Svensk sovvagn i trafik till Polen?

av Thor Bjerke @, Hamar, Norge, Wednesday, May 27, 2009, 08:49 (5750 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Jeg har ikke oversikt over de svenske vognløpene, men en slik sovevogn ble også brukt i trafikk melom Oslo og Praha i regi av de polske statsbaners sovevognselskap, PKP-Orbis. Kommunikasjonsministeriet i Warzawa foreslo på kjøreplankonferansen i Istanbul i 1947 å kjøre en slik vogn mellom Oslo og Wien. Vognen skulle ferges over fra Trelleborg til Odra Port og fremføres i «Balt-Orient-Express» gjennom Polen og Tsjekkoslovakia. I stedet for Wien ble Praha endestasjon. Vognen skal ha vært en brukt SJ-vogn som tidligere hadde gått mellom Göteborg og Warzawa. På den neste kjøreplankonferansen ville polakkene forlenge vognløpet helt til Svilengrad, grensestasjonen mellom Bulgaria og Tyrkia. NSB foreslo å innstille vognen på grunn av liten trafikk, blant annet på grunn av valutavanskeligheter. Gjennomsnittlig antall solgte soveplasser mellom Oslo og Trelleborg for tiden mai -august 1948 var én på 2. klasse og tre på 3. klasse, og de fleste av disse var lokalreisende mellom Malmö og Oslo. Resultatet ble at vognen ble innstilt. Jeg mener at det ble kjørt direkte vogn mellom Stockholm og Svilengrad en periode.

PKP WLABc 2001 - 2003 = SJ ACo2c 2390, 2418 och 2419.

av BD, Wednesday, May 27, 2009, 10:16 (5750 dagar sedan) @ Thor Bjerke

PKP WLABc 2001 - 2003 = SJ ACo2c 2390, 2418 och 2419.
Ommärkning skedde i Sverige enligt skiss S-1675

PKP WLABc 2001 - 2003 = SJ ACo2a 2390, 2418 och 2419.

av Thomas Tell, Wednesday, May 27, 2009, 11:37 (5750 dagar sedan) @ BD

PKP WLABc 2001 - 2003 = SJ ACo2c 2390, 2418 och 2419.
Ommärkning skedde i Sverige enligt skiss S-1675

ACo2c var stålvagnarna från 30-talet. ACo2a är rätt littera.

Ett datum för försäljning till PKP är 6/6 1947.
I skrivelse till distriktschefen vid II distriktet 25 april 1947 meddelas att "järnvägsstyrelsen har genom Kungl. brev den 28 mars 1947 bemyndigats att till polska staten försälja sovvagnarna ACo2a nr 2390, 2418 och 2419". Vagnarna hade vid revision inför försäljningen i oktober resp. november 1946 boggierna m07 2226 och 2229, 2277 och 2850 resp 2387 och 2852.
"Styrelsen får påpeka, att under den tid, vagnarna gå i trafik med Sverige, skola desamma behandlas som främmande järnvägsförvaltningars vagnar och byte av boggier eller axlar får icke ske, utan maskintekniska byråns medgivande i förväg."

Det sista visar ju att vagnarna trafikerade Sverige.

Drifttjänststatistik 1947
talar om att "den 22 maj (från Sverige) utbyttes i förbindelsen Stockholm-Warsawa den svenska 1, 2 klass sovvagnen mot en polsk (f.d. svensk) 1, 2, 3 klass sovvagn och i förbindelsen Göteborg-Warsawa den polska 1, 2, 3 klass sovvagnen mot en 1, 2 klass sovvagn. Den 31 juli (från Sverige)m indrogs 1, 2 klass sovvagnen Göteborg-Warsawa och ersattes med en polsk 1, 2, 3 klass sovvagn Göteborg-Praha över Poznan-Miedzylesie. Samtidigt utbyttes i förbindelsen Stockholm-Warsawa den polska sovvagnen mot en svensk sovvagn.
Den 2 oktober (från Sverige) ersattes i förbindelsen Stockholm-Warsawa den svenska 1, 2 klass sovvagnen med en svensk 1, 2, 3 klass sovvagn."

