På ULJ:s Thor plockades alla takstag ur för ca 15 år sen efter en torrkokning. Demonteringe gjorde undertecknad med skärbrännare, vilket enligt mitt förmenade är det absolut bästa verktyget. I vattenrummet skär man av takstagen jäms med plåten på ytter och innerfyrboxen. I innerfyrboxen (om den är av koppar) kan man sen skära sig ett starthål genomom stumpen så att skärsprutet har ngonstans att ta vägen och därefter läggar man tre snitt, ca 3-5 mm breda från hålet ända ut till gängorna. Skärningen får inte ske för fjösigt och långsamt, då hinner kopparplåten smälta i hålkanten, även om den inte kan skäras bort. De tre bitarna av staget kan sen knackas ur med hammare och dorn. I ytterfyrboxen som är av stål måste man borra starthålet (6mm) för skärbrännaren, risken är för stor för "snedtändning" om man försöker skära sig genom stumpen här eftersom skärningen kan fortplanta sig ut i själva fyrboxen. För att få ut stumpen ur ytterfyrboxen förfares lika som med stumparna i innerfyrboxen, dvs skära tre snitt ut mot sidorna, men här gäller det att verkligen skära med kirurgisk precition. Det går att skära ur stag mot stålbox, men man måste hitta den optimala avvägningen mellan tempratur, gastryck på syret och skärhastighet. Ofta finns det ett tunt rostlager mellan gängan i hålet och skruven som gör att värmeavledningen är tillräckligt låg för att stålet i hålet inte skall tända. Det blir mer jobb med hammare och dorn i denna del eftersom skärningen många gånger inte har skurit igenom alla gängdelar. Ofta får man knacka loss de tre delarna från hålet och sen gå på med brännaren en gång till för att dela på dem så att det är möjligt att få bort delarna.
Skicket på skärbrännaren och gastrycket är väldigt kitsligt, det enda som gäller är ett abslout nytt oanvänt munstycke, avpassat för de godstjocklekar som gäller (25-30 mm)och gastrycket injusterat enligt tillverkarens rekomendationer. På ett så stort jobb som 200 takstag bör det gå åt 2-3 munstycken. Det kan även rekomenderas att tänka på arbetarnas klädsel, att ligga inne i vattenrummet och skära av stag genererar en hel del slaggsprut som har en otrolig förmåga att stutsa tillbaka på operatören...
Lämpligen görs jobbet i delar för att inte taket skall röra på sig, alternativt monteras enstaka tillfälliga stag av tex M24 gängstång med dubbla muttrar på var sida om var plåt. Takstagen är ju samgängade mellan båda plåtarna så plåtavståndet får inte förändras. Takstagshål gängas med gängtappar som är ca 1 meter långa och finns för flertalet diamtetrar i mm, alla dock med 11 gängor per tum. Det finns flera museijärnvägar som har sådana gängtappar i sina förråd.
Det borde gå att svetsa de nya stagen vid ytterfyrboxen, men nitning (efter värming med stor gassvets) är en enkel och beprövad metod. Stagen kan med fördel tillverkas med eldsidans utkragning redan från fabrik, och stagen monteras då innifrån. Stag med förgjort huvud bör sticka ut ca 30-40 mm på ytterfyrboxsidan, då detta är enda platsen där man kan komma åt att dra åt dessa med hjälp av rörtång (alt. kan man 4-kant fräsa denna ände och använda hylsa)
/Per