Spårteknik som jag inte hört mycket om tidigare.... (Bana)

av Håkan Zaar ⌂ @, Sundsvall, Friday, May 29, 2009, 12:49 (5758 dagar sedan)

Känner någon till mer om denna typ av spår?

Bild kanske, för jag hittar inga bilder på det efter ett par dagars sökning och mailande. (Man borde ha kollat här först...)

Här spårade jag upp det...

Info om spårmaterielen

Det finns i samma nummer av tidskriften en omfattande redogörelse över modifieringarna som gjordes inför eller under produktionen av tyska BR52.

/Håkan

Spårteknik som jag inte hört mycket om tidigare....

av BD, Friday, May 29, 2009, 13:24 (5758 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Är det ungefär som att lägga ut vägräcksprofiler på marken och använda dem som stickspår? Det är ju för att ställa upp vagnar för lossning och eventuell lastning.

av BD, Friday, May 29, 2009, 18:05 (5758 dagar sedan) @ BD

Ställde frågan i Drehscheibe och bl a följande har influtit och som bestyrker min förmodan

"Ich deute den Text so, daß aufgrund Knappheit an Abstellgleisen einfach "channel irons" -> Larssen-Pfähle ungefähr im Abstand der Spurweite auf dem gefrorenen Boden ausgelegt wurden, sodaß die Eisenbahnräder auf ihren Spurkränzen innerhalb des U rollen konnten.
Auf jeden Fall einfacher, als die Waggons einfach so über eine Wiese zu ziehen, wobei der Korrespondent mit Verweis auf die Frühjahrs(Schlamm-)periode eine dann erforderliche Unterstützung der Larssen-Pfähle mit Schotter vermutet. "

Drehscheibe

av Kurt G. Möller @, Sthlm, Friday, May 29, 2009, 20:11 (5758 dagar sedan) @ BD

Tekniskt sett alltså en allmänt undermålig lösning - förutsatt att man inte enbart använde den vintertid, på frusen mark...

Själva idén att ibland låta spårfordon löpa på flänsarna är ju inte ny - t ex spårvägarnas hjälpvagnar hissade upp urspårade vagnar några centimeter bara, och hasade dom sen sidledes i spår m h a vanliga plåtar...!

av Per Ljungberg, Saturday, May 30, 2009, 07:58 (5757 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Samma teknik har jag sett användas av SJ på 70-talet vid växelbyte på Jönköpings Hamnstation. Växeln som var upplastad på trallor kördes ut på ett sådant "vägbalkspår". Sedan användes vevdomkrafter som lyfte växeln varefter trallorna och spåret drogs undan och växeln sänktes ner på plats.
PLj

Spårteknik som jag inte hört mycket om tidigare.... Kolsvabalk

av Leif B, Saturday, May 30, 2009, 12:18 (5757 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Tekniskt sett alltså en allmänt undermålig lösning - förutsatt att man inte enbart använde den vintertid, på frusen mark...

Själva idén att ibland låta spårfordon löpa på flänsarna är ju inte ny - t ex spårvägarnas hjälpvagnar hissade upp urspårade vagnar några centimeter bara, och hasade dom sen sidledes i spår m h a vanliga plåtar...!

Kolsvabalk är ännu bättre! Den är lättare att bära omkring på än en plåt med motsvarande bärkraft. Jag har själv använt Kolsvabalk (vägräcke) för ändamålet i Malmköping.

Men dessutom är spårvägsväxlar ofta utformade så att hjulen rullar på plansen genom korsning ("flänsbärande korsning").

/Leif