Skånska [spår]vägskydd, AC-DC-korsning Gränsgatan (Signaler/säkerhet)
Vid Gränsgatan i Helsingborg fanns en plankorsning mellan spårvägen (HRRJ) och SJ godsspår mellan Helsingborgs godsbangård och Helsingborg västra. Bommarna manövrerades av en vägvakt i den ställverksbyggnad som syns på några av bilderna
Den 7 mars 1963 kl 16.10 blev en av fällbommarna sönderkörd efter att en SLAB-bil (tillhörde alltså ett av SJ dotterbolag) fått motorstopp vid korsningen. En efterföljande bil blev stående med sin släpvagn under bommen, vilket vägvakten inte observerade när han fällde bommarna [skrivelse från stins den 11 mars, 3 signalsektionen dnr 78/59]. Dessbättre undgick tydligen lastbilar och släpvagn att bli påkörda av järnvägsfordon
På några av bilderna syns mekaniska trådledningar längs spåren. Dessa användes antagligen för manövreringen av bommarna vid Gränsgatan + korsningen med Glasmästargatan, som sköttes av samma vägvakt. Det tycks också ha funnits några semaforer i området.
Kontaktledningskorsningen mellan likström och växelström krävde strömlösa sektioner. Nedkopplingstavlor (vit kvadrat med svart ring) syns vid järnvägsspåret
Vid korsningen syns en vägsignalskärm för signalering mot banan. Kanske fanns en vridlykta på samma stolpe, men den syns i varje fall inte på den lite otydliga bilden. För signalering mot vägen fanns elektriska stopplyktor på kyrssmärkesstolparna.
Bilderna bör enligt påteckning vara tagna i februari 1956.
1959 blev SJ kontaktledning på sträckan urkopplad och jordad, vilket förstås förenklade anordningarna vid korsningen. Man tänkte sig att kanske kunna återanvända kontaktledningsbryggor mm till elektrifieringen Borås - Alvesta, men jag vet inte om detta genomfördes. [3 signalsektionen dnr 78/59]
Motormanöverdonen på bilden ovan kanske nyttjades för att koppla i och ur strömmen på sektionerna närmast korsningen?
Bilder från Sveriges Järnvägsmuseum