Dödmansgrepp (Elektrifiering/elektrisk drift)
Det behöver inte vara så avancerat..
El
av Jan Söderlund, Friday, June 05, 2009, 23:11 (5669 dagar sedan)
Det behöver inte vara så avancerat..
El
av Jan Söderlund, Friday, June 05, 2009, 23:17 (5669 dagar sedan) @ Jan Söderlund
Länk till föregående.
[http://www.youtube.com/watch?v=unhXEQQk8G8]
av John Thoweman, Friday, June 05, 2009, 23:35 (5669 dagar sedan) @ Jan Söderlund
Och jag som brukat skaka på huvudet åt äldre tiders bristande säkerhet när jag tittat på den berömda bilden med gruvlok som körs ut ur Hermelinsstollen i Malmberget. Kontaktledning strax ovanför huvudet på lokföraren samt ett enkelt rep för att dra ned strömavtagaren...
...men då hade jag inte sett det här...! Jösses! :-)
av Anders Sandgren, Friday, June 05, 2009, 23:50 (5669 dagar sedan) @ John Thoweman
Jag antar att både elsäkerhetsverket och transportstyrelsen kan använda denna film som instruktionsvideo...
Dagens säkerhetshysteriker gillar den nog inte.
Någon form av dödmanshrepp fanns väl på de flesta el- och motordrivna fordonen även om det ofta var enkelt. Ofta i form av gasreglaget. Undrar inte om DEVA-vagnarna hade någon form där även bromsen var inblandad.
av Morshyttan, Saturday, June 06, 2009, 01:29 (5669 dagar sedan) @ Anders Sandgren
Jag antar att både elsäkerhetsverket och transportstyrelsen kan använda denna film som instruktionsvideo...
Dagens säkerhetshysteriker gillar den nog inte.
Någon form av dödmanshrepp fanns väl på de flesta el- och motordrivna fordonen även om det ofta var enkelt. Ofta i form av gasreglaget. Undrar inte om DEVA-vagnarna hade någon form där även bromsen var inblandad.
tyvärr eller lyckligtvis så är elprylarna idag så säkra att många har tappat respekten för att det kan bli fel :-P
konstigt nog har antalet olyckor legat procentuellt på ungefär samma nivå under en längre tid inom industrin, så det kunde gå bra tidigare rätt skött.:-)
vad gäller detta något primitiva sätt funderar jag på om det rör sig om ett batteridrivet tåg med kontinuelig laddning via ledningaen, med tanke på spraket skulle tåget rycka mer om det inte jämnats ut av ex. batterier kanske max 48 V:-|
i.s.f skulle det vara som att använda startkablar på en lastbil.
men för att få reda på spänningen kan man väl fråga den som lagt ut filmen, kan någon här albanska !?
men med tanke på övriga gruvsäkerhetn är nog olycksrisken lägst på föraarplatsen:-P ;-)
el-nissen staffan g som inte ens kan dalmål :-| :-) :-D
av Anders Sandgren, Saturday, June 06, 2009, 09:37 (5669 dagar sedan) @ Morshyttan
Skummade för ett tag igenom en årsrapport från Elsäkerhetsverket och tycker nog att de flesta olyckor som händer beror mer på dumhet än på tekniska fel även om det förekommer. Fast många s.k tekniska fel beror på att man använder skadad utrustning så det är väl tillbaka på dumheten...
På ett bygge brukar de sämsta elprylarna tillhöra elektrikerna, övriga brukar ha mer respekt. En gång så jag dock två killar från dåv Televerket med sin hemgjorda skarvsladd i ett P-garage. En rulle grön/vit kopplingstråd (enkelledare med enkel isolering avsedd för telefonledning i VP-rör) inpillad med runt stiften på banankontakter (eller runt stiften på en stickpropp, minns ej exakt) i ett vägguttag och andra ändan lindad runt stiften på borrmaskinens stickpropp. Bilarna körde över den tunna teletråden. Det kan ha varit vinter, dvs dubbdäck var vanliga. Men det gick bra...
Vid dåv Lenngrens Elaffär vid Riddarhustorget fanns en gång ett elkraftsmuseum med många skräckexempel som t.ex svarvade säkringar i mässing. Finns tyvärr inte kvar.
av John Thoweman, Saturday, June 06, 2009, 12:56 (5668 dagar sedan) @ Morshyttan
vad gäller detta något primitiva sätt funderar jag på om det rör sig om ett batteridrivet tåg med kontinuelig laddning via ledningaen, med tanke på spraket skulle tåget rycka mer om det inte jämnats ut av ex. batterier kanske max 48 V:-|
Jag är lite tveksam till den tesen... Inte mycket till batterisats de skulle ha lyckats klämma in i det lilla loket i så fall. Vid kl. 1.30 ung. rycker det ganska mycket för varje "dutt" mot kontaktledningen. Föraren verkar snarast använda "strömavtagaren" som hastighetsreglering.
Men vem vet... :-)
av Leif B, Saturday, June 06, 2009, 13:36 (5668 dagar sedan) @ John Thoweman
vad gäller detta något primitiva sätt funderar jag på om det rör sig om ett batteridrivet tåg med kontinuelig laddning via ledningaen, med tanke på spraket skulle tåget rycka mer om det inte jämnats ut av ex. batterier kanske max 48 V:-|
Jag är lite tveksam till den tesen... Inte mycket till batterisats de skulle ha lyckats klämma in i det lilla loket i så fall.
Om man tittar på resten av anläggningens skick så tvivlar jag på att underhållsbudgeten räcker till att sköta om ömtåliga (och onödiga) grejer som ackumulatorer.
Vid kl. 1.30 ung. rycker det ganska mycket för varje "dutt" mot kontaktledningen. Föraren verkar snarast använda "strömavtagaren" som hastighetsreglering.
Det är väl det som kallas för pulsbreddsmodulering? ;-)
/Leif
av Morshyttan, Saturday, June 06, 2009, 19:57 (5668 dagar sedan) @ John Thoweman
Jag är lite tveksam till den tesen... Inte mycket till batterisats de skulle ha lyckats klämma in i det lilla loket i så fall. Vid kl. 1.30 ung. rycker det ganska mycket för varje "dutt" mot kontaktledningen. Föraren verkar snarast använda "strömavtagaren" som hastighetsreglering.
Men vem vet... :-)
Mittåt, nu ser jag det tydligt det som jag tolkade som problem med filmen vid överföringen, det var i.a.f intressant lösning:-)
Växeln på 0.32 tycker jag åsså är värt att beundra:-D
ska vi dra något positivt ur det hela är väl hur man med små medel kan uppnå resultat och att man alltid löser problemet på något sätt;-)
uppmärksammar staffan g från morshyttan som inte ens har räls längre :-P :-) :-D