Korsning Hbg-Eslöv / Landskrona-Billesholm (Bana)

av Gunnar Nilsson @, Friday, May 29, 2009, 22:03 (5758 dagar sedan)

Är det någon som vet om banorna korsade varandra i samma plan eller om en
bana gick över den andra? Annars verkar det ju livsfarligt eftersom
sikten enligt flygfoto var närmast obefintlig. Fanns någon form av
signaler?
Gurra

Korsning Hbg-Eslöv / Landskrona-Billesholm

av Per-Olov Carlsson, Friday, May 29, 2009, 22:14 (5758 dagar sedan) @ Gunnar Nilsson

Är det någon som vet om banorna korsade varandra i samma plan eller om en
bana gick över den andra? Annars verkar det ju livsfarligt eftersom
sikten enligt flygfoto var närmast obefintlig. Fanns någon form av
signaler?
Gurra

Landskrona-Billesholm korsade Helsingborg-Eslöv på en hög bro, man kan fortfarande se brofundamenten.

av Gunnar Nilsson @, Friday, May 29, 2009, 22:19 (5758 dagar sedan) @ Per-Olov Carlsson

Tack för snabbt svar. Någon som ha foto?

av Jonny Saljefeldt, Friday, May 29, 2009, 23:07 (5758 dagar sedan) @ Gunnar Nilsson

Tack för snabbt svar. Någon som ha foto?

På den här bilden från 1987 ser man ett tåg på linjen Billeberga-Helsingborg och i bakgrunden fundamenten för viadukten på linjen Landskrona-Billesholm:

[image]

av Patrik E, Friday, May 29, 2009, 23:25 (5758 dagar sedan) @ Gunnar Nilsson

Det finns en intressant redogörelse över banans sista tid med bra foton i "Ångtrycket" Nr 3 2008. På tidningens omslag finns ett foto med en Yo1 på bron och under kommer en Xoa7. Bilden tagen sista veckan med trafik. Jag kommer inte att lägga ut bilden här men tidningen går säkert att köpa från Föreningen Veteranjärnvägen i Klippan.

Viadukten vid Ottarp

av Lasse M, Saturday, May 30, 2009, 01:37 (5758 dagar sedan) @ Gunnar Nilsson

Här finns bild från viadukten vid Ottarp där LEJ passerade över L&HJ.

Bilden

Viadukten vid Ottarp och Skromberga

av Gunnar Nilsson @, Saturday, May 30, 2009, 19:00 (5757 dagar sedan) @ Lasse M

Tusen tack för bilderna! Kul att så många äär järnvägare och kan så mycket.
Jag åkte på 70-talet mellan Billesholm och Ekeby med ånglok. Jag har för
mig att då omnämndes Skromberga som slutstation Var låg den och när
lades den ner?

Viadukten vid Ottarp och Skromberga

av Gunnar Lilienberg, Monday, June 01, 2009, 22:06 (5755 dagar sedan) @ Gunnar Nilsson

Tusen tack för bilderna! Kul att så många äär järnvägare och kan så mycket.
Jag åkte på 70-talet mellan Billesholm och Ekeby med ånglok. Jag har för
mig att då omnämndes Skromberga som slutstation Var låg den och när
lades den ner?

Skromberga låg vid änden av ett industrispår som gick ut från Ekeby station. Efter att persontrafiken hade lagts ner, rev man upp banan mellan Landskrona och Ekeby. Sträckan Billesholm - Ekeby - Skromberga behölls för godstransporter till sistnämnda platsen.

Skromberga-Ekeby osv

av Carl-Erik Olsson @, 042/08, Tuesday, June 02, 2009, 02:52 (5755 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

Tusen tack för bilderna! Kul att så många är järnvägare och kan så mycket.
Jag åkte på 70-talet mellan Billesholm och Ekeby med ånglok. Jag har för mig att då omnämndes Skromberga som slutstation. Var låg den och när lades den ner?

Skromberga låg vid änden av ett industrispår som gick ut från Ekeby station. Efter att persontrafiken hade lagts ner, rev man upp banan mellan Landskrona och Ekeby. Sträckan Billesholm - Ekeby - Skromberga behölls för godstransporter till sistnämnda platsen.

I den utmärkta skriften "Järnvägsdata" (här utgåva 1999) kan man om den ursprungliga "Landskrona-Engelholms Jvg" (LEJ), som öppnades på sträckan Landskrona-Åstorp 1/11 1876, läsa att 29/5 1960 lades persontrafiken ner på de korta sträckorna Landskrona-Säby och Ekeby-Billesholm. All trafik lades samtidigt ner Säby-Ekeby, vilken revs upp 1960-61. 23/5 1971 lades godstrafiken formellt ner Landskrona-Säby(-Säbyholm via den korta fd enskilda SbhJ, uppriven 1970).
Dåvarande Helsingborgs Veteranjärnväg, HVJ, körde 1974-78 ångtåg Billesholm-inledningsvis Ekeby, senare ända till Skromberga (där rundgångsspår fanns). När man fick möjlighet att 1979 flytta till Klippan och 1980 börja köra till Ljungbyhed istället upphörde ångtågen till Skromberga och 2-portslokstallet i Billesholm revs snabbt för att inte ersättas av något alls mer än (o)gräs.
29/5 1988 lades godstrafiken ner Billesholm-Ekeby och spåret revs 1992.

/CEO (som gick med i HVJ 1975 och var med om det årets körning till Ekeby med SJ S6 1611 + FV1 + ett par B6-vagnar. Hade f ö inköpt en liten 11"-TV (545kr på Bra stormarknad i Hyllinge) som också gick på bilbatteri och som provkördes under gång i FV1-an varvid Sveriges Formel 1-Grand Prix i Anderstorp, när Ronnie Peterson blev tvåa, kunde beses, med som brukligt bildresultat i takt med den varierande fältstyrkan/antennsignalen)