Brobyte 1962 (Bana)
Bland farfars bilder återfann jag denna bild på brobyte över Norra Rautasälven 1962
av Peter Sandström, Saturday, March 01, 2008, 15:10 (6122 dagar sedan)
Bland farfars bilder återfann jag denna bild på brobyte över Norra Rautasälven 1962
av Bertil Bengtsson, Saturday, March 01, 2008, 17:41 (6122 dagar sedan) @ Peter Sandström
Det ser ut som om det är båda två av SJ:s Krupp-kranar, den ena från Boden och den andra från (Hagalund?). En vild gissning är att loket är B 1026, som var reservlok i Kiruna vid denna tid. Någon som vet bättre?
Berra
av Peter Sandström, Saturday, March 01, 2008, 18:33 (6122 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson
En bild på loket. Har för mig att ämnet avhandlats i gamla forumet, men kommer inte ihåg vilket nummer den samlade trusten kom fram till, det är svårt att tyda delförstoringarna så jag törs inte ge mig på en gissning av nummret.
2 delförstoringar
av Jonas Hjelm/JHRF Ordförande , Saturday, March 01, 2008, 19:02 (6122 dagar sedan) @ Peter Sandström
Om det är ett önsketänkande från min sida vet jag inte, men jag får det till att det är 1269.
Loket ägdes under ett antal år av SKÅJ och jag har ett klart minne av en resa ombord på "Ankan", som loket kallades (Till och med försedd med en gul badanka uppe på sotskåpet) mellan Tierp och Stockholm med förare Hörneus och eldare Enkvist.
Det var tider det...
av Anders Eriksson, Saturday, March 01, 2008, 23:13 (6122 dagar sedan) @ Jonas Hjelm/JHRF Ordförande
Tycker allt det ser mer ut som 1289, särskilt på originalbilden.
Förstoringarna är så gryninga att det blir svårt tyda dem.
/Anders
av Jonas Hjelm , Tuesday, March 04, 2008, 21:59 (6119 dagar sedan) @ Anders Eriksson
Jo, vid en närmare anblick verkar det vara riktigt att det är 1289.
av BD, Saturday, March 01, 2008, 22:06 (6122 dagar sedan) @ Peter Sandström
Bland farfars bilder återfann jag denna bild på brobyte över Norra Rautasälven 1962
Antagligen blev bron utbytt redan år 2000. Underligt att en bro från 1962 fick bytas ut. Upprustningen av Malmbanan betydde ingen ökning av största tillåtna metervikten som varit 12 ton/m sedan Uad-vagnarna kom i trafik.
Brobytet skedde samma dag som det första IORE-loket tog sin första tur ut på Svappavarabanan.