De polska f.d. svenska sovvagnarna gick enligt detta endast 22 maj till 31 juli. Åren därefter nämns inte de f.d. svenska vagnarna.
/tell

PKP WLABc 2001 - 2003 = SJ ACo2a 2390, 2418 och 2419.

av Ola Ahlström, Malmö, Sunday, May 31, 2009, 10:21 (5746 dagar sedan) @ Thomas Tell

"De polska f.d. svenska sovvagnarna gick enligt detta endast 22 maj till 31 juli. Åren därefter nämns inte de f.d. svenska vagnarna."

Hittade så fotot jag tänkte på. Bilden visar tydligt en av vagnarna (fd ACo1 2390, 2418 eller 2419) och bildtexten påbaksidan säger "Trelleborg 1948". Detta skulle då tala för att trafiken fortgick även 1948 (om anteckningen inte är en felskrivning).

/Ola

PKP WLABc 2001 - 2003 = SJ ACo2a 2390, 2418 och 2419.

av Thomas Tell, Sunday, May 31, 2009, 11:20 (5746 dagar sedan) @ Ola Ahlström

"De polska f.d. svenska sovvagnarna gick enligt detta endast 22 maj till 31 juli. Åren därefter nämns inte de f.d. svenska vagnarna."

Hittade så fotot jag tänkte på. Bilden visar tydligt en av vagnarna (fd ACo1 2390, 2418 eller 2419) och bildtexten påbaksidan säger "Trelleborg 1948". Detta skulle då tala för att trafiken fortgick även 1948 (om anteckningen inte är en felskrivning).

/Ola

Jag borde skrivit lite tydligare.
Åren efter står det om trafiken till Polen med man skriver inte "f.d. svenska" som man gjorde året vagnarna såldes. Det framkommer inte vilken vagntyp men från vilket land vagnarna kommer.
/tell

PKP WLABc 2001 - 2003 = SJ ACo2a 2390, 2418 och 2419.

av Matz Lonnedal Risberg, Tuesday, May 07, 2013, 08:52 (4309 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Sovvagnar Stockholm-Warszawa överfördes på KONUNG GUSTAF V och DROTTNING VICTORIA Trelleborg-Gdynia 1946-48 och Trelleborg-Odra Port 1948-53, liksom en massa andra direkta sovagnar till Kontinenten, se min bok "Fra LILLEBÆLT til SKÅNE". På färjelederna gick även STARKE och KOPERNIK, men dessa överörde ej personvagnar.

PKP WLABc 2001 - 2003 = SJ ACo2a 2390, 2418 och 2419.

av Niklas Bygdestam, Tuesday, June 02, 2009, 08:51 (5744 dagar sedan) @ Thomas Tell

"Styrelsen får påpeka, att under den tid, vagnarna gå i trafik med Sverige, skola desamma behandlas som främmande järnvägsförvaltningars vagnar och byte av boggier eller axlar får icke ske, utan maskintekniska byråns medgivande i förväg."

Ett påpekande som är rätt kul att se. När ett fordon byter nationalitet och gästar sitt gamla hemland så betraktas ändå fordonet som tillhörande det nuvarande hemlandet. I Sverige finns just nu några fd tyska personvagnar och dessa ska betraktas som svenska idag som exempel. Samma sak gällde givetvis de här sovvagnarna. Det här påpekandet hade man väl just för om vagnarna skulle rulla i Sverige och behov av service kunde uppstå. Trots att vagnarna givetvis var ommärkta till PKP med polska nummer och littera så kunde svensk järnvägspersonal uppleva vagnarna som svenska och om vagnarna behövde service så kunde de se att de alldeles normala svenska reservdelarna säkert passade in på vagnarna. Så det var väl därför det här påpekandet behövdes för att markera att vagnarna inte längre räknades som svenska utan var lika utländska som andra utländska vagnar som trafikerade det svenska järnvägsnätet

Efter en tid kan man också undra om allt svenskt fanns kvar i vagnarna. PKP kan mycket väl efter en tid ha förpolskat vagnarna för att underlätta underhåll i Polen. Eftersom vagnarna tillhörde PKP så kan det ha blivit enklare att byta ut vissa för Polen udda svenska detaljer mot polska detaljer som stämde med deras standard istället