Banvallspromenad i Vårdsberg- gamla MÖJ (Bana)

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Saturday, March 01, 2008, 18:06 (6122 dagar sedan)

Nu kommer lite bilder från en ny banvallspromenad (Nu med [i]ett[/i] "m" ;-) )

Banvallen vid Vårdsberg, här gick det tåg fram till 1963. Vårdsberg var en anhalt längs linjen Linköping N-Ringstorp.

Här börjar banvallen, en liten oansenlig stig som tar sin början vid vägen Vårdsbergsrondellen-Linghem. Enligt den röda punkten på kartan.
[IMG]http://img218.imageshack.us/img218/6784/vrdsbergkarta1sa2.jpg[/IMG]
[IMG]http://img219.imageshack.us/img219/5466/vrdsberg2zg0.jpg[/IMG]


Banvallen är intakt, blev ganska förvånad över det.
[IMG]http://img223.imageshack.us/img223/7022/bild533pu4.jpg[/IMG]


Här ser man järnvägsbron över Vårdsbergsån. Ett stycke bortglömd järnvägshistoria ute på östgötaslätten.
[IMG]http://img223.imageshack.us/img223/3078/vrdsberg1zt8.jpg[/IMG]

Vårdsbergs stationshus

[IMG]http://img217.imageshack.us/img217/981/vrdsberg3hi1.jpg[/IMG]

Banvallspromenad i Vårdsberg- gamla MÖJ

av sääf, Sunday, March 02, 2008, 08:10 (6122 dagar sedan) @ Christer Andersson

Det gick tåg här till den 26 /9 1964, om man nu ska vara noga.

Banvallspromenad i Vårdsberg- gamla MÖJ

av Christer Andersson @, Fornåsa, Motala, Sunday, March 02, 2008, 21:34 (6121 dagar sedan) @ sääf

Det gick tåg här till den 26 /9 1964, om man nu ska vara noga.


Källa? Enligt boken "Från Wadstena till Vadstena" s. 107 står det att år 1963 försvann allt smalspår mellan Fågelsta och Ringstorp. Sista tåget Fågelsta-Linköping gick definitivt i september 1963, varför fick då Ringstorpslinjen leva kvar ytterligare ett år?, det var väl knappast ett större resandeunderlag på den linjen.

Här stationshuset/banvaktsstugan i Vårdsbergs från en annan vinkel.
[IMG]http://img225.imageshack.us/img225/5323/vrdsberg4jk4.jpg[/IMG]

Här ser man den gamla banvallen från Muntorp sett, den har förvandlats till grusväg. Den gula byggnaden längre fram ser intressant ut.
[IMG]http://img225.imageshack.us/img225/7244/vrdsberg81qt1.jpg[/IMG]
[IMG]http://img232.imageshack.us/img232/7695/vrdsberg82lk3.gif[/IMG]

Banvallspromenad i Vårdsberg- gamla MÖJ

av sääf, Monday, March 03, 2008, 08:02 (6121 dagar sedan) @ Christer Andersson

Hej. Fram tills breddningen Åvg- Vk var klar fanns det tågtrafik på smalspår från Åtvidaberg både till Norsholm o Linköping via Ringstorp. Några tåg var lokaltåg till Björsäter. Under den här tiden förberedde vägverket många avsnitt av nya vägbygget för att direkt när tågtrafiken upphört koppla ihop dessa med de många avsnitt där vägen går på banvallen. Till fyllning användes slagghögar från Bersbo bl.a. Om du får tag på Sv. komunikationer nr 6 31/maj 1964 kan du läsa sista tidtabellen. Den h är frågan är jag säker på eftersom jag bodde i Björsäter och åkte näst sista tåget.

Banvallspromenad i Vårdsberg- gamla MÖJ

av Kjell Friberg, Monday, March 03, 2008, 08:06 (6121 dagar sedan) @ Christer Andersson

Linköping - Ringstorp var kvar ytterligare ett år efter nedläggningen av Linköping - Vadstena. Sträckan lades ned tillsammans med Norsholm - Åtvidaberg eftersom Linköping var en naturligare slutpunkt för trafiken på norra fd NVHJ än vad Norsholm var, Ringstorp var ju en järnvägsknut.

Banvallspromenad i Vårdsberg- gamla MÖJ

av Jöran Johanson ⌂ @, Monday, March 03, 2008, 09:46 (6120 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Hur var det på slutet, fanns det direkttåg Linköping - Västervik? Jag kommer ihåg i mitten av 50-talet att jag kunde åka Linköping - Ringstorp - Västervik utan byte. Men fanns den möjligheten kvar till det bittra slutet?

/Jöran

Banvallspromenad i Vårdsberg- gamla MÖJ

av sääf, Monday, March 03, 2008, 10:24 (6120 dagar sedan) @ Jöran Johanson

Så sent i alla fall som vintern 1962-63 gick post o ilgodstågenVK- LP direkt. Normala sammansättningen var väl En motorvagn för resande, en motorvagn för gods ,ett släp för post, och ett för gods.Tågnummer 1501 och 1512.

Banvallspromenad i Vårdsberg- gamla MÖJ

av Kjell Friberg, Monday, March 03, 2008, 11:32 (6120 dagar sedan) @ sääf

Dessa tåg fanns kvar ända in i slutet då de ersattes av motsvarande motorvagnståg Linköping - Västervik och åter via Bjärka Säby. För övrigt var en godsavdelning i dessa tåg (både på smalspår och normalspår) reserverad för färsk fisk vilken transporterades i isade lådor.

Kombinerad banvaktstuga och trafikplats

av Rasmus Axelsson, Sunday, March 02, 2008, 11:00 (6121 dagar sedan) @ Christer Andersson

[IMG]http://img217.imageshack.us/img217/981/vrdsberg3hi1.jpg[/IMG]

Vårdsbergs stationshus

Ska man vara petig bör det ha varit en kombinerad banvaktstuga och trafikplatsbyggnad varav jag antar att den vänstra delen är banvaktstugan (med plan som påminner om SJs modell 1872) och den högra trafikplatsdelen (med väntsal?).

[link=http://www.banvakt.se/sok.php?objekt=6493]Banvakt.se Vårdsberg[/link]

Kombinerad banvaktstuga och trafikplats

av Ola Almquist, Friday, March 28, 2008, 17:55 (6095 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

[IMG]http://img217.imageshack.us/img217/981/vrdsberg3hi1.jpg[/IMG]

Vårdsbergs stationshus


Ska man vara petig bör det ha varit en kombinerad banvaktstuga och trafikplatsbyggnad varav jag antar att den vänstra delen är banvaktstugan (med plan som påminner om SJs modell 1872) och den högra trafikplatsdelen (med väntsal?).

Den högra delen har förlängts sedan jag var där 1989. Tidigare slutade tillbyggnaden strax till höger om dörren. Antagligen är fönstret flyttat från tillbyggnadens gavel. Måste säga att det är välgjort även om jag själv aldrig skulle ha gjort något sådant. Jag hade dessutom valt en smakfullare dörr... :-|

M.v.h.
Ola